پنجشنبه 1 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شايعه عجيب سکه ۵۰ ريالی را ناياب کرد! انتخاب

خبرگزاری انتخاب: باورش سخت است که سکه های ۵۰ ريالی قديمی يک هزار برابر ارزش اسمی آن در بازار سياه خريد و فروش شود و در اين روزها به دليل ناياب شدن حکم طلا را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری انتخاب، چند روزی است که در برخی استانها شايعه شده که سکه های ۵۰ ريالی برنجی قديم- که يک روی سکه آن تصوير نقشه جمهوری اسلامی است و روی ديگر آن دکل گاز، صنايع و خوشه های گندم است- خصوصاً ضرب سال ۵۹ با قيمتهای باور نکردنی خريد و فروش شوند و حتی شايعه شده که تا ۲۵ هزار تومان هم مشتری دارد!قضيه از آنجا لو رفت که تعدادی زيادی پسربچه و حتی افراد بزرگسال در بدر خريد سکه های برنجی به فروشگاه ها، مغازه ها و سوپرمارکتها مراجعه می کردند و در ابتدا برای اينکه اين موضوع از حساسيت کمتری برخوردار شود تنها دو برابر وجه آن را می پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با حساس شدن موضوع متصديان فروشگاهها و سوپرمارکتها که در طی يک روز شاهد درخواست چند فرد برای سکه های ۵۰ ريالی بودند متوجه اين موضوع شدند و سکه ها را با قيمتهای بالاتری به مشتريان سمج ارايه می کردند.
بنابراين گزارش، خريداران نيز پس از لو رفتن موضوع مجبور شدند تا اين سکه ها را بين ۵-۳ هزار تومان خريداری کنند!
وجود اين شايعات سبب شد که خبرنگار ما در پوشش فردی فروشنده به يکی از خريداران سکه های ۵۰ ريالی مراجعه کند که البته اين مراجعه با واسطه فردی ديگر صورت گرفت.
اين خريدار که در ابتدا تنها به خريد يکی دو سکه اذعان می کرد پس از اينکه مطمئن شد فروشنده هستيم، تأکيد کرد که تا بحال يکصد و ۱۰ سکه ۵۰ ريالی را جمع آوری کرده است.
به گفته وی، اين سکه ها ارزش ذاتی فراوانی دارد و بيش از ارزش اسمی آن می ارزد.وی مدعی شد که شب گذشته يک سکه ۵۰ ريالی را در اسيد قرار داده که پس از حل شدن سکه تنها بخش ميانی آن باقی مانده است اما هنوز جنس آن مشخص نشده است.
وی افزود: در حال حاضر در مناطقی که کمتر اين موضوع شايع شده حضور يافته و سکه ها را با قيمتهای متفاوت و از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان جمع آوری کرده است.
وی در عين حال تأکيد کرد: خريد اين سکه ها ريسکی بزرگ است و معلوم نيست که در دام عده ای افراد سودجو قرار نگرفته باشد.اين فرد سمج تصريح کرد: شنيده شده بانک مرکزی در حال جمع آوری اين سکه ها است.شايان ذکر است که وزن تقريبی اين سکه برنجی زردرنگ ۱۰ گرم است و طبق شنيدنی ها قيمت ابتدايی آن در هر کيلو بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد.وی در عين حال به اين نکته هم اشاره می کند که شايد عده ای افراد سودجو اين موضوع را شايعه کرده و با خريدهای صوری قصد دارد، خريداران سکه را سرکيسه کنند.در عين حال خبرها حاکی از آن است که اين موضوع در شهرهای ديگر از جمله بيرجند، مشهد، شيراز و آباده نيز شايع شده است، تا جايی که خبرنگار قدس در بيرجند نيز تأکيد کرده است: اين شايعه طی هفته گذشته با عنوان وجود طلا و اورانيوم در سکه ها به اوج خود رسيده است و آنقدر از سوی مردم اين شهر جدی گرفته شده که بنابر برخی نقل و قولها سکه های ۵۰ ريالی از ۲۵ هزار ريالی تا ۲۵۰ هزار ريال در بين مردم خريد و فروش می شود.
* ضرب سکه از مرداد ۸۶ متوقف است
همچنين يک مقام مسؤول در بانک مرکزی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: با تغييراتی که در ارزش پول و نياز مردم به نوع مصرف اسکناس و مسکوک ايجاد شده است، فعلاً ضرب سکه به حداقل خود کاهش يافته و به مرحله توقف رسيده است.
وی افزود: آخرين ضرب سکه های ۵۰۰ ريالی مربوط به مرداد ۸۶ است که در ضخامت ۱.۵۰ ميلی متر و وزن ۶.۳۵ از مس، نيکل و آلومينيوم ضرب شد و از آن تاريخ به بعد ضرب سکه را در دستور کار نداريم، مگر در آينده ضرورتی پيش آيد.
وی اظهار داشت: البته بانک مرکزی از اواسط سال۸۳ بر اساس يک برنامه کارشناسی شده روند کاهش ضرب سکه را پيگيری و به خاطر جلوگيری از رفتار سوء آب کردن سکه ها- به واسطه تفاوت قابل توجه ارزش ذاتی فلز به کار رفته در آن با ارزش اصلی- در وزن و آلياژ آن به طور همزمان تغيير داده است.
وی خاطرنشان ساخت: اين برنامه در آبان ۸۳ اجرايی شد و ملاحظه می کنيد که آخرين سری سکه های ۵۰ ريالی که در اين تاريخ ضرب شدند از لحاظ وزن تقريباً به ۳۰ درصد سکه های قديم ۵۰ ريالی کاهش يافتند به طوری که وزن سکه های جديد ۵/۳ گرم بيشتر نبود.وی افزود: سکه های ۱۰۰ ريالی که در اين تاريخ همزمان با سکه های ۵۰ ريالی ضرب شدند نيز از همين ويژگی کاهش وزن برخوردار بودند به طوری که وزن آن حداکثر به ۴.۶ گرم می رسيد.
وی تصريح کرد: از آبان ۸۳ به مدت ۳ سال تا مرداد ۸۶ ضرب سکه نداشتيم و از سال گذشته به اين سو نيز هيچ سکه ای را ضرب نخواهيم کرد، چرا که نياز مردم به استفاده از اسکناس و ايران چک بيشتر شده است و ارزش پول، سکه ها را در مبادلات به حاشيه برده است.





















Copyright: gooya.com 2016