شنبه 14 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تردید در سالم بودن آب تهران، خبرآنلاین

معصومه ابتکار گفت: نمی‌توان سلامت 5/8 میلیون جمعیت تهرانی را نادیده گرفت.

حرف‌وحدیث‌ها درباره آلودگی یا سلامت آب پایتخت همچنان ادامه دارد. روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران بحث‌های ضد و نقیضی پیرامون وضعیت کیفیت آب و میزان آلودگی آن مطرح شد و ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، نامه یک مؤسسه استاندارد را درباره استاندارد بودن آب تهران رد کرد.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اشاره به نامه اخیر مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد آب تهران که به شورای شهر ارسال شد، تأکید کرد: در خبرها آمده بود که آب آشامیدنی تهران مشکل دارد اما این مؤسسه به صورت رندم از وضعیت آب مناطق 22 گانه تهران نمونه‌برداری کرده و بر اساس این نمونه‌برداری اعلام کرده که آب آشامیدنی تهران با استانداردهای ملی مطابقت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در واکنش به نامه فوق گفت: کاش این نامه برای کمیته محیط‌زیست و شورا هم ارسال شده بود. مسئله آلودگی آب آشامیدنی تهران پیچیده‌تر از این حرف‌هاست چرا که نه می‌توان اعلام کرد آب تهران آلوده است و نه به طور صددرصد گفت که آب تهران با تمام شاخصه‌های ملی باکیفیت است.

ابتکار با بیان اینکه کیفیت آب در وضعیت متوسط قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر شاخص‌های جدیدی برای سنجش آب در دنیا وجود دارد که متأسفانه این شاخص‌ها در ایران اعمال نمی‌شوند. نگرانی اصلی مسئله برداشت از آب‌های زیرزمینی است که با اضافه شدن میزان برداشت، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. او با بیان اینکه نمی‌توان سلامت 5/8 میلیون جمعیت تهرانی را نادیده گرفت، گفت: وضعیت آب در هر منطقه از تهران وضعیت متفاوتی دارد. مؤسسه استاندارد به تنهایی مرجع بررسی کیفیت آب تهران نیست و وزارت بهداشت هم در این مسئله دخیل است.

حمزه شکیب در برابر اعلام این مطلب ابتکار گفت: مؤسسه استاندارد متولی اصلی بحث استاندارد در کشور است.

مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز خطاب به شکیب تأکید کرد: مؤسسه استاندارد نمی‌تواند با یک نامه یک صفحه‌ای معضل پیچیده آب تهران را توجیه کند که شکیب در پاسخ گفت: این نامه یک صفحه نیست بلکه حاصل بررسی و نمونه‌برداری آب تمام مناطق شهرداری است. در ماه‌های گذشته بارها گمانه‌هایی درباره آلودگی آب تهران مطرح شد اما هربار از سوی مسئولان نهادهای ذی‌ربط تکذیب شد تا این‌که در میانه مردادماه گذشته خبری درباره آلودگی در یک مخزن آب در پونک تهران منتشر شد. پس از آن، وزیر وقت بهداشت در این باره در پاسخ به تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی‌های احتمالی در آب آشامیدنی و جسدی که در آب منطقه پونک وجود داشته است، گفت: تست‌هایی که ما در همان مقطع زمانی انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که در زمان‌های قبلی و بعدی پیدا شدن آن جسد اشکالی در آب آشامیدنی آن منطقه وجود نداشته و بررسی‌های وزارت نیرو نیز اعلام شده است که این موضوع در آب غیرشرب اتفاق افتاده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: هیچ نقطه انحرافی در آب سالم منطقه ایجاد نشده است و آب شرب نیز در مدت زمان‌های کمتر از یک هفته مورد بررسی دائم قرار دارد. با این همه حتی با درست فرض کردن ادعای اداره آب و فاضلاب مبنی بر حجم 17 هزار متر مکعبی این مخرن و نه 17 میلیون متر مکعبی و با قبول این که این جسد در مخزن شماره 2 پیدا شده که آب شرب شهروندان را تأمین نمی‌کرده است، باز هم از نگرانی شهروندان درباره اتفاق‌های مشابه در آینده نمی‌کاهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016