سه شنبه 27 تیر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زنان بهتر است چند شغله باشند، ترانه جوانبخت

www.javanbakht.net

سئوالی هست که ذهن همه افراد بشر را به خود معطوف کرده است. هر فرد جوابی متناسب با آموخته هایش و فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کند به آن می دهد. سئوال این است: اگر چه در برخی جوامع زنان از مشاغلی که مردان هم به آن می پردازند برخوردارند اما چرا ذهنیت افراد بشر نسبت به برابری زنان و مردان هنوز متقاعد نشده است؟ عده ای علت ها را در زنان جستجومی کنند و برخی در مردان. جمعی می گویند که علت این سهل انگاری در خود زنان است زیرا به توانایی هایشان باور ندارند. عده ای هم مردان را مقصر می دانند و این را نتیجه ظلمی می دانند که مردان در طول تاریخ بر زنان روا داشته اند.

یکی از مشکلات بزرگی که در همه جوامع وجود دارد مورد تن فروشی ست. در برخی جوامع اعدام را به عنوان راه حل برای این معضل تعیین کرده اند. این راه مانند آن است که دندان خراب را به جای ترمیم از ریشه در آورند. همگان شاهدیم که این راه نتیجه ای نداده و روز به روز بیش از پیش بر تعداد زنان تن فروش در جوامع افزوده می شود. با پیدا کردن راه حل مناسب برای این معضل اجحاف مردان در حق زنان برطرف خواهد شد. باید کمک به زنانی که تن فروشی می کنند از سوی زنان صورت گیرد. این کمک صرفا اقتصادی نیست بلکه باید به صورت فرهنگی نیز باشد. تغییر دیدگاه زنان از مهمترین کارهایی ست که باید توسط خودشان صورت گیرد. آنان باید بدانند می توان همگام با مردان در جامعه پیشرفت کرد و حتی از خیلی از مردان جلوتر بود.

یکی از مشکلات بزرگی که در همه جوامع وجود دارد مورد تن فروشی ست. در برخی جوامع اعدام را به عنوان راه حل برای این معضل تعیین کرده اند. این راه مانند آن است که دندان خراب را به جای ترمیم از ریشه در آورند. همگان شاهدیم که این راه نتیجه ای نداده و روز به روز بیش از پیش بر تعداد زنان تن فروش در جوامع افزوده می شود. با پیدا کردن راه حل مناسب برای این معضل اجحاف مردان در حق زنان برطرف خواهد شد. باید کمک به زنانی که تن فروشی می کنند از سوی زنان صورت گیرد. این کمک صرفا اقتصادی نیست بلکه باید به صورت فرهنگی نیز باشد. تغییر دیدگاه زنان از مهمترین کارهایی ست که باید توسط خمی توان همگام با مردان در جامعه پیشرفت کرد و حتی از خیلی از ودشان صورت گیرد. آنان باید بدانند مردان جلوتر بود.

فمینیسم دیدگاهی ست که در چند دهه اخیر سروصدای زیادی کرده و مدافعان و مخالفان زیادی نیز دارد. به دور از اطلاق کردن این لفظ به دیدگاه هایم صرفا آنچه که تجربه به من آموخته مطرح می کنم. چند شغله بودن موردی است که زنان با توجه به آن می توانند به موفقیت در رقابت با مردان دست یابند. این که می گویم زنان بهتر است چند شغله باشند به این معنی ست که در چند زمینه مختلف فعالیت کنند و افکار و آموخته هایشان را روی کاغذ بیاورند چرا که با نگارش افکار و آموخته ها می توان پیشرفت واقعی کرد. ممکن است این سئوال برای خوانندگان این مقاله پیش آید که با وجود کارهای خانه و مشغله هایی نظیر بچه داری چطور زنان می توانند به این هدف برسند؟ در پاسخ به این سئوال این نکته را مطرح می کنم که هیچ یک از مشغله های زنان در خانه مانع از چند شغله بودن آنها و این که بتوانند به فعالیت های ذهنی مختلف بپردازند نیست. آنها با برنامه ریزی مناسب و زمان بندی اصولی می توانند به همه این امور برسند.

متاسفانه در کشورهایی که مردسالاری در آنها حاکم است از جمله در کشور ما ایران که مردها به پیشرفت زنها بیشتر از خوشان عادت ندارند دیدن زنهایی که چند شغله هستند خوشایند نیست و بسیار پیش آمده که سعی در جلوگیری از پیشرفت آنها داشته اند. وقتی تعداد زنانی که فعالیت های مختلف دارند کم است مردها طبق عادتی که سالیان متمادی کرده اند با ذهنیت مردسالاری سعی در کنترل اوضاع به نفع خود (و ندانسته به ضرر جامعه!) خواهند داشت اما اگر تعداد چنین زنهایی که ضروری بودن پیشرفت خود و جامعه را حس می کنند افزایش یابد ذهنیت مردان نیز به تدریج تغییر خواهد کرد. این زنان حتی می توانند برای مردان تک شغله نیز الگو باشند. این سئوال پیش می آید که چه فعالیت های ذهنی برای زنان مناسب است و آنها در چه زمینه هایی موفق ترند؟ تجربه نشان داده که زنان نه صرفا در زمینه های ادبی نظیر شعر و داستان بلکه در رشته های علمی مثل علوم پایه فنی مهندسی و علوم پزشکی نیز می توانند موفق باشند. اگر چه جایگاه فلسفه در این میان مهم است و مطالعات فلسفی برای عمیق تر شدن ذهنیات آنها ضروری ست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نباید از نظر دور داشت که یادگیری زبان های مختلف برای ارتباط پیدا کردن با متفکرین سراسر جهان امری حیاتی ست. اگر زنان می خواهند تفکرات خود را به زبان های مختلف به مردم سراسر دنیا ارائه کنند و نیز از نوشته های آنها بهره برند تا سریع تر و گسترده تر پیشرفت کنند لازم است زبان های مختلف را یاد بگیرند. زنی که به چند زبان زنده دنیا بتواند اندیشه اش را مطرح کند سربازی ست که در میدان کارزار رقابت واقعی با مردان گوی سبقت را از آنان خواهد ربود.

اگر زنان مطالعه مستمر را در راس کار خود قرار دهند چیزی نخواهد گذشت که خواهند دید مراجعه کنندگان به آنها برای یادگیری مطالب مفید نه تنها زنان بلکه مردان بسیاری نیز خواهند بود. به این ترتیب زنان می توانند با رشد فکری و کسب اعتبار بیشتر در جامعه جایگاه شایسته خود را بیابند.





















Copyright: gooya.com 2016