چهارشنبه 17 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح پرداخت یارانه‌ها موجب اعتراضات اجتماعی خواهد شد، آینده

با تصویب پرداخت یارانه نقدی به تنها 20 درصد از جامعه، پیش‌بینی می‌شود افزایش شدید قیمت‌ها موجب اعتراضات شدید اجتماعی گردد.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با "آینده"، ضمن بیان مطلب فوق افزود: ابتدا که طرح نقدی کردن یارانه که ابتدا توسط رئیس‌جمهور مطرح شد، بر اساس پرداخت یارانه به هفتاد درصد جامعه در مرحله اول طراحی شده بود و دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که در مراحل بعدی به 30 درصد باقیمانده نیز یارانه پرداخت می‌شود. اما اکنون در این طرح که کمیسیون ویژه مجلس و دولت تصویب شده است، تنها پرداخت یارانه‌ها به دو دهک یعنی 20 درصد جامعه وجود دارد و این به معنای آن است که 80 درصد مردم باید شاهد گران‌تر شدن انرژی، نان و آب باشند، اما هیچ دریافتی مستقیمی نداشته باشند که قطعاً این اقدام، موجب نارضایتی شدید اقشار مذکور خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: اشکال مهم دیگر این طرح، آن است که اکثریت 20 درصدی که قرار است یارانه نقدی دریافت کنند، در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند که به صورت طبیعی هزینه حمل و نقل و سرمایش و گرمایش کمتری پرداخت می‌کنند، اما ساکنان شهرها که بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی آنان مربوط به حمل و نقل و انرژی است، با حذف یارانه‌های انرژی، این بخش از هزینه‌های آنان چندین برابر شده و عملاً امکان ادامه زندگی عادی از این خانواده‌ها گرفته می‌شود.

این کارشناس توضیح داد: اقدام پیش‌بینی شده در این طرح مبنی بر پرداخت غیرمستقیم به سه دهک دیگر، اگرچه برای جلوگیری از فشار تورمی ناشی از طرح انجام شده، اما به این مسأله بی‌توجه است که این 30 درصد مردم که در نیمه‌محروم جامعه قرار دارند، پس از حذف یارانه‌ها با مشکل تأمین خوراک، کرایه مسکن و تاکسی و پرداخت قبض برق، گاز و آب خود مواجهند. بنابراین، تأمین هزینه‌های بیمه این افراد در طرح مصوب، مشکل اصلی آن‌ها را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: نتیجه طبیعی اجرای این طرح، آن است که 80 درصد جامعه از این‌که باید چندین برابر بابت کرایه و آب و برق و گاز مصرفی خود پول بپردازند، اما هیچ وجهی دریافت نمی‌کنند، ناراضی می‌شوند.

این کارشناس گفت: واقعیت آن است که طرح مذکور به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت به حدود نصف سال گذشته و کمبود منابع ارزی برای تأمین نقدینگی موردنیاز، اجرای طرح غیراجرایی بوده و به کار بردن تمهیداتی نظیر کاهش مردم دریافت کننده یارانه‌های نقدی از 70 درصد به 20 درصد، امتیاز اصلی این طرح را که پرداخت یارانه‌ها به مردم برای تصمیم‌گیری خود مردم درباره چگونگی مصرف آن بود را از بین می‌برد. بنابراین به نظر می‌رسد، ‌در شرایط فعلی باید در کل طرح تجدیدنظر شود، نه این‌که امتیازات طرح از بین برده شود و تنها نارضایتی و فشار به مردم از طرح بیرون بیاید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016