در همين زمينه
16 اسفند» تيغ سانسور ريشه شعر ما را هدف گرفته است، ایلنا7 آبان» محسن علیاکبری، تهيه کننده "کتاب قانون": گفتند فيلمتان همسو با منافع استکبار جهانی است! خبرآنلاين
بخوانید!
19 اسفند » كامكارها در دو فستيوال مهم جهاني شركت ميكنند، ایلنا
19 اسفند » خودسانسوري در آثار حافظ و سعدي نيز مشهود است، ایلنا 19 اسفند » چرا اسکار؛ هرت لاکر را به آواتار ترجیح داد؟!، ایلنا 19 اسفند » اشعار پرور با صداي شاملو منتشر شد، ایلنا 19 اسفند » «بازم دستمزدم دير شد!» گزارش ايسنا از تاخير دوبارهي دستمزد تئاتريها
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! خودسانسوري در آثار حافظ و سعدي نيز مشهود است، ایلناعبدالعلي دستغيب(منتقد ادبي و مترجم) در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، پديده خودسانسوري در بين هنرمندان را همهگير توصيف كرد و گفت: راهكار خودسانسوري زماني ازسوي خالق هنر اتخاذ ميشود كه موانعي در حوزههاي اجتماعي يا سياسي در يك كشور رواج داشته باشد. بنابراين عامل اصلي رخ دادن چنين پديدهاي؛ به نوع ساختار اجتماعي و حكومتي يك كشور بستگي دارد. اين منتقد ادبي معتقد است: عموما خودسانسوري يا به دلايل اخلاقي ازسوي هنرمند لحاظ ميشود يا هنرمند با علم به اين مطلب كه اگر به فلان مقوله بپردازد ازسوي مراجع سياسي و حكومتي مورد سانسور قرار ميگيرد، خود، اثرش را مورد سانسور قرار ميدهد. وي ميگويد: هنرمند در بيان هنرش از طرفي قصد دارد كه ماهيت هنري اثرش را حفظ كند و از طرفي بايد به خطقرمزهايي كه از بيرون به اثرش تحميل ميشوند؛ فكر كند. بنابراين خود سعي ميكند با سانسور برخي از مطالب؛ راه سومي را برگزيند و اين همان خودسانسوري است. دستغيب درباره چگونگي ظهور و بروز اين پديده در جهان ادبيات امروز، ضمن بيان اين مطلب كه خودسانسوري در جهان پيشينهي ديرينه دارد، گفت: بهعنوان مثال شكسپير؛ نمايشنامهنويس انگليسي؛ نمايشنامه هملت را برگرفته از وضعيت وقت كشور انگلستان رقم زده و ميدانست كه مراكز قدرت با آن برخورد خواهند كرد به همين دليل نمايشنامه را در حال و هواي جامعه دانمارك نوشت و وقايع آن را در كاخ اليسنور دنبال كرد. وي اضافه كرد: حتي شاعران برجسته ايراني چون حافظ و سعدي در طرح مسائل عاشقانه و حتي سياسي سعي كردهاند مطالب مد نظرشان را با الفاظي متين و موقر و آميخته با استعاره و تلميح در بستر زباني فخيم طرح كنند كه اين رويكرد نوعي خودسانسوري درمقابل جامعهي ارزشگراي زمانه به حساب ميآيد. وي خاطرنشان داشت: از اين مطلب نيز نبايد غافل شد كه هنرمند به مصلحت جامعهاش اعتقاد دارد و سعي نميكند با پافشاريهاي بيهوده باعث تشويش اذهان عمومي و عقايد جامعهاش شود و درك صحيحي از پيرامون خود داشته باشد. وي افزود: البته نبايد سران يك كشور با طرح بهانههاي واهي مثل مقتضيات و حساسيتهاي زمان، هنرمندان را تحت فشار بگذارند زيرا چنين رويكردي باعث مرگ خلاقيت و ذوق هنرمندان ميشود. اين مترجم با تاكيد بر حسن نيت هنرمندان گفت: هنرمند متعهد گاهي تشخيص ميدهد درج يك مطلب و بيان آن با هنجارهاي متعارف در جامعه همخواني ندارد. بنابراين سعي ميكند راه ديگري را براي ذهنيت خود انتخاب كند. مثلاً در جايي از يك اثر مكتوب چند نقطه ميگذرد و مخاطب خاص خود را در فهم آن مطلب آزاد ميگذارد. وي درقالب مثال ديگري گفت: معتقد هستم كه مردم شيراز درمقابل مردم اصفهان كه انسانهاي سختكوش و فعالي هستند، بيشتر از يك نوع حال و هواي هنري و آرام برخورد دارند. بنابراين ميتوانم پيشنهاد كنم كه صنايع را به شهرهايي همچون اصفهان ببرند و مراكز فرهنگي را در شيراز معطوف كنند. طرح چنين پيشنهادي قطعا برخي از همشهريان من را ميرنجاند پس در بيان اين مطلب مراعات ميكنم اين نيز نوعي خودسانسوري مصلحتآميز است. دستغيب ضمن بيان اين مطلب كه خودسانسوري و سانسور با اين تفاوت كه يكي ازسوي خود هنرمند و ديگري ازسوي مراجع صاحب قدرت اعمال ميشوند اما هردو برتافته از ويژگيهاي اجتماعي و سياسي يك كشور هستند، افزود: آنچه مهم است رويكردي است كه هنرمند را از بيان هنرش معذور ميدارد. وي از اين حيث؛ عواملي كه باعث سانسور و خودسانسوري ميشوند را همريشه خواند و هردو را تحت تاثير هنجارهاي داخلي يك كشور دانست. وي همچنين اظهار داشت: شيلر نيز يك نمونه ديگر است. او كه خود در حوزه علم طب تخصص داشت؛ زماني كتابي نوشت كه در آن حكومت و شرايط آلمان وقت را به چالش ميكشيد. در ادامه واكنشهاي مسوولان آلمان؛ كتاب او توقيف شد. اما چيزي نگذشت كه گوته(شاعر معروف آلمان) طي نامهاي از او دعوت كرد تا به ايالت والامار برود. شيلر به والامار رفت و آزادانه به بيان مطالب پرداخت و امروزه از او بهعنوان يك شاعر برجسته آلماني ياد ميشود. ازنظر وي، افرادي كه در سمتهاي مميزي آثار هنري منصوب ميشوند؛ بايد از شناخت كافي هنر و گرايشهاي موردنظر آن؛ آگاهي كامل داشته باشند و بدون علم كافي و دليل واضح، تنها با بهانههاي واهي به خود اجازه ندهند كه در كار هنر دخالت كنند. بهعنوان مثال نبايد اينگونه باشد كه يك فرد غيرمتخصص بدون درك صحيح از كليت هنري يك اثر؛ تنها به مميزي كلمات بدون درنظر گرفتن كاركرد آن در اثر دست بزند. چنين كاري در اصل رفتن به سوي فرعيات از اصول هنري است. وي در پايان تاكيد كرد: بايد مسوولان؛ فرقي بين دخالت غيرمعقول و نظارت معقول قائل باشند زيرا اعمال مميزيها و سانسورها نابجا باعث ميشود در روند پيشرفت هنر و تفكر دركشور وقفههاي جبران ناشدني ايجاد شود كه اين به نفع هيچكس نيست. دستغيب كه معتقد است، هنرمندان همواره سعي داشتهاند كه با آثارشان به تسكين آلام و خاطر مردم بپردازند، تاكيد كرد: هر هنرمند به مثابه دريچهاي است كه به جوامع امكان تنفس ميدهد بنابراين اعمال سانسور و مميزيهاي غلط به معناي بستن اين پنجرههاست و ميتواند يك جامعه را از تنفس در فضاهاي ناب و زيبا محروم كند. Copyright: gooya.com 2016
|