شنبه 30 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد سينماگران از مديران جديد سينما: سياست توليد بيش از 200 فيلم و اکران 45 اثر در سال نگران کننده است، اعتماد

نشست نمايندگان 29 صنف خانه هنرمندان برگزار شد. فرهاد توحيدي اجراي اين مراسم را بر عهده داشت. توحيدي به عنوان اولين سخنران اين گردهمايي از دکتر مهدي حجت دبير هم انديشي مديريت هنري دعوت کرد. عليرضا رئيسيان رئيس کانون کارگردانان سينماي ايران سخنران بعدي اين مراسم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او با اشاره به اهميت برگزاري چنين گردهمايي هايي گفت؛ «چنين جلساتي فرصتي به وجود مي آورد تا مسائل پراهميت صنف را فارغ از سليقه و منافع به بحث بگذاريم و مورد بررسي قرار دهيم و ميثاق هايمان را مرور کنيم. سال گذشته وقتي بيانيه کانون کارگردانان سينماي ايران در انتقاد به عملکرد مديرعامل بنياد سينمايي فارابي منتشر شد شايد هيچ کسي فکر نمي کرد امروز شاهد برکناري مديرعامل باشيم.» او ادامه داد؛ «امروز خطاب به دوستاني که مديريت را در دست دارند، مي گويم اگر مملکت ما سرزميني آزاد و عدالت محور بود بايد عملکرد آن مدير منتشر و نقد مي شد و امروز به دليل تلف کردن فرصت ها و سرمايه محاکمه مي شد. اما زماني که ما آن بيانيه را منتشر کرديم برخي به ما چنين گفتند که يک صنف نبايد خود را اينچنين درگير کند و خود را با چنين انتقاد علني در معرض خطر قرار دهد.

اما پاسخ من اين بود که ما حزب نيستيم و به عنوان يک صنف اتفاقاً بايد چنين عمل کنيم و در برابر اوضاع و احوال شغل و معيشت مان واکنش نشان دهيم.» به گزارش ايلنا رئيسيان گفت؛ «هنرمندان سينما عهدي بين خود دارند و آن اينکه قدرت شان را از مديريت و مسوولان بالاتر نمي گيرند بلکه قدرت آنان از مردم است و اين يک جاده دوطرفه بين هنرمندان و مردم است. مسوولان فعلي سينماي ما اگر بخواهند حکم چراغ قرمز يا پاسبان را داشته باشند، بايد بدانند همان اتفاقي که براي مديران قبلي افتاد براي آنان هم رخ خواهد داد.» رئيس کانون کارگردانان سينماي ايران با انتقاد از وضعيت فيلم هايي که اين روزها در سينماي ايران غالب توليدات را تشکيل مي دهد، گفت؛ «مديريت فرهنگي يا بايد هنرمند باشد يا هنردوست؛ دليل آن هم به اين موضوع برمي گردد که مديريت هنري مي تواند تاثير بسيار زيادي روي جريان فعاليت هاي سينمايي داشته باشد. اين روزها با مجموعه يي از فيلم هاي بي سر و شکل روبه رو هستيم؛ فيلم هايي که مي توان آنها را حاصل طراحي ناشيانه مديريت دانست.» او ادامه داد؛ «اين روزها با کمدي هاي سخيفي روبه رو هستيم که تنها توجيه توليد آنها بفروش بودن عنوان مي شود. در حالي که نمي توان تنها با اين توجيه هر فيلمي ساخت و سينما را به سطحي ترين شکل آن رساند.» رئيسيان تاکيد کرد سينماي ايران سليقه ساز است و نبايد بگوييم اين سليقه مردم است، به خصوص در زمينه مديريت توليداتي که از آنها ياد شد، نيازمند بازنگري جدي است و گفت؛ «در حال حاضر ما سينماي

دو تکه يي داريم، يکي فيلم هاي نازل و بازاري و ديگري فيلم هاي سفارشي دولتي.» رئيسيان در پايان گفت؛ «ما حق نداريم در اين خانه باشيم و به صلاح و رفعت آن نکوشيم و براي منافع فردي خانه را موريانه خورده کنيم و آن را از بين ببريم.» فرهاد توحيدي در بخشي از مراسم به موضوع ممنوع الخروج شدن برخي همکاران سينمايي اشاره کرد و گفت؛ «ما نامه يي به وزير محترم نوشتيم اما ظاهراً ايشان نخوانده اند کاش يک سي دي صوتي پيوست کرده بوديم.» توحيدي ادامه داد؛ «در چند روز آينده اقدام ديگري را دنبال مي کنيم.» تورج منصوري رئيس صنف فيلمبرداران و محمدرضا صابري سخنگوي سينماداران در اين مراسم سخنراني کردند. محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما به عنوان آخرين سخنران اين مراسم، در بخشي از حرف هايش در مورد برنامه هاي مديران جديد سينما سخن گفت؛ «چند مساله مبهم با مديريت جديد سينما به وجود آمده که بايد در اين زمينه ها شفاف سازي شود. يکي از اين مسائل موضوع مطرح شده در مورد توليد بيش از 200 فيلم در سال و اکران فقط 45 اثر از ميان آنها است که اين سياست نگران کننده است، چرا بايد بدون برنامه ريزي نمايش سراغ توليد فيلم بدون مجوز نمايش برويم؟ با توجه به سياستي که اعلام شده اگر قرار نيست فيلمي اکران شود اصلاً به چه دليل بايد توليد شود؟ اين يکي از مسائلي است که با مديريت جديد سينما داريم و بايد در اين مورد شفاف سازي شود.نکته ديگر براساس آخرين مصوبه هيات وزيران، شوراي پروانه فيلمسازي مرکب از پنج عضو است که دو نفر از خانه سينما، دو نفر به پيشنهاد مديرکل نظارت و يک نفر هم خود مديرکل نظارت و ارزشيابي است. حال با توجه به تغيير اعمال شده در وزارت و افراد نه تنها هيچ گونه رايزني در اين باره با خانه سينما صورت نگرفته که به نامه يي هم که 10 روز پيش ارسال کرده ايم و از اين موضوع اظهار نگراني شده هم پاسخي داده نشده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016