جمعه 18 خرداد 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايزه جمعيت سازمان ملل به ملک افضلی از ايران اهدا شد، فارس

خبرگزاری فارس: جايزه جمعيت سازمان ملل متحد برای دومين بار به يک ايرانی تعلق گرفت و اين بار حسين ملک افضلی، معاون وزير بهداشت ايران به همراه سه شخصيت حقيقی و حقوقی ديگر برنده اين جايزه شدند.


به گزارش خبرگزاری فارس،‌ جايزه جمعيت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ ميلادی شب گذشته طی مراسمی در نيويورک به حسين ملک افضلی از ايران، آلن روزنفيلد از آمريکا، کميته ملی جمعيت الجزاير و هيئت توسعه ملی خانواده و جمعيت مالزی اهدا شد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد اين اولين بار طی ۱۷ سال گذشته است که اين جايزه به ۴ نفر اختصاص يافته است.
جايزه جمعيت سازمان ملل علاوه بر اقدامات انجام شده در زمينه کنترل جمعيت کشورها، به خاطر کمکهای افراد و نهادها به نيل اهداف توسعه هزاره به خصوص ريشه کنی فقر و گرسنگی اختصاص می‌يابد.
اين گزارش تاکيد می‌کند که حسين ملک افضلی از وزارت بهداشت ايران استرات‍‍ژی را طراحی کرده است که بر اساس آن شاخصهای سلامت در جمعيت مردم ايران ارتقا يافته است.
جايزه جمعيت سازمان ملل را پيش از اين يک ايرانی ديگر نيز کسب کرده بود و عليرضا مرندی، وزير اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ايران در سال ۱۹۹۹ برنده اين جايزه شده بود.
مراسم اهدای جايزه سالانه جمعيت سازمان ملل به نفرات برگزيده، شامگاه پنجشنبه در نيويورک برگزار شد اما ملک افضلی برنده اين جايزه به دليل تاخير آمريکا در صدور رواديد، نتوانست در اين مراسم شرکت کند.
ملک افضلی که در زمان حاضر معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت است، به خبرنگار اجتماعی فارس،‌ گفته بود: برنامه‌های ما از سالها قبل و با ايجاد خانه‌های بهداشت و استقرار بهورزان در روستاها و مراکز بهداشتی-درمانی شهری آغاز شد که اجرای برنامه‌های تنظيم خانواده، کنترل مرگ و مير مادران و نوزادان، اصلاح تغذيه، ترويج تغذيه باشير مادر، واکسيناسيون و زايمانهای ايمن را دنبال می‌کردند.
وی اضافه کرد: رشد جمعيت کشور اوايل انقلاب حدود ۴درصد بود که با اجرای اين برنامه‌ها به حدود ۲/۱ درصد رسيد و اين موفقيت بزرگی بود، مرگ و مير کودکان زير يکسال که حدود ۷۰ درصدهزار تولد زنده بود حالا به حدود ۲۵ درصدهزار تولد زنده رسيده است.
ملک افضلی گفت: مرگ و مير مادران به علت عوارض بارداری و زايمان، با اجرای اين برنامه‌ها از ۱۵۰در صدهزار زايمان به حدود ۳۰ درصدهزار کاهش يافته است اين سه شاخص به علاوه افزايش تغذيه با شير مادر به خصوص تغذيه انحصاری با شير مادر تا ۴ ماهگی کودک که بسيار پايين بود امروزه به حدود ۶۰ درصد رسيده است.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: امروز اگر بخواهيم حرکت جديدی انجام دهيم بايد بگوييم که از نظر شاخصهای کمی پيشرفتهای خوبی داشته‌ايم بنابراين بايد به شاخصهای کيفی بپردازيم، بايد با افزايش مراکز مشاوره ژنتيک قبل از بارداری از تولد نوزادان نارس و معلول پيشگيری کنيم تا بچه های سالمتری داشته باشيم، البته هنوز مرگ و ميرهای نوزادان در زمان حول و حوش تولد بالاست و از آن آمار ۲۴ در صدهزار حدود ۱۶ تای آن مربوط به ماه اول و حدود ۱۰ تا از اين مرگها مربوط به هفته اول پس از تولد است در حالی که می‌توان اين مرگها را با بهبود مراقبتهای بيمارستانی قبل از زايمان و در زمان زايمان کاهش داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ملک افضلی گفت: اين کار نيروی انسانی ماهر، تجهيزات و امکانات و مجموعه مديريتی قوی می‌خواهد که بايد با فراهم کردن آن به سمت بهبود اين شاخصها گام برداريم.
برنده جايزه جمعيت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ ميلادی در مورد اين جايزه گفت: سازمان ملل هر سال به يک نفر يا يک سازمان که کارهای ارزنده‌ای در زمينه جمعيت انجام داده باشد جايزه می‌دهد، اين جايزه در سال ۱۹۹۹ به آقای دکتر مرندی وزير اسبق بهداشت اعطا شد و امسال نيز جايزه جمعيت سال ۲۰۰۷ اين سازمان به من که در گذشته معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم و يک پروفسور آمريکايی اعطا شد.





















Copyright: gooya.com 2016