جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شیشه‌گران: درباره برخی نقاشی‌ها با نام سهراب شک دارم، مهر

کورش شیشه‌گران نقاش صاحب نام احتمال جعل امضای سهراب سپهری در بعضی تابلوهای نقاشی را تائید کرد.

شیشه‌گران به خبرنگار مهر گفت: مگر سهراب چند کار ناشناخته داشته است که ما ندیده‌ایم و الان به عنوان آثاری که در این سال‌ها هیچوقت خبری از آنها نشنیده بودیم فروخته می‌شوند.

کورش شیشه‌گران، نقاشی که آثار او در سطح جهان مورد استقبال قرار گرفته و از سوی دیگر با نوع کارهای سهراب سپهری آشنا است، در مورد احتمال درست بودن ادعای پروانه سپهری مبنی بر جعل امضای برادرش گفت: به نظر من جعل امضای طرح‌های او می‌تواند کاملا درست باشد. وقتی در چند حراجی که برای فروش آثارم در خارج از کشور برگزار شده بود، شرکت کردم، تعدادی از کارهای سهراب با امضای او دیدم. این کارها برایم غریب بودند چون با دید و سبک کاری سهراب هماهنگ نبودند. این موضوع را با یکی دو هنرمند دیگر هم مطرح کردم و آنها نیز با من موافق بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: طرز کار و امضای سپهری در کارها که در حراجی‌ها ارائه شده بود، متعلق به او نبودند. فقط یک‌بار فکر کردم شاید خانواده او تابلوهایش را به کسی داده‌اند تا از روی آنها تعدادی را کپی و امضا کند چون نمی‌دانستم این تابلوها از سوی چه کسانی به حراجی آورده شده بودند.

شیشه‌گران در مورد دلیل شک ‌کردن به این تابلوها گفت: من با کارهای سپهری آشنا هستم. این نوع کارهای هنری به اصطلاح مثل طلای بدل و اصل هستند. ما هم مانند طلاشناسان با نگاه به اثر یک هنرمند می‌توانیم بفهیم واقعا متعلق به او هست یا نه. باید در کنار یک اثر باشیم تا به صورت مقایسه‌ای نشان بدهم چه تفاوت‌هایی در کارهایی ارائه‌شده در حراج‌ها با کار واقعی سهراب وجود دارد.

این نقاش با اشاره به اینکه تابلوهای ارائه شده با نام سهراب در حراجی‌های خارجی ناشیانه کپی شده‌اند، گفت: حتی اگر نخواهیم از لحاظ کیفیت به مسئله جعل امضا و آثار سهراب نگاه کنیم، از لحاظ کمیت و تعداد، مگر سهراب چند کار ناشناخته داشته است که ما ندیده‌ایم و الان به عنوان آثاری فروخته می‌شوند که در این سال‌ها هیچوقت خبری از آنها نشنیده بودیم.

شیشه‌گران در مورد امضای سهراب توضیح داد: امضاهای سهراب در تعدادی از آثار فرخته شده در حراجی‌ها تقلید ناشیانه‌ای بود که می‌شد به راحتی تشخیص داد، امضاهای او محکم و زیبا بودند.

او همچنین کپی آثار و جعل امضا را منحصر به سهراب سپهری ندانست و از کپی تعدادی از آثارنقاشان دیگر خبر داد: درحال حاضر کپی آثار نقاشان به قدری زیاد شده که در مورد خود من هم انجام می‌شود چه رسد به سهراب که فوت کرده است. گاهی مدیران نگارخانه‌ها با من تماس می‌گیرند و می‌گویند، کاری از شما برای فروش به نگارخانه آورده شده است، آیا اصلا چنین اثری دارید؟ تعجب می‌کنم و می‌گویم نه چنین کاری ندارم.

پروانه سپهری، خواهر سهراب سپهری در گفت و گو با مهر مدعی شده بود تعدادی از طرح‌های این نقاش بدون رضایت خانواده‌اش و با امضای جعلی به فروش رفته‌ و در کتابی چاپ شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016