دوشنبه 25 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس کيارستمي به روايت گاردين، اعتماد

روزنامه گاردين در گزارشي مفصل به زندگي سينمايي «عباس کيارستمي» هنرمند سرشناس ايراني پرداخت. گاردين در اين گزارش پاي صحبت تنها کارگردان ايراني برنده نخل طلا نشست و کيارستمي از ساخت فيلم «شيرين» و تاثير زلزله رودبار بر حرفه فيلمسازي اش تا وضعيت حاکم بر سينماي کشور و علاقه اش به عکاسي صحبت کرد. گاردين در ابتدا به اين نکته اشاره دارد که کيارستمي 68ساله برخلاف بسياري از هنرمندان ايران نه تنها در اين سال ها کشورش را ترک نکرد، بلکه توانست طي اين سال ها بيش از 40 فيلم بسازد و افتخارات بسياري براي سينماي کشورش به همراه آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 




کيارستمي با ابراز نارضايتي از عملکرد سفارت انگلستان به خاطر عدم صدور رواديد براي سفر به لندن گفت؛ «سفارت انگلستان از من درخواست وثيقه کرد تا ضمانت بدهم در انگلستان پناهنده نخواهم شد، من به کشورهاي زيادي سفر کرده ام، اما هيچ وقت فکر ترک کشورم به ذهنم خطور نکرده است. من در اين سن ديگر فکرم را تغيير نمي دهم.» کيارستمي که از دهه 70 علاقه فراواني به عکاسي پيدا کرده بود، از دهه 90 آثارش را به نمايش گذاشت تا فروش جهاني آنها کمکي براي هزينه ساخت فيلم هايش باشد. او در اين باره به گاردين گفت؛ «من موضوعات زندگي عادي را فيلم مي کنم که برخي آنها را غيرسينمايي تصور مي کنند. اما آنچه من مي خواهم نشان دهم خود طبيعت است، به عنوان واقعيت زندگي. عکاسي نسبت به سينما محيط ناب تري دارد. من در منظره ها و چشم اندازها چيزي را حس مي کنم و بعد آن را ثبت مي کنم؛ آن حقيقت شخصي و دروني است.» کيارستمي در ادامه مصاحبه با گاردين با اشاره به زواياي جذاب فيلم «شيرين»، عقيده دارد زيبايي هنر در واکنشي است که ايجاد مي کند. او در اين باره گفت؛«فيلم «شيرين» بيانگر اين واقعيت است که يک اثر هنري، فراتر از درک و فهم مخاطب نيست. در بازي فوتبال 22 نفر بازي مي کنند، اما ميليون ها نفر واکنش مشترک دارند. من هرگز به استاديوم نرفته ام، اما آنچه درباره فوتبال براي من جالب است، سادگي و معصوميت تماشاگران است؛ توانايي آنها براي فراموش کردن مشکلات روزانه.» کيارستمي در ادامه در واکنش به ادعاي سياسي بودن فيلم هايش گفت؛ «اگر سياست يعني پارتيزان، من هرگز فيلم سياسي نساخته ام. من هيچ کس را دعوت به راي دادن به فرد خاصي نکرده ام. من مردم را به سمت واکنش نشان دادن سوق نداده ام، بلکه سعي کرده ام به حقيقت زندگي روزمره پي ببرم. مادامي که سعي کنيم به اين حقيقت برسيم، اين واقعاً و کاملاً سياسي است.» برنده نخل طلاي کن درباره اينکه برخي از فيلم هايش با هدف آشنايي بيشتر مخاطبان غربي با ايران ساخته شده اند، گفت؛ «هدف مستقيم من اين نبوده است. تصوير منفي ايران در غرب به ملت ايران مربوط نمي شود. آنچه ما درون خود داريم، يعني غم و اندوه، جهاني است. ما همه واکنش مشابهي به احساسات و زندگي شخصي داريم.» او در ادامه گفت؛ «بسياري از فيلم هايي که امروزه ساخته مي شوند، يک بعدي و سطحي هستند و با وجود قدرت تخيل بيننده، همه چيز را به آنها منتقل مي کنند، در حالي که سينماي بدون پايان اين اجازه را به مخاطب مي دهد تا در پروسه خلاق شرکت کنند.» کيارستمي که سال 1990، پنجاهمين سال تولدش مصادف با زلزله مرگبار شمال ايران بود، اين واقعه تلخ را در حرفه سينمايي اش بسيار تاثيرگذار دانست. او گفت؛ «سفر به اين مناطق زلزله زده، واقعاً مرا تحت تاثير قرار داد. من از واقعيت مرگ چنان تجربه عميق و نزديکي کسب کردم که حرفه مرا به شکل مثبتي تغيير داد.» اين کارگردان سرشناس سينماي ايران در حال حاضر مشغول ساخت جديدترين فيلم بلندش با نام «کپي برابر اصل» در توسکاني ايتاليا است. اين اولين فيلم «کيارستمي» است که در خارج از ايران ساخته مي شود و «ژوليت بينوش» بازيگر سرشناس فرانسوي در آن نقش آفريني مي کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016