یکشنبه 6 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بحران در سلامت تغذيه ايرانی ها! مصرف روغن نباتی بالاست، مهر

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: ميزان گسترده استفاده از روغن نباتی در کشور و افزايش بيماريهای ناشی از مصرف اين ماده غذايی، موجب شده است تا وجود جراح قلب و ايجاد مراکز آنژيوگرافی در استانها، در اولويت‌ برنامه های حوزه غذا و داروی وزارت بهداشت قرار بگيرد.
به گزارش خبرنگار مهر، تغيير الگوی غذايی ايرانيان که در پی آن افزايش بيماريهای مزمن غيرواگير در کشورمان را به همراه داشته است، ارمغان پديده ای است به نام "گذار تغذيه ای" که با پيشرفت علوم و توسعه صنعت، وارد جامعه شده است.

با ورود چنين پديده ای، فست فودها و غذاهای آماده جايگزين غذاهای سنتی در سفره های ايرانيان شده و لاجرم، شاهد افزايش بيماريهای قلبی و عروقی، ديابت، فشار خون بالا، اضافه وزن و... در جامعه هستيم. به طوری که آمار مرگ و مير بر اثر بيماريهای قلبی و عروقی در کشور رو به افزايش است.

وزير بهداشت، با اشاره به مصوبه ممنوعيت استفاده از روغن جامد برای تهيه غذا در مراکز دولتی، می گويد: مراکز دولتی تنها مجاز هستند از روغن‌ های جامد که اسيد ترانس آنها کمتر از ۵ درصد باشد، استفاده کنند.

به گفته دکتر کامران باقری لنکرانی، به ازای هر يک درصد افزايش مصرف اسيد موجود در روغن نباتی، حدود دو درصد شانس سکته قلبی افزايش پيدا می ‌کند.

در حالی که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود يک چهارم بيماريهای قلبی عروقی در گروههای سنی زير ۶۰ سال رخ می دهد، دکتر محمود الله وردی، جراح و متخصص قلب و عروق می گويد: از هر ۱۰۰ هزار مورد بيماری قلبی و عروقی در کشور، ۱۶۷ مورد آن منجر به مرگ می شود.

به گفته اين متخصص قلب و عروق، استفاده از رژيم ‌های غذايی بد يا غذاهای آماده (fast food)، چربی با ترانس بالا و روغن های جامد از معضلاتی است که دست به دست هم داده ‌و سبب افزايش بروز بيماريهای غيرواگير در کشور شده‌ است.

الله وردی با عنوان اين مطلب که تغذيه ناسالم و افزايش وزن، خطر بيماريهای عروق کرونر و عروق تنظيم کننده قلب را بيشتر می کند، می افزايد: امروزه خطرات ناشی از بيماريهای مزمن غيرواگير، جايگزين بيماريهای عفونی و عوارض ناشی از آن شده است.

به گزارش مهر، غذاهای آماده اغلب حاوی چربی های خطرناک و مواد نشاسته ای است که علاوه بر چاقی، در کبد و عروق رسوب کرده و ايجاد ناراحتی های کبدی می کند. تحقيقات نيز نشان می دهد که کبد چرب يکی از مشکلات عديده ای است که معمولا پس از انجام سونوگرافی، پزشک وجود اين بيماری را تشخيص می دهد...

سپيده صنايع، کارشناس علوم تغذيه ، از چاقی به عنوان مادر بيماريها ياد می کند و می گويد: چاقی را می توان ام الامراض دانست. زيرا، بروز بسياری از بيماريهای خطرناک، ناشی از چاقی و اضافه وزن افراد است.

اين متخصص رژيم درمانی، دور شدن جامعه از مصرف غذاهای سنتی و روی آوردن به غذاهای آماده را، از مهم ترين عوامل در بروز چاقی می داند و می افزايد: ترک عادات غذاهای ايرانی و سنتی و هجوم به سمت غذاهای غربی، باعث افزايش چاقی شده است.

از سوی ديگر، دکتر سيد ضياءالدين مظهری، رئيس انجمن تغذيه ايران، هزينه های پرداختی برای درمان بيماريهای غير واگير را بسيار سگنين تر از درآمدهای ناشی از تبليغات خوراکی ها عنوان می کند و می گويد: هزينه هايی که برای درمان بيماريهای غيرواگير صرف می ‌کنيم، ۱۰۰ برابر بيشتر از درآمدهای صوری ناشی از آگهی ها و تبليغات خوراکی ها است،

دکتر رسول ديناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اظهار نگرانی از گستردگی مصرف روغن نباتی در جامعه و تاکيد بر پيشگيری از وقوع اين بحران، می افزايد: وجود جراح قلب و مرکز آنژيوگرافی با توجه به مصرف برخی موادغذايی از جمله روغن نباتی در جامعه در تمام استانها از اولويت‌ های وزارت بهداشت است.

وی با عنوان اين مطلب که بروز سکته‌ های قلبی با رژيم غذايی افراد جامعه ارتباط دارد، می گويد: ‪ ۸۰‬درصد مردم ايران در دو سال گذشته از روغن جامد استفاده می ‌کردند که اين رقم در سال ‪ ۸۵‬به ‪ ۶۰‬درصد رسيد.

ديناروند ابراز اميدواری می کند که ميزان مصرف روغن جامد در کشور طی سال جاری به کمتر از ‪ ۵۰‬ درصد ميزان کنونی برسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، به ۳ برابر شدن اعتبارات حوزه غذا و داروی کشور طی ۲ سال گذشته اشاره می کند و می گويد: اين اعتبارات برای فعاليت های نظارتی و کنترلی از ‪ ۹۰‬ميليارد ريال در دو سال گذشته به ‪ ۲۴۰‬ميليارد ريال افزايش يافته است.

ديناروند با اشاره به تغيير شيوه زندگی،‌ کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب و آماده می گويد: ‌سلامت محوری بايد سرلوحه امور قرار گيرد که از اين رو بنا بر مصوبه شورای عالی سلامت، ناگزير به کاهش ميزان اسيد چرب ترانس از ۲۰ به ۱۰ درصد هستيم.

به گزارش مهر، بحران در سلامت غذايی ايرانی ها کاملا جدی است و اين موضوع تنها به صرف اتکا به آمار و ارقام نيست، بلکه افزايش بيماريهای مزمن غير واگير، خود گواه اين مدعا است که دستگاههای مربوطه در حوزه بهداشت و سلامت می بايست همچنان از اهرم تبليغ و اطلاع رسانی، در جهت آگاه سازی مردم استفاده کنند.





















Copyright: gooya.com 2016