شنبه 26 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل: تغيير شرايط جوی بازگشت ناپذير است، بی بی سی

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد اخيرا در يک سفر حقيقت يابی از مناطقی در قطب جنوب ديدن کرد
يک گروه از مشاوران سازمان ملل متحد گزارشی مهم را تاييد کرده اند که در آن تغييرات آب و هوا بعنوان "موضوعی غيرقابل انکار" مطرح شده است که ممکن است تاثيرات "ناگهانی و برگشت ناپذيری" در پی داشته باشد.
دانشمندان پس از مذاکراتی طولانی در شهر والنسيا، سرانجام بر سر سندی به توافق رسيدند که اميدوارند به مبنايی برای گفتگوها درباره مرحله بعد مبارزه با تغيير شرايط آب و هوايی تبديل شود.

اين دانشمندان از جمله تاييد کرده اند که سرعت توليد دی اکسيد کربن نسبت به يک دهه قبل بالاتر رفته است.

سند اين گزارش در شهر والنسيا رسما توسط بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد ارائه شد.

آقای بان در ابتدای صحبت برای ارائه سند، به گروه بين دولتی پژوهش درباره تغيير شرايط آب و هوايی (IPCC) و هزاران دانشمند درگير در برنامه های اين گروه بخاطر دريافت جايزه صلح نوبل تبريک گفت.

دبير کل سازمان ملل متحد که به تازگی از يک سفر حقيقت يابی به قطب جنوب و آمريکای جنوبی بازگشته بود، درباره تهديد "برخی از ارزشمندترين گنجينه های سياره" توسط انسان ابراز نگرانی کرد و گفت: "کل جامعه انسانی بايد در قبال اين گنجينه مسئوليت پذير باشد."

نمايندگان گروه بين دولتی پژوهش درباره تغيير شرايط آب و هوايی، هزاران تحليل علمی را خلاصه کردند و در سند خود نتايج سه گزارش عمده در سال جاری در باره مبنای علمی پديده تغيير شرايط آب و هوايی، آثار آن، و راه های حل مشکل را جمع آوری نمودند.

تاثيرات "ناگهانی و برگشت ناپذير"

يکی از نتيجه گيری های اصلی اين گزارش اين است که ترديدی در تغييرات آب و هوايی نيست و به احتمال ۹۰ درصد، عامل اصلی اين تحولات انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسانها بوده است.

اين گزارش تاکيد می کند که می توان تاثيرات منفی گازهای گلخانه ای را تا ميزان زيادی، با هزينه ای قابل قبول کاهش داد.

خلاصه اين گزارش که روز جمعه در والنسيا مورد بحث قرار گرفت نتايج گزارش های پيشين را تاييد می کند که طی آن تاکيد شده بود تغييرات آب و هوايی ممکن است عواقبی "ناگهانی و غيرقابل برگشت" به همراه داشته باشد.

از جمله اين عواقب ممکن است آب شدن يخچالهای طبيعی و انقراض نسل برخی موجودات باشد.

در اين گزارش آمده است: "اگر به نسبت ارقام موجود در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹، افزايش در متوسط درجه حرارت کره زمين بيش از ۱.۵ تا ۲.۵ درجه سانتی گراد باشد، تقريبا ۲۰ تا ۳۰ درصد موجوداتی که تا کنون درباره آنها تحقيق بعمل آمده است، احتمالا در معرض خطر بيشتری برای انقراض قرار خواهند داشت."

در اين گزارش همچنين هشدار داده شده که احتمالا
- بين ۷۵ تا ۲۵۰ ميليون نفر کمتر از رقم کنونی در جهان به آب تازه دسترسی خواهند داشت
- برداشت از محصولات کشاورزی ديم تا نصف کاهش خواهد يافت
- در آفريقا، امنيت منابع غذايی حتی از حال حاضر هم کمتر خواهد بود
- آسيب های گسترده ای به تپه های مرجانی وارد خواهد شد

گفته می شود که مذاکرات بسيار دشوار بوده و برخی کشورها نظير آمريکا خواستار ملايم کردن لحن گزارش بوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هانس ورولم مدير برنامه های تغييرات آب و هوايی که وابسته به صندوق جهانی حيات وحش است گفت: "بعد از ارائه اين گزارش، هيچ سياستمداری نمی تواند بگويد که از تغييرات آب و هوايی اطلاع ندارد و نمی داند برای مقابله با آن چه کند."

يافته های گزارش جديد IPCC در نشست بعدی کنوانسيون تغييرات آب و هوايی سازمان ملل متحد و پروتکل کيوتو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اين نشست در سوم دسامبر در بالی برگزار می شود.





















Copyright: gooya.com 2016