جمعه 24 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيدرضا تقوی: در نظام اسلامی سفرها نيز بايد اسلامی باشد، ايسنا

رييس شورای سياست‌گذاری ائمه جماعات سراسر کشور با اشاره به قرار داشتن در آستانه تابستان و اوقات فراغت و با بيان اين‌که " يکی از موضوعات مورد توجه نبی‌ اکرم(ص) که در سيره آن حضرت موقعيت ممتازی دارد، موضوع سير و سياحت است" گفت: سفر در زندگی انسان، هميشه نقش اساسی بازی کرده و بسياری از تحولات بشری مديون همين سفرها و مهاجرت‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام و المسلمين سيدرضا تقوی طی سخنانی پيش از خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران افزود: موضع سير و سفر از زمان آغاز زندگی انسان در گذشته مطرح بود ولی امروز اين مساله از يک منزلت والا برخوردار شده است تا جايی که امروز کشورها برای ساماندهی سير و سياحت سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هايی را به اين مساله اختصاص می‌دهند. در اقتصاد کشورها مساله گردشگری نقش بسيار سازنده‌ای دارد و بخشی از درآمد کشورها براساس همين مساله جذب می‌شود.

وی ادامه داد: مساله سير و سفر و گردشگری به موضوع اشتغال مدد بسياری می‌رساند. نقش سياحت و گردشگری در تبادل فرهنگ نيز بسيار موثر است و اگر اين سفرها انجام نمی‌شد و از برکات آن سفرنامه‌ها نوشته نمی‌شدند، بخشی از تاريخ را نمی‌شناختيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بيان اين‌که " انسان فطرتا کمال‌خواه است" افزود: روحيه کمال‌خواهی موجب جست‌وجوگری او می‌شود و اين موجب می‌شود که انسان به سفر گرايش پيدا کند. اگر انسان سفر و سياحت نداشته باشد به تعبير سعدی مانند ميوه خامی است که هرگز پخته نمی‌شود. اگر انسان تحرک و جريان نداشته باشد، می‌گندد؛ چراکه رکود با روحيه و طبع انسان سازگاری ندارد و بنابراين سير و سياحت و گردشگری يکی از راه‌های رشد انسان است.

رييس شورای سياستگذاری ائمه جماعات سراسر کشور با اشاره به نظر دين نسبت به مساله سير و سياحت گفت: در نگاه دين و ديانت سير و سفر از چنان موقعيتی برخوردار است که بخشی از آيات و روايات ما مربوط به سفر است. قرآن به پيامبر می‌گويد که به مردم توصيه کن تا در زمين به سير و سياحت وسفر بپردازند؛ چراکه يکی از خواص آن پندآموزی و عبرت‌گيری است و انسان در سفر می‌تواند پند بگيرد و در آثار باقيمانده در گذشتگان مانند يک کتاب مطالعه کند.

وی به بيان چند آيه و روايت درباره مقوله سفر و سياحت پرداخت و اظهار کرد: احکام سفر نيز در فقه اسلامی کاملا مورد توجه واقع شده است؛ چراکه سفر گاهی در حکم خدا تاثيرگذار است. البته اسلام سفر حرام را به رسميت نمی‌شناسد و می‌گويد بايد نمازت را تمام و کمال بخوانی و روزه‌ات را بگيری.

وی خاطرنشان کرد: در اخلاق اسلامی هم اين بحث مطرح شده و بخشی به نام اخلاق سفر توسط علمای اسلام عنوان شده است. اسلام می‌گويد انسان بايد اخلاق سفر را در ارتباط با ديگران رعايت کند. در عرفان اسلامی نيز اين بحث مطرح شده و اساسا مراتب سير و سلوک در سفر است و عارف و سالک برای رسيدن به کمال و حقيقت بايد سفر معنوی را آغاز کند.

تقوی با بيان اين‌که " از نگاه عرفان اسلامی دو سفر انفسی و آفاقی داريم" افزود: سفر در آفاق سفر در طبيعت است برای آن‌که از مخلوق پی به خالق ببريم. يک سفر هم سفر باطنی و درونی است که سفر در جان و روح است. انسان بايد سفر درون خود را از خود شروع کند و نفس را بکشد تا بتواند مراحل ديگر را طی کند.

وی با بيان اين‌که " بحث سفر در ديانت ، فرهنگ دينی، قرآن، روايات ، اخلاق و فقه اسلامی مطرح است" افزود: سير و سفر در فرهنگ انبيا يک مساله مهم است و در زندگی حضرت ابراهيم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عيسی(ع)، مسيح(ع) و پيامبر اسلام(ص) نيز اين مساله کاملا مشهود است.

وی با اشاره به هجرت پيامبر اکرم(ص) از مکه به مدينه اظهار کرد: بسياری از متون گرانسنگ امروز ما مديون سفرها و در پرتو همين سياست‌ها به وجود آمده است. انديشه سير و سفر در حوزه عرفان نيز آثار گرانبهايی به وجود آورده که امروز در ادبيات ما موجود است؛ اين‌ها از برکات سفر است که نقش زيادی دارد.

رييس شورای سياست‌گذاری ائمه جماعات سراسر کشور با اشاره به اين‌که " پيامبر(ص) از چند جهت به سفر توصيه کرده است" ادامه داد: دليل اول ايجاد نشاط روح است؛ يکی از راه‌های تامين نشاط سفر است. از ديگر برکات سفر رشد عقل و انديشه است؛ چراکه انسان در سفر فراز و نشيب‌ها را درک می‌کند. سومين برکت سفر عبرت‌آموزی است؛ چراکه برخورد با آثار گذشتگان اين عبرت‌ها را به وجود می‌آورد. يکی ديگر از برکات ديگر سفر منفعت‌های اقتصادی است؛ چراکه بخشی از سفرها، سفرهای اقتصادی برای کار است.

وی با اشاره به روايات اسلام بر نوشتن وصيت‌نامه توسط فرد مسلمان مخصوصا در زمان پيش از سفر تاکيد کرد و گفت: نکته ديگر اين است که پيامبر(ص) هميشه برای سفرها همسفر خوب انتخاب می‌کرد. انسان بايد برای سفر رفيق و همسفر خوب انتخاب کند. سومين مساله در سيره پيامبر(ص) در هنگام سفر دادن صدقه است؛ صدقه رفع بلا می‌کند و در آغاز سفر بايد صدقه داد. هم چنين در برخی روايات درباره زمان سفر مسايلی مطرح و توصيه شده است که اگر برای سفر اضطرار نداشتيد قبل از نماز جمعه سفر نکنيد. در حين سفر هم بهتر است مدير سفرتعيين شود. در روايات هم بر اين مساله در سفرهای جمعی توصيه شده است. پيامبر(ص) هم چنين به يارانش می‌فرمود که پيش از سفر امام جماعت خود را مشخص کنيد. نظام ما نظام اسلامی است و سفرهای ما هم بايد مشخص باشد که اسلامی است.

تقوی با اشاره به تقسيم کار در سفرهای دسته جمعی اظهار کرد: پيامبر(ص) در سفر تقسيم کار می‌کرد تا کارها بهتر پيش برود و ما هم بايد به اين مسايل توجه کنيم تا با مشکلات روبه‌رو نشويم. رسانه‌های عمومی هم بايد اخبار مربوط به سفرها را برای مردم منتشر کنند تا مردم بتوانند درست تصميم‌گيری کنند.





















Copyright: gooya.com 2016