یکشنبه 27 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سهم «درباره الی» از جشنواره معتبر برلین - خرس نقره ای بهترین کارگردان برای اصغر فرهادی، فرهنگ آن لاین

اصغر فرهادی جایزه بهترین کارگردانی جشنواره معتبر سینمایی برلین را بدست آورد. اواخر وقت دیشب به وقت تهران با برگزاری مراسم اختتامیه پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم برلین مطابق پیش بینی ها اصغر فرهادی با درام تاثیرگذار جدیدش «درباره الی» توانست یکی از برندگان این دوره جشنواره معتبر برلین باشد. او موفق شد مهم ترین جایزه این جشنواره بعد از خرس طلایی، یعنی جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی را به خود اختصاص دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پیش از برگزاری مراسم اختتامیه بسیاری از منتقدان از شانس بالای فیلم «درباره الی» برای ربودن جایزه خرس طلایی صحبت می کردند اما هیات داوران این دوره جشنواره برلین به ریاست تیلدا سوئنتون هنرپیشه معروف انگلیسی در هم رایی جالبی با هیات داوران جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر ترجیح دادند جایزه کارگردانی را به فرهادی اهدا کنند. کارگردان این روزها خبرساز سینمای ایران هنگام دریافت این جایزه با اشاره به اینکه متنی را برای صحبت آماده نکرده، از همکارانش در تولید فیلم تشکر کرد و گفت: «خدا را سپاس می‌گویم که اگر او یاری نمی‌کرد من اینجا نبودم. از مردم سرزمینم هم یاد می‌کنم که شما کمتر تصویر دقیقی از آنها دارید.»
اما جایزه خرس طلایی جشنواره برلین 59 از آن فیلم "شیر اندوه" به کارگردانی کلودیا یوسا از اسپانیا و پرو شد. این فیلم داستان زنی را به تصویر می‌کشد که سال‌ها پس از درگیری‌های خشونت‌بار داخلی دهه های 80 و 90 پرو رازی با خود دارد و ترسی که باید با آن روبرو شود.

جایزه بزرگ هیئت داوران به طور مشترک به دو فیلم "گیگانته" به کارگردانی آدریان بینیز از اروگوئه، آرژانتین، آلمان و اسپانیا و "هر کس دیگر" ساخته مارن آده از آلمان اعطا شد. "گیگانته" جدا از جایزه بزرگ هیئت داوران جوایز دو بخش بهترین فیلم اول و جایزه آلفرد بائر را نیز دریافت کرد.

هیئت داوران فیلم جدید آندری وایدا با نام "گورگیاه" را نیز به عنوان دیگر برنده جایزه آلفرد بائر برگزیدند.

جایزه خرس نقره ای بهترین فیلمنامه به "پیام‌آور" ساخته اورن موورمن از آمریکا رسید و "کاتالین وارگا" ساخته پیتر استریکلند از رومانی، بریتانیا و مجارستان جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری را دریافت کرد.

سوتیگوی کویاته بازیگر اهل مالی برای بازی در "رود لندن" به کارگردانی رشید بوغریب از الجزایر، فرانسه و بریتانیا جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد را برد و خرس نقره بهترین بازیگر زن به بریژیت مینیشمایر برای فیلم "هر کس دیگر" رسید.

ایزابل کویشی، گاستون کابوره از بورکینافاسو، هنینگ مانکل نویسنده سوئدی، کریستف شلینگنزیف کارگردان تئاتر و اپرا از آلمان، وین ونگ کارگردان متولد هنگ کنگ و آلیس واترز نویسنده آمریکایی دیگر اعضا هیئت داوران این بخش بودند.

جشنواره پنجاه و نهم فیلم برلین امروز (دوشنبه) با نمایش فیلم های برگزیده به طور رسمی به کار خود پایان می دهد.





















Copyright: gooya.com 2016