چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رقابت مانكن‌هاي ايراني و عرب در فشن‌شو اسلامي، فارس

هرساله علاوه بر جشنواره مد و لباس اسلامي تهران و مالزي مدتي است امارات هم در اين زمينه فعال شده و همزمان با اين دو كشور جشنواره‌اي مشابه در دبي برگزار مي‌كند تا خود را به عنوان مركز اين فعاليت‌ها معرفي كند.

به گزارش خبرنگار سرويس "فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، جهان نوشت؛ در اين جشنواره‌‌ها علاوه بر پيدا كردن انواع لباس‌هاي سنتي و ملي و اسلامي، مي‌توانيد از يك "شو لباس زنده " با حضور مانكن‌هاي ايراني ديدن كنيد و همين امر به پاشنه آشيل اين فعاليت‌ها تبديل شده كه اعتراضات گسترده در داخل به همراه داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پديده‌اي در حال حاضر در حال شكل گيري است كه تلاش دارد نوعي پوشش براي هم مصرف داخلي و هم براي دختران و زنان مسلمان در غرب طراحي و توليد كند و اين موضوع به رقابت ميان ايران و چند كشور عربي و مسلمان ديگر تبديل شده است تا خود را به عنوان كانون و مركز اين كار معرفي كنند؛ اما لباس‌هاي اسلامي در اين كشورها بويژه تركيه و مالزي داراي كيفيتي پايين ارزيابي مي‌شود.

پس از اقدام چند سال اخير كشورمان براي طراحي لباس و مد اسلامي و برگزاري چندين نمايشگاه با همين رويكرد كه البته انتقاداتي را هم در داخل در پي داشت، اخيراً كشورهاي عربي دست به كار شدند و برخي از طراحان لباس در اين كشورها به ويژه مصر و عربستان در حال توليد لباس‌هايي با با پوشش كامل اسلامي براي زنان غربي هستند.

در همين حال يك طراح عربستاني لباسي را با پوشش اسلامي طراحي كرده كه تمام بدن پوشيده شده و مدل لباس كاملاً امروزي محسوب مي‌شود و حتي روسري اي كه پوشيده مي شود جزيي از لباس به نظر مي‌آيد.

در سه سال اخير در ايران نيز جشنواره ملي مد و لباس با محوريت معرفي نمادها و الگوهاي لباس ايراني ـ اسلامي برگزار شده است كه طراحان شاخص هايي چون زيبايي، پوشيدگي و قيمت مناسب را براي توليدات خود لحاظ كردند كه چادر ملي يكي از دست آوردهاي همين كار فرهنگي محسوب مي شود.

اين درحالي است كه در اين جشنواره‌ ها علاوه بر پيدا كردن انواع لباس‌هاي سنتي و ملي و اسلامي، مي‌توانيد از يك "شو لباس زنده " با حضور مانكن‌هاي ايراني ديدن كنيد و همين امر به پاشنه آشيل اين فعاليت ها تبديل شده كه اعتراضات گسترده در داخل به همراه داشته است.

كشورهاي رقيب مثل مالزي با برگزاري 6 جشنواره مدل و لباس اسلامي با حضور بيش از 40 كشور فعاليت هايي را در دست اجرا دارند تا از اين قافله عقب نمانند. مالزي تلاش دارد خود را به عنوان كانوني براي طراحي لباس هاي اسلامي در بين كشورهاي مسلمان مطرح كند و جاي تركيه را بگيرد.

هر ساله علاوه بر جشنواره مد و لباس اسلامي تهران و مالزي مدتي است امارات هم در اين زمينه فعال شده و همزمان با اين دو كشور جشنواره اي مشابه در دبي برگزار مي‌كند تا خود را به عنوان مركز اين فعاليت‌ها معرفي كند.

با اين حال كارشناسان معتقدند ايران مي‌تواند به جهت قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي خود به مركز طراحي و ساماندهي مد و لباس در ميان كشورهاي اسلامي تبديل شود.





















Copyright: gooya.com 2016