یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

400 شهر سالن سینما ندارند - برخی مدیران سینماسازی را ناشایست می دانند!، مهر

مهر: معاون امور سینمایی وزیر ارشاد گفت: 400 شهر بالای 100 هزار نفر جمعیت در کشور سالن سینما ندارند و اولویت این معاونت ساخت 400 سالن سینما در سالهای آینده در این شهرستانها است.

به گزارش خبرنگار مهر در زاهدان، جواد شمقدری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در فرودگاه زاهدان انجام شد، با اعلام این خبر اظهار داشت: الان 300 سالن سینما در کشور داریم که در بعضی جاها هر سینما دو، سه و چهار سالن دارند و در تهران تعداد سینماهایی که وجود دارد کفاف نیاز را می کند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قبل از انقلاب 450 سالن سینما برای 30 میلیون نفر در کشور وجود داشت و در حال حاضر برای 70 میلیون جمعیت 300 سالن سینما در کشور وجود دارد .

وی اضفه کرد: برای این تعداد جمعیت، هزار سالن سینما در کشور می خواهیم و 700 سالن سینما نیاز فوری کشور است که البته این زمان می برد .

شمقدری تصریح کرد: متاسفانه ساخت سالن سینما، در اذهان بعضی مدیران به عنوان یک اقدام ناشایست تلقی می شود که این خودش از نظر فرهنگی راه را می بندد .

معاون وزیر ارشاد اسلامی بیان داشت: اگر بگوییم دهها مسجد بسازیم همه استقبال می کنند ولی اگر بگوییم میخواهیم دهها سینما بسازیم، هیچ کس نمی خواهد درست کند، چون یک تصوری پیش آمده که در واقع سینما جایی است که به نوعی در آن مفسده است .

جواد شمقدری در ادامه گفت: روز اولی که حضرت امام خمینی (ره) آمدند؛ گفتند ما با ساخت سینما در کشور مخالف نیستیم بلکه با رواج فحشا مخالفیم، لذا باید باورهای نادرست در زمینه سینما تغییر یابد و این مهم القا شود که سینما می تواند یک محیط امن و سالم و حتی انسان ساز باشد .

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که نظر شما درباره مطالبی که از شما درباره حجاب نقل شد چیست و برای حل مشکل نبود سینما در زاهدان چه برنامه ای دارید، اظهار داشت: آن مطالبی که از بنده نقل شد خبر کذبی است و از نقل کننده آن خبر شکایت خواهیم کرد.

بطور جدی در این دوره شاهد ساخت سالن سینما در زاهدان خواهیم بود

شمقدری افزود: برگزاری جشنواره فیلم فجر در استانهای مختلف کشور نیز به منظور افزایش فرصت های تولید فیلم و دیدن فیلم در تمامی مراکز استانهای کشور است و بطور جدی در این دوره شاهد ساخت سالن سینما در زاهدان خواهیم بود و در همین سفر هم تصمیم گیری می شود تا یکی از سینماهای تعطیل شده زاهدان احیاء شود.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: چهره خشن و شرارت استان سیستان و بلوچستان و استفاده نادرست از لباس محلی اهالی آن در بازنمایی پدیده قاچاق باید در فیلمهای سینمایی اصلاح شود که متأسفانه این اشکال فرهنگی در طول سالیان دراز چهره استان را در اذهان عمومی مخدوش کرده است .

شمقدری اضافه کرد: سیستان و بلوچستان یک استان فرهنگی است و بیش از سایر استانها سبقه تاریخی دارد و باید فیلمی ساخته شود تا شأن و منزلت اهالی این استان را به وضوح نشان دهد.

وی تأکید کرد: تعریف هشت منطقه سینمایی در معاونت امور سینمایی برای کشور با هدف ساخت فیلم در مناطق مختلف با موضوع های بومی توسط دست اندرکاران فیلم و سینمای استانها بوده است تا چهره فرهنگی هر استان نمود یابد و باور نادرست اذهان عمومی اصلاح شود و باید شاخص ها و ویژگیهای فرهنگی هر منطقه در فیلم ها نمود یابد و هنرمندان محلی در راستای تحقق این مهم اهتمام ورزند .

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: سیاست تقسیم کشور به هشت منطقه در امور سینمایی در راستای اختصاص بخشی از بودجه به استانهاست که در تهران بی مورد هزینه می شود لذا برای رونق سینما در استانها باید استانداری ها و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، معاونت سینمایی وزارت ارشاد را یاری دهند و هنرمندان بومی حضور مؤثری در این مقوله داشته باشند .

جواد شمقدری با اعلام اینکه، حوزه سینما در همان شکل معاونت زیر مجموعه وزارت خانه ارشاد باقی خواهد ماند و ایجاد وزارتخانه برای آن منتفی است، افزود: ایده های مختلفی برای ایجاد وزارتخانه سینما یا بصورت زیرمجموعه ای در قالب سازمان برای حوزه سینما مطرح شد که اکنون نظر قطعی روی باقی ماندن این حوزه به شکل معاونت سینمایی است .

سالجاری استقبال از سینما 15 درصد افزایش پیدا کرده است

وی همچنین اعلام کرد: خوشبختانه امسال رونق سینما در بیشتر بخش ها قابل توجه بوده است بگونه ای که پس از 18 سال که شمار مخاطبان سینما سیر نزولی داشت، در سالجاری استقبال از سینما 15 درصد افزایش پیدا کرده است .

شمقدری اضافه کرد: امسال تولید فیلم نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بود و برای نخستین بار پس از سالها اکران فیلم ها به رکورد 60 فیلم در سال رسید .

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: امسال تمهیداتی اندیشیده شد تا تنوع مضامین و سوژه های فیلم که در 15 سال گذشته به دست فراموشی سپرده شده بود دوباره احیا شود که این مهم در جشنواره فیلم فجر امسال تحقق یافت و تمام سوژه های مختلف به نمایش در آمد و حتی ژانر سیاسی که در سینمای ما کم است، تا حدودی به رنگ ارغوان به نمایش آن را پوشش داد .

بودجه معاونت سینمایی در قد و قواره نیازهای آن نیست

جواد شمقدری همچنین با بیان اینکه، بودجه این معاونت در قد و قواره نیازهای ما نیست، گفت: مذاکرات متعددی در زمینه افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و بررسی این موضوع اکنون در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است .

صندوق حمایت از هنرمندان جدیدی در وزارت ارشاد در حال تأسیس است

وی افزود: عمده نیاز سینماگران کشور ایجاد فرصت های شغلی است لذا تمهیدات لازم اندیشیده شده تا میزان تولید فیلم در کشور افزایش یابد و برای رفع مشکلات رفاهی و معیشتی سینماگران نیز صندوق هنرمندان جدیدی در وزارت ارشاد در حال تأسیس است.

شمقدری عنوان کرد: امسال به منظور حمایت از تولیدت استانی، در جشنواره فیلم کوتاه، مقرر شد سه مرکز از مراکز سینمای جوان در استانها که بیشترین امتیاز را به لحاظ کمی و کیفی تولید به دست آوردند، مورد حمایت مضاعفی از سوی معاونت سینمایی قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه سینمای حرفه ای تاکنون استانها به طور مستقیم وارد عرصه تولید اثر نشده اند لذا در همین راستا سال آینده شاهد یکسری تولیدات فیلم در مناطق هشت گانه سینمایی کشور خواهیم بود .

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تأکید بر ساخت فیلم در راستای عزت ایرانی و احترام به حقوق ایرانی ها افزود: به طور قطع ایران اسلامی کشوری است که در آستانه یک تمدن سازی جدید قرار گرفته و پیام فرهنگی برنامه توسعه چشم انداز کشور، باید دستمایه همه فیلم سازان قرار گیرد و از همه فیلمسازان می خواهیم محور همه تولیدات خود را بر اساس عزت ملت ایران، احترام به حقوق قومیت ها و باورها و اعتقادات و سنت های دینی و ایرانی قرار دهند .

جواد شمقدری اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی از هیچ حمایتی از فیلم سازان برای ساخت فیلم هایی با محوریت عزت و اقتدار ایران فروگذاری نخواهد کرد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016