جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با بحران در مطبوعات جهاني، خبرگزاري‌هاي بزرگ تنهايي را فرامي‌گيرند، ايسنا

با توجه به اوضاع اقتصاد جهاني هر روز خبر جديدي در مورد بسته شدن روزنامه‌ها يا كوچك شدنشان در سطح جهاني منتشر مي‌شود اما اين سوال وجود دارد كه در مورد خبرگزاري‌ها وضع چگونه است؟

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري‌هاي بزرگ بيش‌تر گزارش‌هايي را فراهم مي‌كنند كه روزنامه‌ها، ‌تلويزيون، راديو و اينترنت به آن‌ها متكي هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آسوشيتدپرس (AP) و رويترز بزرگ‌ترين خبرگزاري‌هاي بين‌المللي به شمار مي‌روند كه قدمت آن‌ها به زمان توسعه تلگراف در نيمه قرن نوزدهم و زماني كه جمع‌آوري سريع خبر براي نخستين بار ممكن شد، بازمي‌گردد. اين سازمان‌ها معمولا عمده فروش خبر بوده‌اند و روزنامه‌ها، برادكسترها و وب‌سايت‌ها به‌عنوان خرده‌فروشاني عمل مي‌كنند كه اخبار را به همراه مطالب توليد خود دوباره تنظيم كرده و به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌كنند.

برخي مانند آسوشيتدپرس كه يك سازمان متعلق به مشتركانش است و فرانس پرس (AFP) كه خبرگزاري تحت حمايت دولت است، از اين مدل پيروي مي‌كنند اما رويترز مانند داوجونز كه از وال استريت ژورنال شكل گرفت، كسب و كار عظيمي ايجاد كرده و به شركت‌هاي خدمات مالي كه براي آن‌ها خبر سريع و صحيح بسيار ارزشمند محسوب مي‌شود، اطلاعات فراهم مي‌كند.

بلومبرگ، رقيب جديدتر آن، به‌عنوان فراهم كننده چنين اطلاعاتي آغاز به كار كرد اما به يك خبرگزاري تبديل شد و شبكه جهاني از دفاتري را ايجاد كرده و گزارش‌ها را در اختيار روزنامه‌ها قرار مي‌دهد.

اما بحران مالي لطمه وحشتناكي به هردوي شركت‌هاي مالي و روزنامه‌ها وارد كرده كه در نتيجه مي‌توان انتظار داشت خبرگزاري‌هايي كه نياز آن‌ها را برآورده مي‌كنند نيز با دشواري مواجه شوند اما اينطور نيست.

بنابر اظهار يكي از مديران ارشد رويترز، خبرگزاري‌هاي بزرگ سال گذشته شمار كارمندانشان را افزايش دادند؛ شركت نيوزكورپ - مالك وال استريت ژورنال - اوايل ماه جاري مشاغلي را در اين روزنامه حذف اما اعلام كرد خبرگزاري داوجونز در حال اضافه كردن خبرنگاران در دفاتر خود بويژه در هند است.

همچنين اعلام خبر حذف 190 شغل از سوي بلومبرگ نسبت به وعده اين سازمان براي ايجاد هزار شغل در بخش‌هاي ديگر از جمله در دفاتر خبريش، توجه بيشتري جلب كرد و شبكه خبري تلويزيوني CNN قصد دارد سازمان بين‌المللي جديدي براي رقابت با آسوشيتدپرس و رويترز ايجاد كند.

گروه‌هاي روزنامه معدودي كه براي بقاء در تلاش هستند اشتراك به خبرگزاري‌ها را متوقف كرده‌اند. بسياري ديگر اتاق‌هاي خبري خود را كاهش داده و در كپي‌برداري از خبرگزاري‌ها مستقل‌تر از هميشه شده‌اند. تكثر وب سايت‌هاي خبري تشنه براي محتوا كه فاقد كارمند براي توليد محتوا هستند به خبرگزاري‌ها رونق داده است.

به گفته تام كيورلي، رئيس آسوشيتدپرس، سال گذشته روزنامه‌هاي مكتوب تنها منبع 25 درصد از درآمد اين سازمان خبري بودند كه كمتر از 55 درصد در سال 1985 است. مدير ارشد رويترز نيز معتقد است در مناطق در حال توسعه مانند خليج فارس، شبكه‌هاي تلويزيوني جديد، وب‌سايت‌ها و حتي روزنامه‌ها ظهور يافته و از دست دادن مشتريان در جاهاي ديگر را براي خبرگزاري‌ها جبران مي‌كنند.

اما اگر پايگاه‌هاي خبري پيشرفت مي‌كنند و روزنامه‌ها بيشتر از قبل از نسخه‌هاي آن‌ها استفاده مي‌كنند چرا خبرگزاري‌ها اخبار را مستقيما براي مصرف‌كنندگان فراهم ‌نكنند؟ براساس گزارش جديد موسسه رويترز براي مطالعه ژورناليسم در دانشگاه آكسفورد، خطر اينكه روزنامه‌ها واسطه‌گري را قطع كنند، توسط همه ذكر شده و به نوعي در حال حاضر روي داده است.

رويترز و بلومبرگ گزارش‌هاي برتر خود را در وب‌سايت‌هايي كه با تبليغات تامين مالي مي‌شوند به طور مستقيم براي مصرف‌كنندگان فراهم مي‌كنند. همچنانكه مردم بيش‌تري اخبار را از طريق تلفن‌هاي هوشمند و ساير دستگاه‌ها قابل حمل دريافت مي‌كنند، خبرگزاري‌ها در اين حوزه نيز خبر فراهم مي‌كنند.

به گفته يكي از مديران ارشد بلومبرگ، برنامه اين شركت براي آيفون اپل بيش از يك ميليون بار دانلود شده است؛ اين سرويس در حال حاضر رايگان است. آسوشيتدپرس نيز كه متعلق به مشتركانش است با احتياط گام برمي‌دارد و با 1200 روزنامه آمريكايي براي ايجاد وب سايت‌هاي موبايل قرارداد بسته كه آسوشيتدپرس اخبار ملي و بين‌المللي و روزنامه‌ها، اخبار محلي براي آنها فراهم خواهند كرد.

هيچ كس هنوز نمي‌داند چه مدل كسب و كاري براي اخبار موبايل موثر خواهد بود. به گفته مدير ارشد بلومبرگ، اگر كاربران تلفن همراه با رضايت براي آهنگ زنگ‌هاي جديد تلفن پول پرداخت مي‌كنند، چرا براي اخبار اين كار را نكنند؟ مشخص نيست خبرگزاري‌ها تا چه اندازه در بازاريابي مستقيم به مصرف‌كنندگان خوب خواهند بود اما آن‌ها به ساختن دفاتر خبري جهاني ادامه مي‌دهند و پوشش گسترده‌تري را فراهم مي‌كنند و احتمال دارد بيش‌تر از روزنامه‌ دوام بيابند كه به واسطه دورهاي حذف مداوم، در خطر متمايز شدن كمتر هستند.





















Copyright: gooya.com 2016