سه شنبه 1 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعتراض به دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس ایران

رادیو زمانه ـ از اسفند ماه سال گذشته, دیوارکشی اطراف مجلس ایران آغاز شده است. هنوز در مورد این دیوارکشی توضیح روشنی داده نشده، اما برخی نمایندگان به آن اعتراض کرده‌اند و خواستار برچیده شدن آن شده‌اند. گفته می‌شود حصارکشی دور مجلس برای امنیت بیشتر آن در برابر تجمعات اعتراضی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، امروز سه‌شنبه اول اردیبهشت در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس، دیوارکشی اطراف ساختمان مجلس را کاری «غیرمنطقی و غیرضروری» خواند و گفت: «من به دیوارکشی اطراف مجلس اعتراض دارم. حالا که مذاکرات مجلس مستقیماً به گوش مردم می‌رسد مجلس باید از همه جهات اتاق شیشه‌ای باشد و نباید ارتباطش با مردم قطع شود.»

جعفرزاده گفت: «این کار تبعات منفی شدیدی دارد و نفس این اقدام القای فضای ناامنی در جامعه است.»

این نماینده مجلس گفت که شنیده است دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس نظر بخش پدافند غیرعامل مجلس است و در رابطه با نهاد ریاست جمهوری نیز اقدام مشابهی در حال انجام است.

طرح دیوارکشی در اسفندماه سال گذشته با کشیدن تدریجی دیوار فلزی آبی رنگ در مقابل نرده‌های آهنی اطراف مجلس آغاز شد اما از آن زمان توضیحی رسمی‌ از سوی مجلس و مسئولان درباره این ‌ساخت‌وساز منتشر نشده است.

پیش از غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، حسن کامران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در ۱۳ اسفند ماه سال گذشته، نسبت به این اقدام انتقاد کرد اما پاسخی نگرفت.

سایت «تابناک» در آن زمان به نقل از یکی از مدیران مجلس نوشت: «این موضوع مربوط به مسائل امنیتی است و به همین دلیل، کسی از هیأت رئیسه تمایلی به اظهار نظر درباره آن ندارد. دلایل امنیتی باعث ایجاد دیوار به دور مجلس شده است.»

ضرغام صادقی، عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» گفته بود که اتفاق خاصی رخ نداده اما او نیز بیش از این توضیحی نداد.

سرانجام «موسوی نظر»، مدیرکل پشتیبانی و مهندسی مجلس توضیحاتی در این رابطه داد و گفت: «در ضلع جنوب غربی مجلس که کتابخانه مجلس است دیواری به ارتفاع حدود یک متر و ۲۰ سانت وجود دارد که دیوار قدیمی مجلس محسوب می‌شود، حالا قرار است همین دیوار با ارتفاع یاد شده به دور اضلاع دیگر مجلس هم کشیده شود تا یک همسانی و توازن با این دیوار قبلی ایجاد شود.»

او گفت: «نرده‌های آهنی که الان دیوار بین بیرون و درون مجلس است نیز روی این دیوار بتنی قرار می‌گیرد.»

او ایجاد دیوار فلزی آبی رنگ را به‌منظور مشکل‌ساز نشدن عبور و مرور مردم دانست و گفت که این دیوار رنگی موقتی است و پس از پایان کار برچیده خواهد شد.

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی مجلس، شرکت پیمانکار این طرح را بنیاد تعاون سپاه پاسداران معرفی کرد که مورد تأیید پدافند غیر عامل مجلس است. اما او نیز دلیل بیشتری جز «همسانی و توازن» دیوارهای مجلس برای ساخت حصاری چنین طولانی ارائه نداد.

سایت «تابناک» اما دیوار اطراف مجلس را به تجمعات اعتراضی که تقریباً هر روز توسط اقشار مختلف مردم در مقابل مجلس برگزار می‌شود، مربوط دانست.

به‌گفته این سایت پیش از این قرار بود محلی در مقابل مجلس برای تجمعات اعتراضی ساخته شود اما نه تنها این مکان ساخته نشده بلکه اکنون در اطراف مجلس دیوار کشیده می‌شود.

«تابناک» نوشته است: «در روزهای گذشته، مجلس شاهد برخی تجمعات بزرگ از جمله تجمع معلمان و بازنشستگان فولاد کشور بود. شاید این اقدام مجلس نیز در خصوص این موضوع باشد که امروز نمایندگان را به این فکر انداخته که حصاری قوی‌تر به دور خود بکشند.»

این سایت افزوده است: «نکته جالب این‌که هیچ یک از مسئولان مجلس، حاضر نیست ‌در این‌باره اطلاع‌رسانی کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016