چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز رقابت برای نخل طلا / کن فردا با یک کارتون آغاز می‌شود، مهر

شصت و دومین جشنواره فیلم کن چهارشنبه با نخستین نمایش جهانی انیمیشن "بالا" تولید استودیو پیکسار آغاز می‌شود و 20 فیلم برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تا پیش از این چند فیلم انیمیشن در بخش رسمی جشنواره کن به نمایش درآمده، اما تاکنون سابقه نداشته است یک انیمیشن فیلم افتتاحیه این رویداد معتبر سینمایی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انیمیشن سه‌بعدی "بالا" را پت داکتر کارگردانی کرده که یکی از خالقان "داستان اسباب‌بازی" بود. این فیلم درباره یک بادکنک‌فروش 78 ساله است که با بستن هزاران بادکنک به خانه خود راهی سفری پرماجرا به آمریکای جنوبی می‌شود و یک پسر 9 ساله ماجراجو نیز در این سفر او را همراهی می‌کند.

* رقابت 20 فیلم در بخش مسابقه کن

مانند سال‌های قبل بیشترین نگاه‌ها متوجه بخش مسابقه جشنواره کن است و امسال نیز تعدادی از فیلمسازان صاحبنام از جمله کوئنتین تارانتینو، آنگ لی و پدرو آلمودوار با تازه‌ترین آثار خود در این بخش حضور دارند.

در مجموع 20 فیلم در بخش مسابقه برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کنند و از فیلم‌های مطرح در این بخش می‌توان به "لعنتی‌های بی‌آبرو" کوئنتین تارانتینو، "وودستاک جذاب" آنگ لی، "آغوش‌های گسسته" پدرو آلمودوار، "ستاره درخشان" جین کمپیون و "در جستجوی اریک" کن لوچ اشاره کرد.

"ضد مسیح" لارس فن تریر، "نوار سفید" میشائیل هانکه، "نقشه صداهای توکیو" ایزابل کویشی و Vincere مارکو بلوکیو فیلمساز ایتالیایی از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه کن 2009 هستند.

سینمای آسیا نیز در بخش مسابقه حضور پررنگ دارد. فیلم خون آشامی "عطش" ساخته پارک چان - ووک فیلمساز کره‌ای و سازنده فیلم تحسین‌شده "پیرپسر"، پیشتاز فیلم‌های آسیایی بخش مسابقه این دوره جشنواره کن است.

Kinaray بریلانته مندوزا فیلمساز فیلیپینی، تریلر "انتقام" ساخته جانی تو کارگردان پرکار هنگ‌کنگی، "چهره" تسای مینگ - لیانگ فیلمساز مولف مالزیایی و "تب بهار" لو یه فیلمساز چینی دیگر فیلم‌های بخش مسابقه هستند.

فرانسه نیز با سه فیلم Les Herbes folles آلن رنه، "یک پیش‌گو" ژاک اودیار و "وارد خلاء شو" گاسپار نوئه وارد رقابت می‌شود. الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی نیز "زمان باقیمانده" را در بخش مسابقه دارد که سومین بخش از یک سه‌گانه است.

درام Fish Tank، آندرا آرنولد و A LOrigine خاویر ژانولی فهرست فیلم‌های این دوره بخش مسابقه را کامل می‌کنند که ریاست هیئت داوران آن به عهده ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی است.

آسیا آرجنتو بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، نوری بیلگه جیلان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر از ترکیه، لی چانگ - دونگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس کره‌ای، جیمز گری کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، حنیف قریشی نویسنده و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی، شو کی بازیگر تایوانی، رابین رایت پن بازیگر آمریکایی و شارمیلا تاگور بازیگر هندی دیگر اعضا هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره کن 2009 هستند.

"تخیلات دکتر پارناسوس" تری گیلیام با بازی جانی دپ، کالین فارل و جود لاو برای نمایش در بخش خارج از مسابقه در نظر گرفته شده است. این فیلم در عین حال آخرین فیلم هیث لجر بازیگر استرالیایی است.

درام تاریخی "آگورا" ساخته الخاندرو آمنابار فیلمساز اسپانیایی و L Armee Du Crime، روبر گیدیگیام نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. فیلم ترسناک "مرا به جهنم ببر" ساخته سام ریمی با بازی جاستین لانگ و آلیسن لومن نیز برای نمایش در بخش نمایش‌های نیمه‌شب در نظر گرفته شده است.

"شهری بنام وحشت" استفان اوبیه و ونسان پاتار و Ne Te Retourne Pas مارینا دو وان دیگر فیلم‌های این بخش هستند. بخش نمایش‌های ویژه با پخش 9 فیلم همراه است.

از جمله فیلم‌های این بخش می‌توان به "خاکسترها و خون" اولین تجربه کارگردانی فانی آردان بازیگر فرانسوی، "چشم توفان" ادواردو والنته و "یک زندگی مدل جدید" ساخته اونی لکومت اشاره کرد. همچنین آردان در جشنواره کن 62 مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

* "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" قبادی فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه

20 فیلم نیز در بخش نوعی نگاه جشنواره به نمایش درمی‌آید و "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" بهمن قبادی از ایران فیلم‌ افتتاحیه این بخش است. حامد بهداد، نگار شقاقی و اشکان کوشانفر بازیگران این فیلم هستند که بر مبنای فیلمنامه‌ای از قبادی و به تهیه‌کنندگی خود او ساخته شده است.

داستان آن درباره دختر و پسری جوان است که پس از آزادی از زندان می‌کوشند یک گروه موسیقی تشکیل بدهند و ... ریاست هیئت داوران بخش نوعی نگاه را پائولو سورنتینو کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی به عهده دارد که پارسال برای فیلم طنزآمیز "ستاره" برنده جایزه هیئت داوران کن شد.

ژولی گایه بازیگر فرانسوی، پیرس هندلینگ رئیس جشنواره فیلم تورنتو، اوما دا کانا روزنامه‌نگار هندی و ماریت کاپلا روزنامه‌نگار سوئدی دیگر اعضا هیئت داوران این بخش هستند.

همچنین امسال 20 فیلم در بخش رسمی برای دریافت جایزه دوربین طلایی رقابت می‌کنند که سال 1978 راه‌اندازی شد و به بهترین فیلم اول اعطا می‌شود. رشدی زم بازیگر و کارگردان فرانسوی ریاست هیئت داوران این بخش را به عهده دارد.

دایان باراتیه فیلمبردار، اولیویه شیاواسا از فدراسیون تکنسین‌های فیلم، ساندرین ری کارگردان، شارل تسون از سندیکای منتقدان و ادوارد وینتروپ از جشنواره فیلم فرایبودرگ دیگر داوران بخش دوربین طلایی هستند.

* حضور فیلم جدید کوپولا در بخش دو هفته کارگردانان

23 فیلم بلند و 14 فیلم کوتاه برای نمایش در چهل و یکمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن انتخاب شده‌اند و درام خانوادگی "تترو ساخته فرانسیس فورد کوپولا فیلم افتتاحیه این بخش است.

همچنین "زمزمه با باد" ساخته شهرام علیدی به نمایندگی از عراق در بخش مسابقه فیلم‌های بلند چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان کن رقابت می‌کند. امسال در مجموع هشت فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های بلند هفته منتقدان کن حضور دارند و فیلم فرانسوی "هیچ چیز شخصی" اولین ساخته ماتیاس گوکالپ فیلم افتتاحیه این بخش است.

هفت فیلم نیز در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه هفته منتقدان کن حضور دارند و هفت فیلم برای نمایش در بخش نمایش‌های ویژه فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند انتخاب شده‌اند.

خوان آنتونیو بایونا و خوان کارلوس فرسنادیو دو فیلمساز اسپانیایی، پدرخوانده‌های چهل و هشتمین دوره هفته منتقدان جشنواره کن هستند و آنها نیز فیلم اسپانیایی Hierro ساخته گابه ایبانز را انتخب کرده‌اند. 9 فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و 17 فیلم در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن امسال رقابت می‌کنند.

بخش سینه‌فونداسیون به فیلم‌های کوتاه دانشجویی اختصاص دارد و ریاست این بخش را جان بورمن فیلمساز بریتانیایی به عهده دارد. برتران بونلو فیلمساز فرانسوی و ژانگ زی‌یی بازیگر چینی دیگر داوران بخش سینه‌فونداسیون هستند که سال 1998 راه‌اندازی شد.

ژان ـ پی یر و لوک داردن برادران فیلمساز بلژیکی که دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند، امسال در جشنواره کن کلاس‌ پیشرفته فیلمسازی برپا می‌کنند و مارتین اسکورسیزی رئیس افتخاری ششمین دوره بخش کلاسیک‌های کن است.

امسال آثار تعدادی از نام‌های آشنا مانند ژان لوک گدار ("پی‌یرو خله")، میکل‌آنجلو آنتونیونی ("ماجرا")، لوکینو ویسکونتی ("سنسو") و ژاک تاتی ("تعطیلات آقای اولو") در این بخش جنبی جشنواره کن به نمایش درمی‌آید.

شصت و دومین جشنواره فیلم کن 24 مه (سوم خرداد) با "کوکو شانل و ایگور استراوینسکی" ساخته یان کونن به پایان می‌رسد.





















Copyright: gooya.com 2016