یکشنبه 27 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پول شادی هم می‌آورد، خبرآنلاین

همه ثروتمندان شاد نیستند، اما می‌توان از پول طوری استفاده کرد که به شادی هم رسید؛ این یافته جدید محققان است

فرنوش صفوی‌فر: محققان می‌گویند ثروت می‌تواند ما را به شادی و احساس رضایت از زندگی هم برساند، اگر که بدانیم چطور از آن استفاده کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش رویترز، این مطالعه نشان داده است افرادی که درآمد بالا دارند و از ثروت‌شان برای تجربه‌های متفاوت و متعالی استفاده می‌کنند، شادتر از سایر مردم، هستند. بر اساس این مطالعه، که توسط محققان دانشگاه سان‌فرانسیسکو انجام شده، مشخص شده تجربیاتی که نیازمند صرف هزینه‌هایی هستند، مانند رفتن به تئاتر یا کنسرت و سفرهای متنوع، می‌توند احساس شادی را در افراد افزایش دهد. این احساس در مقایسه با افراد پولداری چشمگیر است که پول خود را صرف خریدن وسایل و کالاهای گوناگونی می‌کنند که معلوم نیست واقعا به آن نیاز داشته باشند یا آن کالاها را واقعا به مصرف برسانند.

رابطه پول و شادی در مطالعات گوناگونی، در جوامع مختلف، بررسی شده است که نتایج متفاوت و گاه متناقضی داشته‌اند. در برخی مطالعات، نتیجه، نشان‌دهنده رابطه مستقیم این دو عامل بوده؛ یعنی پولدارها، خوشحال‌تر و شادتر بوده‌اند و در برخی مطالعات، هیچ رابطه‌ای به دست نیامده و در برخی دیگر، افراد با درآمد کمتر، شادتر بوده‌اند.

این مطالعه، که نتایج آن روز گذشته در نشست سالانه انجمن شخصیت و روان‌پزشکی اجتماعی در فلوریدا ارائه شد، برای اولین بار، توانسته نقش پول و ثروت را، در احساس شادی و رضایت افراد از زندگی، به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر مشخص کند. البته رابطه خرید کردن با احساسات و حالت‌های روانی هم قبلا بررسی شده بود؛ چنان‌که «اعتیاد به خرید»، اصطلاح شناخته‌شده‌ای در میان روان‌پزشکان به شمار می‌آید.

اعتیاد به خرید، به حالتی اطلاق می‌شود که در آن فرد، بیشتر خانم‌ها، برای کاهش استرس و تنش روانی خود، دست به خریدهای بی‌ضابطه و خارج از کنترل می‌زند. بررسی‌ها نشان داده که خرید و تملک بیشتر، نه تنها نمی‌تواند این احساس استرس و اضطراب را رفع کند، بلکه در بیشتر موارد به آن دامن می‌زند و فرد را مشتت و ناآرام می‌کند. برخی بررسی‌ها پیش از این نشان داده بودند جوانان در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی، ناشادتر از کشورهای در حال توسعه‌اند چرا که در کشورهای گروه دوم، شادابی و نشاط پیشرفت و امید به تحول، بیشتر وجود دارد.

اما نقش ثروت و درآمد، در زندگی سالم روانی و اجتماعی، به همین سادگی نیست و نیازمند بررسی‌های گسترده‌تری است. بررسی‌های دیگری نشان می‌دهد کودکانی که در خانواده‌های با درآمد بالاتر زندگی می‌کنند، ضریب هوشی بالاتر دارند؛ اما این هوش بیشتر، به دلیل وجود محرک‌های محیطی بیشتری است که این کودکان در اطراف خود دارند که شامل اسباب‌بازی‌های بیشتر، توجه و مراقبت بیشتر و مواردی از این دست است.

به هر حال شکی نیست که با افزایش رفاه و درآمد بیشتر برای مردم، می‌توان به امکانات بیشتری برای‌شان دست یافت که بتواند جنبه‌های مختلف سلامت‌شان را تامین کند. به شرطی که بهترین راه استفاده از این درآمد بالاتر را نیز آموخته باشیم.





















Copyright: gooya.com 2016