شنبه 14 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کیارستمی داوری را به قیمت حذف فیلم‌های ایرانی پذیرفت، ایسنا

عباس کیارستمی، رییس هیات داوران جشنواره فیلم مراکش تنها تقاضایش از برگزارکنندگان این رویداد سینمایی را ‌دعوت نشدن فیلم‌های ایرانی به بخش رقابتی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش درحالی از امروز (جمعه) آغاز بکار می‌کند که عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن ریاست هیات داوران را برعهده دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کیارستمی در گفت‌ وگوی کوتاهی که در شماره دیروز روزنامه فرانسوی «اکسپرس» به چاپ رسیده است، گفت: «داور بودن به‌نوعی شرکت در یک بازی ناعادلانه است. در اصل برد و باخت در عالم هنر معنایی ندارد. من معمولا در ابتدای امر از پذیرفتن داوری جشنواره‌های مختلف خودداری می‌کنم.

بعد از پذیرفتن ریاست هیات‌داوران جشنواره ابوظبی که از باب دوستی بود، متعاقبا نمی‌توانستم به جشنواره مراکش پاسخ منفی بدهم. اما به‌نظرم نپذیرفتن این مسؤولیت بهتر بود. اما به هرحال هنگام قبول این پیشنهاد درخواست کردم که فیلمی از ایران به بخش رقابتی دعوت نشود.

خالق «طعم گیلاس» در توضیح این درخواست خود گفت: «اگر فیلمی از ایران در این جشنواره جایزه‌ نمی‌گرفت، به شخصه می‌توانستم مسؤولیت آن را به‌عهده بگیرم، اما چنان چه عکس آن اتفاق می‌افتاد، ممکن بود مسوولان جشنواره تصور کنند که این جایزه به دلیل ریاست من بر هیات‌ داوران بوده است.»

کیارستمی در پاسخ به این که خود را چگونه تماشاگری می‌داند گفت: «همواره دوست دارم از تماشای فیلم‌ها شگفت‌زده شوم. با دیدن فیلم تنها یک سوال به ذهنم خطور می‌کند و این که آیا این فیلم باورپذیر است؟ در واقع دنیای سینما موضوعاتی درونی و باطنی را به‌تصویر می‌کشد که ابتدا باید از نظر احساسی و در وهله دوم از نظر عقلانی با دنیای مخاطب همخوان باشند.

سینما از ویژگی بارزی برخوردار است و آن توان دخل و تصرف و تقلب در موضوعات است. مطمئنا من هم همین‌کار را در صنعت سینما انجام می‌دهم، اما به‌گونه‌ای که تماشاگر چگونگی آن را متوجه نشود.»

جشنواره فیلم مراکش که تا روز 12 دسامبر ادامه خواهد داشت، امسال تاکید ویژه بر سینمای کره‌جنوبی دارد. طی سال‌های گذشته، اسپانیا، ایتالیا، مصر و انگلستان در محوریت برنامه‌های جشنواره مراکش بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016