سه شنبه 17 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيكی كريمی به چند پرسش‌ اساسی درباره كارنامه بازيگری‌اش پاسخ داد، ايسنا

نيكي كريمي بازي در فيلم «سارا» (دايوش مهرجويي) را در روند بازيگري‌اش بسيار موثر دانست و گفت: اگر بازي در اين فيلم اتفاق نمي‌افتاد مسير بازيگري‌ام عوض مي‌شد. اين بازيگر سينما كه در كلاس درس دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشكده هنرهاي زيبا سخن مي‌گفت با بيان اين‌كه در اكثر فيلم‌هايش نقش زنان مبارز و سخت‌كوش را كه تلاش براي تغيير شرايط دارند را بازي كرده است اظهار داشت: «عروس» اولين فيلمي بود كه يك قصه‌ي عاشقانه را در سينماي بعد از انقلاب مطرح مي‌كرد و در آن زمان كم‌تر فيلمي محبت بين زن و مرد را نشان مي‌داد. او خاطرنشان كرد: شرايط بسيار خوب مثل سن و سال من و پورعرب هنگام بازي در فيلم «عروس» و زمان ساخت فيلم به موقع بود و باعث شد در 18 سالگي شناخته شوم.



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 




اين بازيگر با اشاره به افسانه بايگان و فاطمه معتمدآريا و با بيان اين‌كه در شروع بازيگري بازي آنها را تحسين مي‌کرده، تصريح كرد: آنها در كارهايشان سعي و تلاش داشتند و كارهايي كه از آنها ديده بودم در ذهن‌ام به عنوان بازيگران مهم و جدي آن زمان مانده است و به نظر من آدم‌هايي كه نقش‌هاي مختلف را تجربه كنند اعتبار خاصي دارند و اين ماندگاري را افسانه بايگان و فاطمه معتمدآريا داشته‌اند و تابه‌حال هم از چهره‌هاي ماندگار سينماي ايران باقي مانده‌اند. دکتر حميد رضا صدر كه به عنوان استاد اين كلاس نيكي كريمي را همراهي مي‌كرد در سخناني با اشاره به حضور زن در سينماي ايران شروع آن را به فيلم «دختر لر» مربوط دانست و گفت: در دهه 30 اولين سوپراستار سينماي ايران «دلكش» بود و دهه بعد «آذر شيوا» معرفي شد اما در دهه 50 شخصيت زن جايگاهش بسيار كم‌رنگ شد و تا دهه 60 زن حضور بسيار كم‌رنگي در سينماي ايران داشت. وي افزود:البته در آن زمان فيلم‌هايي مانند «چريكه تارا»، «مرگ يزدگرد»، «باشو غريبه كوچك »و «ماديان» توسط بهرام بيضايي ساخته شد كه سوسن تسليمي نقش اصلي آنها را داشت، اما آن‌ها را نمي‌توان جريان به حساب آورد.

حميدرضا صدر نيكي كريمي را مهمترين بازيگر زن بعد از انقلاب خواند و با بيان اين‌كه با فيلم «عروس» و «هامون» چهار ستاره به سينماي ايران معرفي شدند، اظهار داشت: خسرو شكيبايي، بيتا فرهي، ابوالفضل پورعرب و نيكي كريمي اولين ستاره‌هاي سينما در 10 سال بعد از انقلاب محسوب مي‌شوند كه به سينما معرفي شدند. اين درحالي بود كه مديران سينمايي سعي مي‌كردند جلوي ستاره‌شدن را بگيرند و از آن ميان نيكي كريمي به لحاظ سن كمي كه داشت در اوج ماند و كارش را ادامه داد و تا امروز هم در كل تاريخ سينماي ايران شايد نتوان بيشتر از 10 بازيگر كليدي زن را نام برد. اين استاد دانشگاه ادامه داد: پس از پايان جنگ شرايط تغيير كرد و در سينما رابطه زن و مرد مبتني بر عشق بروز پيدا كرد. «عروس» اولين فيلمي است كه نقش زن در آن كليدي مي‌شود و با بررسي فيلم‌هاي نيكي كريمي از سال 70 تا 80 مي‌توان از او به عنوان اولين بازيگر جوان سينماي ايران در تاريخ سينما نام برد و درواقع او اولين بازيگر زن جواني بود كه راه را براي بقيه باز كرد و باعث شد امروزحضور زن در سينماي ايران بسيار پررنگ شود و او يك‌جور ژانر مخصوص به خودش را ادامه مي‌دهد. نيكي كريمي در ادامه با اشاره به فيلم «سارا» گفت: بعد از «عروس» پيشنهادات زيادي براي بازي داشتم.

اما دوسال كار نكردم تا نقشي را در «ردپاي گرگ» بازي كردم و بعد از آن داريوش مهرجويي پيشنهاد بازي در «سارا» را مطرح كرد و چون گريم و شخصيت آن با «عروس» تفاوت داشت قبول كردم. وي افزود: البته سال قبل از آن داريوش مهرجويي نقشي را كه سيما تيرانداز در «بانو» ايفا كرد را به من پيشنهاد داد كه قبول نكردم و گفتم دوست دارم نقش اصلي در فيلمي از شما کار کنم. اين بازيگر بازي در «سارا» را در روند بازيگري‌اش بسيار موثر دانست و گفت: اگر بازي در اين فيلم اتفاق نمي‌افتاد مسير بازيگري‌ام عوض مي‌شد و از بازيگران‌ اين فيلم، خسرو شكيبايي، امين تارخ و ياسمن ملك نصركه از آمريكا آمده بود، چيزهاي زيادي ياد گرفتم و مهرجويي هم بسيار باحوصله كار مي‌كرد و در آن زمان برايم مانند يك دوره آموزشي بود. كريمي در ادامه به فيلم «پري» اشاره كرد و گفت: اين فيلم از دل حرف‌هايي كه در زمان «سارا» مي‌زديم درآمد و خود من آن زمان دختري سرگشته بودم و مهرجويي هم با توجه به اين‌كه فلسفه خوانده بود و سلينجر را هم بسيار دوست مي داشت فيلمنامه‌اي بر اين اساس نوشت که ادامه همکاري بسيار خوبمان در «سارا» بود. وي در ادامه درباره دو همكاري‌اش با ابراهيم حاتمي‌كيا اظهار داشت: حاتمي‌كيا آن زمان «مهاجر» و«از كرخه تا راين» را ساخته بود و بسيار مطرح شده بود که پيشنهاد بازي در «بوي پيراهن يوسف» را به من داد.

قصه‌ي اين فيلم را خيلي دوست دارم و به همراه موسيقي فوق‌العاده‌اش، معتقدم يكي از كارهاي ماندگار سينما است. كريمي افزود: از همه فيلم‌هايي كه آن زمان بازي كردم با اين‌كه مي‌توانستند بهتر باشند، راضي هستم و قصه‌هايي بودند كه انتخاب كردم. وي به فيلم «رواني» اشاره كرد و گفت: بعد از اين فيلم حال مناسبي نداشتم و 6 ماه استراحت كردم و با وجود اصرار زياد فريدون جيراني بازي در «قرمز» را هم رد كردم تا اين‌كه چند ماه بعد در «دو زن» بازي کردم و بعد از آن هم در «نيمه پنهان» و «واکنش پنجم » حضور پيدا كردم. اين بازيگر ادامه داد: مهرجويي كارگردان بسيار منعطفي است و دست بازيگرش را براي اداي ديالوگ باز مي‌گذارد وحاتمي‌كيا بيشتر درگير حس صحنه و قصه‌اش است. كريمي اظهار داشت: بعد از «واكنش پنجم» تا «ديوانه از قفس پريد» دوسال كار نكردم و در شرايط مختلف سعي کردم هميشه بهترين انتخاب را داشته باشم و نقش‌هاي مختلفي که برايم جذابيت داشت را کار کنم. وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره‌ي عدم حضورش در نقش‌هاي كمدي اظهار داشت: اين‌گونه آثار در ايران خيلي خوب ساخته نمي‌شوند و من تنها در «شام عروسي» و «دو خواهر» بازي كردم و معتقدم هميشه درد و رنج عميق‌تر است و به عنوان يك بازيگر بيشتر دوست دارم نقشي را بازي كنم كه موقعيتي را عوض كنم. كريمي علاقه‌اش را بيشتر در كارگرداني دانست و گفت: دو فيلم بلند و يك كار مستند ساخته‌ام و در تدارك ساخت فيلم سوم‌ هستم. وي درباره‌ي اين‌كه چه‌قدر زيبايي در موقعيت‌اش موثر بوده است اظهار داشت: همه بازيگران جهان، اول با چهره‌شان شناخته مي‌شوند اما زيبايي چيزي است كه در طول زمان تغيير مي‌كند و ارتباط با بازيگر وجوه مختلفي دارد و فکر مي کنم بيشتر شخصيت بازيگر است که ديده مي‌شود و مهم و تاثير گذار است. اين بازيگر در بخش ديگري ترانسفرشدن بازيگران سينما را بسيار مهم دانست و گفت: اين اتفاق در سينماي ايران دارد خيلي دير رخ مي‌دهد و اتفاق خوبي هم است كه براي گلشيفته فراهاني افتاده و به نظرم همه بايد از او حمايت کنيم. نيکي کريمي در بخش ديگري از اين نشست درباره‌ي ارايه‌ عكس‌هايش در اكسپوي عكس و بازتابهاي مطرح شده در اين زمينه گفت: بيشتر از ده سال است که عكاسي مي‌کنم و براي اولين‌بار چند تا از کارهايم را به نمايش گذاشتم. اعتراضات زيادي شنيدم و مي‌گويند چرا وارد اين حوزه شده‌ام، درحالي كه به نظرم ادبيات، سينما، عکاسي، نقاشي و... همه حوزه‌هاي هنري وابسته به هم هستند و عکاسي که اصلا از لازمه‌هاي فيلمسازي است.





















Copyright: gooya.com 2016