سه شنبه 16 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خس و خاشاک هوا استان تهران را به تعطيلي کشاند!، اعتماد

کارشناسان توصيه کردند شهروندان و به ويژه بيماران قلبي و تنفسي از تردد

در سطح شهر خودداري کنند

گروه اجتماعي، مونا قاسميان؛ از يکشنبه بود که مردم تهران به غير از تنفس مواد آلاينده مجبور به تنفس گرد و غبار شديد هم شدند. شهري که تاکنون مردمش چنين هوايي را برعکس مردم جنوب و غرب ايران نديده بودند. هوايي که مردم خرمشهر، اهواز و آبادان ماه هاست مجبور به ادامه زندگي همراه آن هستند. اما با رسيدن گرد و غبار و قرار گرفتن هواي پايتخت در وضعيت بحراني مسوولان باز هم يادشان آمد و فکر کردند که مي توانند با تشکيل جلسات اضطراري نسبت به رفع آن اقدام کنند. شنبه گذشته بود که اولين جلسه کميته هماهنگي و نظارت موارد اضطراري آلودگي هواي تهران بعد از چهار ماه تاخير در محل استانداري تهران و با حضور دستگاه هاي ذي ربط برگزار شد؛ جلسه يي که در آن هيچ گونه هشداري درباره آلودگي شديد هوا اعلام نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حتي اخطاريه سازمان هواشناسي کشور درباره ورود گرد و خاک گسترده به تهران روز يکشنبه و همزمان با ورود اين توده گرد و خاک صادر شد.البته روز گذشته (دوشنبه عصر) اين کميته دومين جلسه اضطراري خود را تشکيل داد. جلسه يي که تنها نتيجه اش تعطيلي يک روزه مراکز دولتي و آموزشي استان تهران و دو روزه کارخانجات بود. به گزارش مهر، يوسف علي درون پرور معاون عمراني استانداري تهران درباره نتايج اين جلسه گفت؛ کارخانجات صنعتي طبق تصميم اين کميته به مدت 48 ساعت تعطيل مي شوند که در صورت تداوم تشديد آلودگي هوا اين تعطيلي 72 ساعت خواهد شد.او همچنين تاکيد کرد در صورت تشديد آلودگي هوا، روز چهارشنبه نيز طبق تصميم کميته اضطراري هوا تعطيل خواهد شد. البته بر خلاف تعطيلي همه سازمان ها بر اساس اين مصوبه تاکيد شده است مراکز آموزش عالي و دانشگاه ها مي توانند امتحانات خود را برگزار کنند.شايد مسوولان با تعطيلي سعي در کنترل اين گرد و غبار دارند اما به گفته مديرکل محيط زيست استان تهران هيچ راه حلي براي شرايط موجود وجود ندارد و حتي ممکن است وضعيت از اين هم بدتر شود.محمد باقر صدوق در گفت وگو با مهر به اين موضوع اشاره کرد و گفت؛ اين مشکل براي امروز يا سال گذشته يا دو سال پيش نيست؛ اين مشکل را عراقي ها با خشک کردن تالاب هايشان و زهکشي روي آن ايجاد کرده اند که در واقع باعث ايجاد رسوبات شديدي شده که به دنبال وزش باد به سمت کشور ما روانه شده است. شايد بد نباشد که اين گرد و غبار شديد اين بار مهمان بيش از 20 استان کشور شده است. مهمان ناخوانده يي که براي استان هاي جنوبي ايران آشناست. طبق گفته رئيس سازمان هواشناسي مردم زابل بيش از شش ماه در سال در چنين هوايي تنفس مي کنند. شايد اين هوا بايد به تهران مي رسيد تا مسوولان امر از نزديک با عمق فاجعه آشنا شوند؛ فاجعه يي که هيچ راه حلي براي آن در کوتاه مدت وجود ندارد.فاجعه يي که دليل اصلي روي دادن آن در چنين ابعاد گسترده يي بي توجهي به محيط زيست است.طبق گفته معاون منطقه يي سازمان راپمي (محيط زيست خليج فارس و درياي عمان) يکي از دلايل اصلي اين گرد و غبار ها خشک کردن تالاب بين النهرين در عراق است.دکتر محمدي با تاکيد بر حفظ محيط زيست گفت؛ متاسفانه تاکنون هيچ راه حلي براي برطرف کردن اين مشکل وجود ندارد.


مشکلي که شدت آن به تهران و ميانه کشور رسيده و ادامه دارد. اما مسوولان کشور به جاي درس گرفتن از اتفاقات گذشته در اين زمينه خود 7500 هکتار از تالاب هور العظيم را به مدت 30 سال براي اکتشافات نفتي به وزارت نفت واگذار کردند. شايد نتيجه اين واگذاري با وجود همه مخالفت هاي علمي کارشناسان امروز مشخص نشود، اما هوايي که مردم ايران اين روزها مجبور به تنفس آن هستند، در نتيجه همين گونه واگذاري ها و خشک کردن تالاب ها است.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

شايد دو روزي باشد که اين گرد و غبار به تهران رسيده است، ولي بيش از يک ماه است که با غلظت زياد در استان هاي جنوبي وجود دارد. به همين دليل بود که رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشورمان به عراق سفر کرد تا در ديدار با نخست وزير عراق مساله گرد و غبارها و ذرات معلق در هوا را مورد بررسي قرار دهند هر چند اين اقدام رئيس سازمان محيط زيست در حال حاضر ديگر مشکلي را از مردم ايران حل نمي کند. بهتر است اين مقام مسوول و مقامات ديگر کشوري به جاي نوشيدن نوشدارو پس از مرگ سهراب هم اکنون اقدامي در جهت احياي دوباره تالاب هايي مانند اروميه يا هامون داشته باشند و براي يک بار هم که شده از واگذاري تالاب هاي بين المللي مانند هورالعظيم يا مناطق حفاظت شده به وزارت نفت و نيرو خودداري کنند.شايد در ظاهر باعث افتخار کشور باشد که روز به روز بر تعداد پالايشگاه ها و پتروشيمي هايش افزوده شود اما طبيعت قرباني شده به اسم توسعه زودتر از پيش بيني ها مجبور به واکنش هاي مخرب کننده خواهد شد؛ واکنش هاي مانند همين گرد و غبار که دليل اصلي آن نابودي محيط زيست در منطقه است.البته مشاور محيط زيست شهردار تهران با اشاره به حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در عراق براي بحث گرد و خاک به ايسنا گفت؛ متاسفانه سازمان حفاظت محيط زيست نشان داده حتماً بايد بحراني ايجاد شود تا موضوع مورد پيگيري قرار گيرد. متاسفانه بايد در وضعيت منفعلانه کنوني سازمان حفاظت محيط زيست در بحث آلودگي هوا به خدا پناه برد.

ماموريت هاي تنفسي اورژانس تهران هفت درصد افزايش يافت

ورود گرد و غبار به کشور موج هشدارهاي بهداشتي را براي بيماران قلبي و تنفسي به همراه داشت. کارشناسان بهداشتي و پزشکان از روز يکشنبه گذشته توصيه کردند شهروندان و به ويژه بيماران قلبي و تنفسي از تردد در سطح شهر خودداري کنند و در صورتي که ناچار به آمد و شد در سطح شهر باشند، حتماً از ماسک استفاده کنند. با وجود اين توصيه ها و همچنين کاهش محسوس تردد اما دشمن ناخوانده باز هم قرباني گرفت و روز گذشته رئيس اورژانس تهران اعلام کرد تعداد ماموريت هاي تنفسي اورژانس تهران در روز يکشنبه و نسبت به روزهاي گذشته هفت درصد افزايش داشته است.

رضا دهقانپور با اعلام اين خبر به ايلنا گفت؛ هم اکنون 115 پايگاه اورژانس تهران به خاطر افزايش ذرات گرد و غبار در حال آماده باش به سر مي برند و در صورت لزوم نيروهاي خارج از شيفت نيز فراخوانده خواهند شد.

دهقانپور افزود؛ با وجود اينکه هنوز افزايشي در تعداد مراجعان بيماران قلبي و تنفسي در تهران مشاهده نشده اما پايگاه هاي اورژانس تهران در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت نياز براي مداواي بيماران وارد عمل شوند. وي به شهروندان تهراني توصيه کرد از سفرهاي غيرضروري خودداري کنند و همچنين از بيماران قلبي و تنفسي و افراد مبتلا به آلرژي خواست در غير از موارد ضروري از منزل خارج نشوند و در صورتي که مجبور به ترک منزل شدند از ماسک استفاده کنند و اسپري مقابله با تنگي نفس را همراه خود داشته باشند و همچنين بيماران چشمي و اشخاصي که چشمان آنها از حساسيت زيادي برخوردار است، نيز در صورت نياز به خروج از منزل، از عينک هاي مناسب استفاده کنند.

در عين حال امامي رضوي معاون سلامت وزارت بهداشت، يکشنبه شب گذشته در بخش گفت وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما، هشدار داد گرد و غبار معلق در هوا مي تواند مانع از دريافت اکسيژن شده و به خصوص در بيماران قلبي و تنفسي ايجاد خفگي کند که در پي اين هشدار، محمدرضا محمد حسني دبير انجمن آترواسکلروز ايران نيز در گفت وگو با ايسنا با بيان اينکه استنشاق هواي آلوده به ذرات معلق و گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ريز به کيسه هاي هوايي مي شود، گفت؛ به اين ترتيب اکسيژن رساني به قلب محدود مي شود و آثار سوء اين ذرات به صورت بي نظمي در ضربان قلب (آريتمي) و ايجاد حملات قلبي براي افرادي با بيماري هاي زمينه يي قلب تظاهر مي کند.

محمدحسني با اشاره به افزايش شمار مراجعه کنندگان به مراکز درماني با شکايت قلبي در روزهاي اخير اظهار کرد؛ نفوذ گرد و غبار از مرزهاي غربي و جنوب غرب کشور ميزان آلودگي هوا را به چندين برابر حد مجاز رسانده که آثار سوئي بر دستگاه هاي قلبي و تنفسي دارد.

وي با اين توضيح که آثار آلودگي هوا به دو نوع کوتاه مدت و درازمدت قابل تقسيم است، گفت؛ آثار سريع و کوتاه مدت آلودگي هوا به صورت اختلال در ضربان قلب (آريتمي) و حملات قلبي (براي افرادي با بيماري زمينه يي قلب) و در نهايت مرگ بروز مي کند و در دراز مدت، ذرات ريز چند ميکروني گرد و غبار که وارد دستگاه تنفسي و خون شده، در جدار عروق رسوب کرده و با ايجاد التهاب، شرايط را براي بروز آترواسکلروز (تصلب شرايين) و تنگي عروق فراهم مي کند. وي با بيان اينکه همه ناگزير به استنشاق هوا هستيم، گفت؛ از اين رو براي پيشگيري از بروز عوارض نامطلوب آلودگي هوا نبايد در معرض هواي آلوده قرار بگيريم و از ورزش کردن در اين هوا جداً خودداري شود چون فعاليت ورزشي باعث افزايش ضربان قلب و دستگاه تنفسي و متعاقب آن افزايش ورود هواي آلوده به ريتين مي شود.

دکتر هوشنگ بيضايي متخصص طب سالمندان نيز در گفت وگو با ايسنا با بيان اينکه ريه سالمندان بر اثر کارکرد طولاني و تغييراتي در ساختار حباب هاي ريوي جدار قفسه صدري و عضلات و غضروف ها (اعضاي کمکي در تنفس) به فرسودگي دچار شده اند، گفت؛ از اين رو حتي اگر سالمند به بيماري خاص ريوي مبتلا نباشد در برابر آلودگي هوا آسيب پذير است. بنابراين آلودگي هاي ناشي از وسايل نقليه، گازهاي گوناگون چون منوکسيد کربن، ذرات سرب و گوگرد و گرد و خاک به ريه سالمندان آسيب مي رساند و همچنين در مبتلايان به بيماري هاي مزمن ريوي برونشيت مزمن، آسم ريوي و بيماري هاي انسدادي مجاري ريوي با جنبه مزمن، سطح حباب هاي ريوي و متعاقب آن ظرفيت حياتي تنفس سالمند کاهش مي يابد و حتي اگر سالمند سالم باشد، با استنشاق هواي آلوده با مشکل مواجه خواهد شد. اين متخصص طب سالمندي با توجه به شرايط اخير آلودگي هوا (افزايش گرد و غبار) به سالمندان توصيه کرد از منازل خارج نشوند چون ميزان آلودگي در محيط هاي سر بسته به طور نسبي کمتر از آلودگي هاي خارج از منازل است. اما از جمله اقداماتي که براي کاهش آسيب هاي جسمي ناشي از استنشاق هواي آلوده در تهران صورت گرفت، استقرار يک مرکز سيار و سه مرکز ثابت اورژانس شهر سالم در ميدان هاي رسالت، صادقيه و تجريش، از روز يکشنبه گذشته براي کمک رساني به شهروندان تهراني بود. به گفته دکتر غفاري مديرعامل شرکت شهر سالم شهرداري تهران همچنين چندين هزار ماسک در اختيار اين چهار مرکز ثابت و سيار قرار گرفت تا ميان شهروندان توزيع شود و همچنين کپسول اکسيژن نيز در اين مراکز مستقر شد تا در صورت بروز حمله قلبي يا مشکلات تنفسي در اختيار بيماران قرار گيرد.

تهران در شرايط بحران

ميزان استاندارد ذرات معلق در هوا بايد روزانه به طور متوسط 150 ميکرو گرم بر متر مکعب باشد. هم اکنون غلظت اين آلاينده در اکثر ايستگاه هاي تهران تا رقم 800 بالا رفته است که حدود پنج برابر حد مجاز است.مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا در پاسخ به سبز پرس که آيا اين پديده قابل پيش بيني بوده است، گفت؛ شرکت کنترل کيفيت هوا تنها امکان پيش بيني وضعيت آلودگي هواي شهر تهران را دارد و هنگامي که منشاء آلودگي هوا، خارج از تهران باشد ما قادر به پيش بيني نيستيم. دکتر يوسف رشيدي افزود؛ سازمان هواشناسي تنها ارگاني است که با توجه به سيستم هاي ماهواره يي و نقشه هاي پيش بيني و همچنين ارتباطات بين المللي، امکان پيش بيني چنين پديده هايي را دارد.او با اشاره به آخرين اطلاعيه سازمان هواشناسي گفت؛ به رغم کاهش ميزان ذرات معلق در روز آينده، اين وضعيت تا روز سه شنبه استمرار خواهد داشت.

بيش از 21 استان کشور در گرد و غبار

به گزارش ايسنا بر اساس اخطاريه شماره 26 سازمان هواشناسي که روز يکشنبه 14 تير ماه سال جاري صادر شد گرد و خاک گسترده غرب و جنوب غرب کشور طي روزهاي يکشنبه استان هاي زنجان، قزوين، اردبيل، گيلان، تهران، مرکزي و به تدريج سمنان و مازندران را در بر مي گيرد و پيش بيني مي شود اين شرايط تا اواسط روز دوشنبه در اين استان ها ادامه داشته و سپس از غلظت آن کاسته شود. همچنين سازمان هواشناسي کشور نيز در اخطاريه جديدي اعلام کرد به دنبال اطلاعيه ها و اخطاريه هاي متوالي ويژه گرد و خاک موجود روي نيمه غربي کشور، در استان هاي کرمانشاه، همدان، ايلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کهکيلويه و بويراحمد و چهار محال و بختياري گرد و خاک موجود همچنان تا روز چهارشنبه ادامه مي يابد و در اين مدت به تدريج از غلظت آن کاسته مي شود. در استان هاي کردستان، زنجان، قزوين، تهران، سمنان، قم، مرکزي، اصفهان، جنوب استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، سواحل جنوبي درياي خزر و خراسان شمالي تا روز سه شنبه به تدريج از غرب به شرق از غلظت گرد و خاک کاسته مي شود.در برخي از اين آمار ها مقدار گرد و غبار در شيراز 10 برابر حد مجاز، در استان مرکزي بيش از 11 برابر و در کرمانشاه بيش از 10 برابر گزارش شده است.حميد حسن زاده افزود؛ پديده گرد و غبار معضلي ملي است و حل آن بر عهده دولت است که تا کنون هيچ اقدامي براي حل اين پديده انجام نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016