سه شنبه 20 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطع رابطه ایران با موزه بریتانیا به خاطر منشور کوروش، بی بی سی

حمید بقایی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران می گوید که موزه بريتانيا به "تعهدات" خود در قبال فرستادن منشور کورش برای نمايش در موزه ملی ایران عمل نکرده است.

به گفته او، علاوه بر قطع همکاری با اين موزه، ایران از روز یکشنبه (7 فوریه) به هيات های کاوش بریتانیایی اجازه ورود به کشور را نخواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این مقام دولت ایران می گوید که در جریان مذکرات، ایران به موزه بریتانیا مهلت دو هفته ای داده و هشدار داده بود که در پایان این مهلت یعنی روز یکشنبه، روابط با این موزه قطع می شود.

منشور کوروش، استوانه ای سفالیست که فرمان کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی در مورد رفتار با مردم بابل پس از فتح این شهر، به خط میخی بر آن نوشته شده است.

این جسم باستانی بیش از صد سال پیش توسط باستان شناسان انگلیسی در باقی مانده های شهر بابل در جنوب عراق پیدا شد و از آن زمان تا کنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

قرار بود این منشور پس از 37 سال برای بار دوم در ایران به نمایش گذاشته شود، اما وقایع پس از انتخابات ایران سبب شد که مسوولین موزه بریتانیا درباره زمان قرض دادن این اثر باستانی با ارزش دچار تردید شوند.

به گزارش خبرگزای جمهوری اسلامی (ایرنا) حمید بقایی روز شنبه گفت: "...در نهايت آنها اعلام کردند که منشور را با چهار تکه جديد پيدا شده در ماه جولای به ايران می فرستند و در سميناری به همين منظور از کارشناسان ايرانی دعوت بعمل خواهند آورد."

رئیس سازمان سازمان میراث فرهنگی گفته است، ضمانتی وجود ندارد که موزه بریتانیا به تعهداتش عمل کند و این سازمان مهلت دو هفته ای به طرف بریتانیایی داده بود.

موزه بریتانیا در ماه ژانویه امسال گفته بود که این موزه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران درباره تاخیر در زمان فرستادن منشور کوروش به ایران با هم توافق کرده اند.

بر اساس بیانیه این موزه، قطعات جدیدی در منطقه باستان شناسی بابل کشف شده که می تواند به یافتن اطلاعات بیشتری درباره متن منشور کوروش کمک کند.

مسوول امور مطبوعاتی موزه بریتانیا به بی بی سی فارسی گفته بود :"کارشناسان در موزه بریتانیا در حال بررسی این تکه های تازه کشف شده هستند و به زودی کارگاهی با شرکت کارشناسانی از ایران در اینباره برگزار خواهد شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016