چهارشنبه 28 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رجبي معمار مدير شبکه تهران: از آمدن چند امريکايي به ايران واهمه نداشته باشيم، اعتماد

«نبايد از آمدن چند سينماگر امريکايي و رفتن چند فيلم ايراني به جشنواره هاي خارجي واهمه داشت.» مدير شبکه تهران بعد از اينکه رئيس سازمان صدا و سيما چند روز پيش در برنامه «دو قدم مانده به صبح» از مشهود بودن سلطه استکبار و صهيونيسم بر مراسم اسکار حرف زد و به طور تلويحي دعوت از اسکاري ها را زير سوال برد، با بيان اين جمله نظر خود را درباره حضور اين اعضا اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجيد رجبي معمار در مورد اظهارنظر مديرعامل خانه سينما درباره نبود انسجام و ناهماهنگي بين معاونت هاي سياسي و سيما در ماجراي سفر هيات نمايندگي آکادمي اسکار به ايران نيز سخن گفت؛ «من در مقامي نيستم که پاسخگوي اين اظهارنظر باشم يا حرف مديرعامل خانه سينما را تاييد يا تکذيب کنم، ولي به نظرم اين تحليل که در سازمان انسجام وجود ندارد، غلط است.» محمدمهدي عسگرپور در آخرين نشست مطبوعاتي که براي سفر اسکاري ها در خانه سينما ترتيب داده شد، سياست سازمان صدا و سيما در برخورد با اين ماجرا را زير سوال برد و آن را گل به خودي تشبيه کرد. مدير شبکه تهران درباره موضع مدير خانه سينما اين طور توضيح داد؛«بحث آمدن نمايندگان اسکار به ايران در ميان مسوولان فرهنگي نيز با برخوردهاي متفاوت روبه رو شد. بعضي روزنامه ها و خبرگزاري ها به عنوان يک نکته منفي با آن برخورد کردند و برخي آن را طبيعي دانستند. تلويزيون از فيلم هاي مختلف دنيا استفاده مي کند. با نگاهي به آمار فيلم هاي پخش شده مشخص مي شود ميزان استفاده رسانه از فيلم هاي امريکايي نسبت به قبل مقداري کاهش پيدا کرده است.» عسگرپور در مورد عملکرد دوگانه صدا و سيما در نشست مطبوعاتي گفت؛ «سازمان با پخش برنامه هايي به ريشه مشترک و پيوند عميق سينماي هاليوود، اسکار و صهيونيسم اشاره کرد و اصرار داشت مخاطب متوجه اين ارتباط بشود. اما دوستان سازمان در اين ماجرا يک گل به خودي زدند.

فيلم هايي که آنها درباره شان حرف مي زدند بارها از شبکه هاي مختلف روي آنتن رفته است.» مدير شبکه تهران درباره فيلم هاي امريکايي که از شبکه هاي مختلف تلويزيون پخش مي شود، گفت؛ «به عنوان نمونه فيلم هاي امريکايي يا توليد مشترک با امريکا در نوروز 88 به کمتر از 30درصد کاهش پيدا کرده است. در حالي که درصد فيلم هاي امريکايي در سال هاي گذشته بالاي 50 بود. از سوي ديگر ساليانه 700 تا 800 فيلم در سينماي امريکا ساخته مي شود، در حالي که حجم فيلم هاي اروپايي و آسيايي کمتر است. گاهي انتخاب فيلم از ميان آثار اروپايي به خصوص در مسائل اخلاقي سخت تر است. در فيلم هاي امريکايي دو نکته عمده مشاهده مي شود؛ ترس و خشونت در برخي فيلم هاي امريکايي زياد است که البته اين مساله در فيلم هاي اروپايي هم وجود دارد.

همچنين زندگي در فيلم هاي امريکايي به گونه يي نشان داده مي شود که ابهت و افتخار زيادي دارد. حتي اگر فيلمي به ظاهر ضدامريکايي باشد، برآيند کار طوري است که انگار يک سرباز امريکايي ناجي همه است. مدير شبکه تهران ادامه داد؛ «صنعت سينما و صنعت نظامي امريکا هماهنگ هستند و حتي قبل از حمله به جايي فيلم هايي ساخته مي شود. اينها مواردي است که بايد دقت کنيم و صحنه هاي خشونت و نامناسب اخلاقي را حذف يا کم کنيم.»

او در بخش ديگري از حرف هايش به طور مستقيم به حرف هاي عسگرپور پاسخ داد؛ «قبل از اينکه دشمنان بخواهند ما را تخريب کنند، خودمان به گونه هاي مختلف خود را زير سوال مي بريم. وزير ارشاد هم درباره اسکار به ايران گفته بود اين يک فرصت است و مساله يي نيست. به نظرم احساس مديرعامل خانه سينما از اينکه بخش هاي مختلف صدا و سيما با هم هماهنگ نيستند، اشتباه است. اخبار مختلفي از آمدن هيات آکادمي اسکار در بخش هاي مختلف خبر از جمله خبر ساعت 30/20 به نقل از دست اندرکاران سينما و سايت ها مطرح شد که اين ربطي به استفاده تلويزيون از برخي فيلم هاي امريکايي ندارد. نمي دانم چرا دوست خوب ما آقاي عسگرپور احساس کرده عملکرد يا سياست هاي صدا و سيما دوگانه است. به گزارش مهر او در ادامه گفت؛ «تصور مي کنم سابقه فرهنگي، سينماگران و نويسندگان ما جزء مزيت هاي سينماي ما است، به نظرم بايد موضوعات را تحليل کنيم و نه تخريب. سعي کنيم نيمه پر ليوان را ببينيم و در تخريب يکديگر سبقت نگيريم.»

رجبي معمار درباره شايعه تغيير مديران شبکه، تغييرات برخي معاونان در پايان سال و اينکه مديران صدا و سيما آزادي عمل ندارند، گفت؛ «متاسفانه شايعه فضاي بدي ايجاد مي کند. اين امر نه تنها در صدا و سيما از ساليان قبل وجود داشته، بلکه در کشور ما اين جوسازي ها هميشه بوده است. در واقع عده يي بيکار هستند يا قصد شوخي دارند. نزديک به چهار سال است مديريت شبکه تهران را برعهده دارم و از روز اول هميشه شايعه رفتنم بود. اين شايعه ها ربطي به آزادي عمل مديران و مديريت کلان سازمان صدا و سيما ندارد.»





















Copyright: gooya.com 2016