چهارشنبه 26 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فاطمه راکعی: نمايندگان زن مجلس نهم از طرح‌های ضد زن حمايت کرده‌اند

دبيرکل جمعيت زنان مسلمان نوانديش، ارتقای کميت و کيفيت در طيف نمايندگان زن حاضر در مجلس شوری اسلامی را موجب وضع قوانينی در حوزه زنان دانست که جامعه اسلامی آرمانی که نويد آن را حضرت امام (ره) داده‌اند، محقق خواهد کرد.

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس زنان خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در همين زمينه با انتقاد از مجلس نهم و بويژه بيشتر نمايندگان زن اين مجلس ابراز عقيده کرد که آنها بعضا بدتر و جلوتر از نمايندگان مرد از طرح‌هايی که به اعتقاد وی در راستای حقوق زنان نبوده حمايت کرده‌اند و به انتظارات، توقعات ملی و خواسته‌های زنان در چارچوب قانون اساسی و ديدگاه‌های حضرت امام (ره) نپرداخته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين گفت: متاسفانه اکثريت اعضای مجلس خود را در بسياری از زمينه‌ها با اهداف و خواسته‌های دولت يازدهم تطبيق نداده‌اند؛ اين در حاليست که مردم آگاهانه به اعتدال، تدبير و اميد رأی دادند، اما زنان نماينده مجلس بر اساس ديدگاه‌های خاص خود که لزوما ديدگاه ملی نيست به اين مورد توجه نکرده‌اند، درحاليکه وظيفه نمايندگان عمل کردن به خواسته ملت است.

وی با تاکيد بر اين مطلب که «نمايندگان زن مجلس شورای اسلامی نقش مضاعفی در تحقق برابری حقوق زن و مرد دارند» ابراز عقيده کرد که آنها تلاش خاصی برای پيشبرد آرمان‌های قانون اساسی و خواسته‌های ملی زنان نکرده‌اند، همچنين تلاشی هم برای ارائه طرح‌های به روز براساس تلا‌ش‌های نمايندگان قبلی نداشته‌اند.

اين فعال حوزه زنان طرح‌هايی مثل دورکاری زنان را با هدف خانه‌نشين کردن تدريجی آنان توصيف کرد و برخی ديگر از طرح‌ها چون تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها، منع زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها، حمايت از برخی مواد طرح‌های حمايت از تعدد زوجات و ازدواج موقت را از جمله طرح‌های تصويب شده در مجلس نهم دانست که اثبات‌کننده اين مدعاست که عمده نمايندگان زن اين مجلس نه تنها در زمينه حقوق زنان کار در خوری نکرده‌اند بلکه به عنوان مدافعان اين افکار، ساکت ماندند و آن‌ها را تاييد کردند و عملکرد اين نمايندگان زن در حافظه تاريخ باقی خواهد ماند.

راکعی در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا افزايش تعداد نمايندگان زن مجلس می‌تواند تاثير مثبتی در پيگيری مطالبات زنان داشته باشد، تصريح کرد: با توجه به آنکه زنان نيمی از جمعيت کشور را تشکيل می‌دهند، بايد نيمی از کرسی‌های مجلس را داشته باشند اما کيفيت زنان راه يافته به مجلس نيز مهم است. آنان بايد مانند مردان دارای تخصص، ايده‌های اجتماعی و پژوهشی و وجهه مردمی باشند. با توجه به آنکه زنان شايسته زيادی در کشور هستند می‌توانند نيمی از ليست‌های کانديدای مجلس را به خود اختصاص دهند. بنابراين کار از سهميه‌خواهی گذشته است.

وی اضافه کرد: ما به زنانی رأی می‌دهيم که در زمينه برخورداری از دغدغه‌های اجتماعی، مردمی و به طور خاص در حوزه زنان شناخته شده باشند. اين زنان در صورت رأی آوردن می‌توانند در کنار مردانی که دغدغه حقوق بشر دارند، فقهای نوانديش و حقوقدانان، طرح‌های جايگزين را برای به‌روز کردن قوانين نارسا و قديمی پيشنهاد دهند.

اين فعال حوزه زنان در ادامه گفت: اگر تعداد زنان از نظر کمی و کيفی در مجلس دهم افزايش يابد و در جايگاه شايسته خود قرار بگيرند نه تنها مسائل زنان در ماه‌های اول کار مجلس به لحاظ قانونی قابل حل است بلکه اين نمايندگان می‌توانند خدمات زيادی در زمينه رفع نارسايی‌های کل کشور انجام دهند.

دبيرکل جمعيت زنان مسلمان نوانديش تصريح کرد: قانون اساسی مترقی در حوزه زنان داريم. در چارچوب قوانين موجود ظرفيت‌هايی است که به ما اجازه می‌دهد که اوضاع زنان را بهبود ببخشيم البته با وجود برخورداری از قانون اساسی مترقی بايد نارسايی‌های آن را نقد و بررسی کنيم.

راکعی در پايان گفت: متاسفانه برخی مقررات وضع شده از سوی سازمان‌های دولتی و غيردولتی برخلاف روح قانون اساسی است. در اين زمينه زنان يکپارچه ايران بايد همدل و همسو باشند تا جامعه اسلامی آرمانی که نويد آن را حضرت امام (ره) و شهدا داده‌اند، تحقق يابد اما در برخی از دولت‌ها و برهه‌های زمانی در اين زمينه خوب عمل نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016