دوشنبه 26 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بسته پیشنهادی هزاره شاهنامه به یونسکو می‌رود، مهر

دبیر کل بنیاد فردوسی از ارسال بسته پیشنهادی هزاره پایان سرایش شاهنامه برای ثبت در فهرست مفاخر و رویدادهای علمی و فرهنگی یونسکو خبر داد.

دبیرکل بنیاد فردوسی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبرگفت: بسته پیشنهادی هزاره شاهنامه با طرح و پیشنهاد بنیاد فردوسی تهیه شد و توسط هیئت امنای بنیاد مزبور به تایید نهایی رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




یاسر موحدفرد افزود: این طرح مشتمل بر مستندهای تاریخی درباره شاهنامه حکیم طوس و پیشنهاد برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و تاسیس مراکز گوناگون با نام فردوسی است که با در نظر گرفتن دستورها و مصوبه‌های شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سایر مراکز فرهنگی تهیه و به کمیسیون ملی یونسکو در ایران ارسال شد.

دبیر کل بنیاد فردوسی در ادامه خاطرنشان کرد: این بسته یشنهادی توسط دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به تائید رسیده و پس از آن نیز توسط اداره فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو به سفارت و نمایندگی دائم ایران در یونسکو ارسال شده است.

همچنین به گفته موحدفرد بر اساس مذاکرات وی با دکتر دهشیری معاون سفارت و نمایندگی دائم ایران در یونسکو مقرر شده است بسته پیشنهادی هزاره جهانی شاهنامه به مناسبت هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه در 25 اسفند 88 برابر با 16 مارس 2010 میلادی به عنوان اولویت نخست ایران برای ثبت این رویداد فرهنگی در فهرست مفاخر علمی، فرهنگی و رویدادهای فرهنگی هنری یونسکو قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در اواخر فروردین ماه سال آینده نیز که کمیسیون تخصصی ثبت فهرست مفاخر و رویدادهای فرهنگی یونسکو تشکیل خواهد شد این طرح به عنوان اولویت نخست برنامه‌های ایران در یونسکو مطرح می‌شود که امیدواریم با توجه به دفاع مناسبی که سفارت و نمایندگی دائم ایران در یونسکو خواهد داشت این بسته پیشنهادی برای رای‌گیری در صحن علنی کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس طرح شود.

دبیر کل بنیاد فردوسی اذعان داشت: در صورت موافقت اکثریت 192 کشو عضو یونسکو طرح هزاره شاهنامه نخستین رویداد فرهنگی هنری ایران است که در سال 2010 میلادی در فهرست مفاخر و رویدادهای فرهنگی یونسکو ثبت می‌شود.

موحدفرد در ادامه از جلب موافقت 10 کشور عضو اکو برای رای مثبت به این طرح در کنفرانس عمومی یونسکو خبر داد و افزود: همچنین طی مذاکره با دکترغلامرضا کریمی دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو این طرح را برای جلب موافقت 50 کشور اسلامی عضو این مرکز فرهنگی و ثبت در فهرست تجلیل از رویداهای فرهنگی آن به مقر اصلی این سازمان در شهر رباط مراکش ارسال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مذاکرات گسترده بنیاد فردوسی با موسسه فرهنگی اکو، کمیسیون ملی آیسیسکو، دفتر منطقه ای یونسکو در ایران امیداواریم بتوانیم با توان افزایی مناسب، پژوهشهای دامنه‌داری در زمینه شاهنامه‌پژوهی در سه سطح کشوری منطقه‌ای و جهانی آغاز کنیم.

دبیر کل بینیاد فردوسی، در پایان راه‌اندازی مراکز گوناگون فرهنگی، نصب تندیسهایی از فردوسی و نامگذاری میدانهای مهم شهرهای ایران و سایر کشورها به نام فردوسی در سال 2010 را از جمله برنامه‌های طرح هزارشاهنامه خواند.





















Copyright: gooya.com 2016