چهارشنبه 21 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بافندگان يك ميليون توماني فقط 50 هزار تومان دستمزد مي‌گيرند، همشهری

مازيار مهام

ترمه بافي اصيل‌ترين صنعت دستي استان يزد در حالي رو به فراموشي است كه اين هنر از گذشته‌هاي دور در سراسر كشور و حتي ساير كشورها به‌عنوان نمادي از صنايع دستي، سنتي و فرهنگ ايراني در بافت پارچه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار و كار دست هنرمندان يزدي در اين زمينه يكه تاز اين هنر بوده است.
چندي پيش معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از احياي دوباره هنر ترمه‌بافي دستي به‌عنوان يكي از اصيل‌ترين هنرهاي ايراني در استان خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گويا اين معاونت پس از آنكه بسياري از هنرمندان ترمه‌بافي ايراني نسبت به منسوخ شدن اين صنعت در استان يزد اعتراض كرده و خواهان رسيدگي به وضعيت ترمه‌بافان شدند، تصميم به احياي اين صنعت ارزشمند با راه‌اندازي دستگاه ترمه‌بافي دستي در كارگاه بافنده قديمي ترمه با همكاري يكي از بافندگان هنرمند و پرسابقه اين صنعت كرده است.

محمد بهشتي با اشاره به اينكه صنعت ترمه بافي قبل از ورود پارچه‌ها و منسوجات كارخانه‌هاي غربي به ايران از رونق چشمگيري برخوردار بوده است مي‌گويد: با ورود پارچه‌هاي متنوع و رنگارنگ، اين هنر- صنعت به تدريج رونق خود را از دست داد.از طرف ديگر با توجه به اينكه امروزه جوانان دوست دارند سراغ كارهاي ‌آسان‌تر و زود‌بازده بروند اين هنر -صنعت كم‌كم در حال فراموش شدن است.

همچنين عوامل ديگري از جمله گران بودن قيمت تمام شده مواد اوليه ترمه به دليل استفاده از ابريشم، ظهور دستگاه‌هاي پارچه‌بافي و تعداد زياد كارخانه هاي توليدي در استان و ارزان‌تر شدن قيمت پارچه باعث شده ترمه به فراموشي سپرده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016