سه شنبه 17 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي: نويسندگان ايراني برای نوشتن درباره غزه به فلسطين سفر كنند، فارس

احمد بيگدلي، برنده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، معتقد است اگر نويسنده ايراني مي‌خواهد كه درباره غزه بنويسد، بايد به فلسطين سفر كند و اين فاجعه انساني را از نزديك ببيند و لمس كند.

بيگدلي، نويسنده رمان «اندكي سايه» صبح امروز با حضور در خبرگزاري فارس، به خبرنگار اين خبرگزاري گفت: از آنجا كه نوشتن به احساسات و عواطف نويسنده بسيار مربوط است، نويسنده نمي‌تواند چيزي را بنويسد كه به آن تعلق خاطر نداشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با تأكيد بر اين كه نويسنده براي نوشتن چيزي، بايد آبستن آن چيز شود، افزود: بنابراين هر نويسنده‌اي كه بخواهد درباره فاجعه غزه بنويسد بايد اين فاجعه را عميقاً درك كند و سپس درباره آن بنويسد.

بيگدلي ادامه داد: من يك مدت بسيار مديدي درباره فلسطين مطالعه مي‌كردم و شيفته چند شاعر فلسطيني از جمله محمود درويش و عبدالوهاب بياتي بودم. همچنين سرودهايي را كه اول انقلاب از تلويزيون درباره مردم فلسطين پخش مي‌شد دوست داشتم.

وي با بيان اينكه نويسندگان براي نوشتن درباره غزه نبايد به ورطه سفارشي‌نويسي بيفتند، به ذكر مثالي درباره سفر نويسندگان پرداخت و گفت: ارنست همينگوي براي نوشتن درباره جنگ اسپانيا به اين كشور سفر كرده بود. من هم براي نوشتن تازه‌ترين رمانم مي‌خواهم به جنوب ايران سفر كنم. مي‌خواهم خاك آنجا را لمس كنم تا بدانم درباره كجا مي‌خواهم بنويسم. اما آيا كسي از ما بلند مي‌شود برود غزه؟ ما نبايد صرفا به تصاوير و اخباري كه از تلويزيون پخش مي‌شود اكتفا كنيم.

اين نويسنده در پايان گفت: متأسفانه نويسندگان ايراني تجربه زيستن ندارند و از قاب پنجره آپارتمانشان جهان را مي‌بينند و هر وقت هم به سفر مي‌روند به جست‌وجو نمي‌پردازند، بلكه به تفريح مي‌روند.

احمد بيگدلي 1324 در اهواز متولد شده و اكنون ساكن يزدان‌شهر نجف آباد است.
رمان «اندكي سايه» در سال 1385 جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي را براي وي به ارمغان آورد.

«بيگدلي» اخيراً نگارش رماني با موضوع دفاع مقدس به نام «زماني براي پنهان شدن» را به پايان برده است كه به زودي منتشر مي‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016