یکشنبه 23 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ویرایش فریدون جنیدی از شاهنامه پس از 30 ‌سال رونمایی می‌شود، مهر

مجموعه شش جلدی ویرایش شاهنامه نوشته فریدون جنیدی که وی 30 سال را به تالیف آن اختصاص داده بود، با حضور دکتر ایرج افشار در بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

دکتر فریدون جنیدی شاهنامه‌پژوه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این مطلب گفت: مراسم رونمایی ویرایش شاهنامه در محل سرای اهل قلم واقع نمایشگاه برگزار خواهد که من از دوستم ایرج افشار که از کتابشناسان برجسته کشور است، دعوت کرده‌ام تا در این مراسم سخنرانی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی همچنین شاهنامه‌خوانی را نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم خواند و افزود: پناهیتا احسانی از شاگردان من در این مراسم شاهنامه‌خوانی خواهد کرد.

جنیدی در ادامه از انتشار دو مجلد دیگر این مجموعه 6 جلدی تا پایان نمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون چهار جلد این مجموعه توسط نشر افق منتشر شده است و ناشر قول داده دو مجلد دیگر این مجموعه را نیز را تا آغاز نمایشگاه کتاب تهران منتشر کند.

این عضو بنیاد فردوسی در توضیح این اثر گفت: شاهنامه فردوسی به مرور زمان دستکاری شده است و حتی به اشتباه تاریخ سرایش آنرا زمان غزنویان خوانده‌اند در حالیکه فردوسی زمانیکه سرایش شاهنامه را آغاز کرد، محمود غزنوی یازده سال بیشتر نداشت و زمان دقیق سرایش شاهنامه سال 270 هجری بوده درحالیکه در سال 389 هجری به امارت خراسان رسیده است.

وی تصریح کرد: فردوسی در شاهنامه به‌ویژه از سردار امیر منصور بن محمد بن عبدالرزاق طوسی یاد کرده است که این شخص حامی و پشتیبان فردوسی بود. این سردار بعدها به دست محمود غزنوی کشته شد، به همین علت فردوسی در شاهنامه محمود را نفرین کرد.

جنیدی ادامه داد: حتی در تاریخ گردیزی به این اتفاق به طور کامل اشاره شده است اما متاسفانه هیچ کدام از شاهنامه پژوهان ما به این امر توجهی نداشتند و سالهاست که این دروغ تاریخی را که محمود حامی فردوسی بوده، تکرار می‌کنند به همین دلیل در "ویرایش شاهنامه" به طور مفصل به این موضوعات پرداخته‌ام.

این شاهنامه پژوه با بیان اینکه " کتاب من اولین ویرایش شاهنامه در جهان محسوب می شود"، اذعان کرد: تاکنون دو پژوهش موفق درباره شاهنامه منتشر شده است که عبارتند از "شاهنامه" جلال خالقی مطلق و" شاهنامه" چاپ مسکو، اما این دو پژوهش مقابله و گردآوری است، بنابراین کسی تاکنون شاهنامه را ویرایش نکرده بود‌ چرا که کار آسانی نیست.

جنیدی در پایان یادآور شد: برای ویرایش شاهنامه 28 شاخص در نظر گرفته بودم که تعدادی از این شاخص‌ها عبارت‌اند از: رمز و رازهای شعر و فرهنگ ایران باستان، ادیان ایران باستان، جنگ افزارها و شیوه‌های کاربرد آنها، شیوه‌های سپاه آرایی و سپه کشی، نجوم، پزشکی و ریشه شناسی واژه‌ها. در واقع همه ابیات شاهنامه را با این میزانها سنجیدم و هر کدام را که با این شاخصها سنخیت داشت به عنوان سروده‌های واقعی فردوسی آورده‌ام.





















Copyright: gooya.com 2016