جمعه 13 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشي از درگـذشـت 20 هــنرمند سينما و تئاتر - هنرمنداني كه در سال 88 از ميان ما رفتند، ايسنا

ماهها و روزهاي سال 88 با درگذشت جمعي از هنرمندان عرصه‌ي تئاتر و سينماسپري‌شد؛اردشيركشاورزي،پيمان ابدي،پروين سليماني،نيكو خردمند،جمشيد لايق،سيف‌الله داد،مهين بزرگي،امير قويدل،مسعود رسام،عباس شباويز و...

به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،سومين روز از سال 88 با «حادثه در شهر عروسكها» آغاز شد؛اردشير كشاورزي هنرمند عرصه‌ي تئاتر كشور در سن 63 سالگي بر اثر سرطان ريه از دنيا رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«هادي و هدي»، «علي‌بابا و چهل دزد بغداد»، «حسني و لوبياي سحرآميز»، «حادثه در شهر عروسكها» و نمايش‌هاي عروسكي ديگر از جمله كارهاي ماندگاري هستند كه در برخورد اول ذهن را به سوي چهره سازنده آن اردشير كشاورزي مي‌برد. خالق اين آثار ماندگار در سوم فروردين ماه از دنيا رفت.

و اما حادثه‌ي عصر 16 ارديبهشت ماه؛ پيمان ابدي بدل‌كار سينما و تلويزيون ايران در حين فيلم‌برداري يك فيلم بر اثر يك حادثه جان باخت.

اين بدل‌كار در حين عمليات بدل‌كاري براي فيلم «چشم‌هاي نامحسوس» در منطقه كن و سلقان تهران در سن 36 سالگي به ديار باقي شتافت.

خرداد ماه از فصل بهار 88 پروين سليماني بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون درگذشت.

11 خرداد ماه اين هنرمند به‌دليل تومور مغزي بدخيم بعد از حدود يك ماه حالت نيمه بيهوشي در منزل پسرش از دنيا رفت.

وي با فيلم «گل‌نسا» در سال 31 وارد سينما شد و طي بيش از 60 سال در حدود 80 فيلم ايفاي نقش كرد كه از ميان آنها مي‌توان به «خاك»، «شازده احتجاب»، «بوف كور»، «كندو»، «گوزن‌ها»، «غزل‌»، «آشيانه مهر»، «شبح كژدم»، «بگذار زندگي كنم»، «آن سوي آتش»، «سرب»، «زمان از دست‌رفته»، «ابليس»،«افسانه آه»، «هنرپيشه»، «شب روباه»، «سلطان و غزل» اشاره كرد اما حضور اين بازيگر در مجموعه‌هاي تلويزيوني به‌ويژه نقش او در مجموعه «تعطيلات نوروزي» بيشتر در خاطره‌ها باقي ماند.

مهين بزرگي-پيشكسوت دوبله- نيز 23 خرداد ماه از دنيا رفت.

اين هنرمند از سال 1335 دوبله را بطور حرفه‌يي آغاز كرد. او كه از قديمي‌ترين گويندگان زن ايران به شمار مي‌رفت، تيپ زنان با وقارو پيرزن‌ها را مي‌گفت. شادروان بزرگي،دوبلورزنده‌ياد پروين سليماني بود. از ديگرفعاليت‌هاي مرحوم بزرگي به گويندگي حرفه‌يي در راديو مي‌توان اشاره كرد.

و تابستان 88 فرخ‌لقاهوشمند،مهدي اباسلط و سيف‌الله داد از هنرمندان عرصه‌ي تئاتر و سينما از دنيا رفتند.

تير ماه فرخ‌لقا هوشمند بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در 81 سالگي درگذشت.

او سابقه حضور در بيش از 70 فيلم سينمايي را داشت كه از ميان آنها مي‌توان به «شب قوزي»، «خواستگار»، «كلاغ»، «باشو غريبه كوچك»، «شكار خاموش»، «افسانه آه»، «دو نفر و نصفي»، «مسافران»، «همسر»، «بلوف»، «كلاه قرمزي و پسر خاله»، «سفر»، «شراره» و «رقص شيطان» نام برد.

و روزهاي ابتدايي مرداد ماه با خبر درگذشت سيف‌الله داد خالق «بازمانده» همراه شد. او در 54 سالگي از دنيا رفت و سينماگران را در بهت و ناباوري فرو برد.

سيف‌الله داد به عنوان معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سالهاي 1376 تا 1379 فعال بود و دوران طلايي براي سينماي ايران رقم زد و علاوه بر مديريت، در ثبت آثار ماندگاري چه در مقام كارگردان و چه در عرصه‌ي تدوين و تهيه‌كنندگي در سينما حضور داشت كه مي‌توان از «بچه‌هاي طلاق»، «ابليس»، «هور در آتش»، «در مسلخ عشق»،«از كرخه تا راين» نام برد.

مهدي اباسلط - نويسنده و فيلم‌ساز جوان - شامگاه20 مردادماه بر اثر ايست قلبي درگذشت.

او متولد 28 آذرماه سال 1360 و دانش‌آموخته‌ي سينما بود و از جمله آثار او به فيلم‌هاي «خنگ‌آباد» و «مسعود كيميايي عاشق» مي‌توان اشاره كرد؛ نمايش‌نامه‌ي «سادگي منو ببخش كيارستمي» او هم چندي پيش منتشر شد.

و «مرگ در پاييز»

مهر ماه مهدي نور‌بخش _ كارگردان و مدير توليد سينما در 43 سالگي درگذشت؛«عاشق مترسك» و «راي باز» از ساخته‌هاي سينمايي اين كارگردان سينما بود.

اما آبان سال سپري شده؛ ماه عجيبي بود نيكو خردمند،جمشيد لايق،مسعود رسام،امير قويدل،عباس شباويز از دنيا رفتند.

نيكو خردمند اوايل‌ آبان ماه با نقش‌هاي ماندگارش براي هميشه از سينماي ايران رفت تا نقش‌هاي ماندگارش را ديگر تكرار نكند.

نيكو خردمند 27 شهريور ماه در جشن خانه سينما مورد تجليل قرار گرفت و دو ماه بعد درگذشت.

وي كار بازي در سينما را از سال 1369 با فيلم «پرده آخر» به كارگرداني «واروژ كريم مسيحي» آغاز كرد كه اولين نقش آفريني او در سينما سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم زن در نهمين جشنواره فيلم فجر را برايش به ارمغان آورد و در فيلم‌ها و سريال‌هاي چون «كاغذ بي‌خط»، «دزدان مادربزرگ»،«خاك آشنا»،«خانه خلوت»،«مسافران» و... در خاطره‌ها ماند.

عصر 21 آبان ماه جمشيد لايق - بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون ـ به دنبال عارضه‌اي كه در ريه‌اش پيش ‌آمد، از دنيا رفت.

او نقش‌هاي ماندگاري را در نمايش و فيلم‌هايي چون «مسافران»، «ريچارد سوم»، «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «سربداران»،«بوعلي‌سينا»، «روزي روزگاري»؛ «مرگ در پاييز» ثبت كرد.

همان 10 روزه‌ي اول آبان ماه بود كه «مسعود رسام» كارگردان سينما و تلويزيون نيز بر اثر عارضه ناشي از سرطان خون از دنيا رفت.

مسعود رسام كارگردان مجموعه‌هاي پرمخاطبي چون «خانه سبز» و «سرزمين سبز» را برعهده داشته ‌است، متولد 1336 تهران و فارغ‌التحصيل كارگرداني از مدرسه عالي تلويزيون و سينما (دانشكده صدا و سيما) بود.

وي فعاليت هنري‌اش را از سال 1358 در تلويزيون با تهيه‌كنندگي و كارگرداني فيلم‌هاي كوتاه، تئاتر و سريال آغاز كرد.

از رسام، سريال‌هاي ماندگاري چون «بزرگ مرد كوچك»، «دريايي‌ها»، «همسران»،«مرواريد سرخ»،«چاق و لاغر» و فيلم‌هاي «سيندرلا» و «علي وغول جنگل» به يادگار مانده ‌است.

امير قويدل كارگردان سينما و تلويزيون ايران ظهر 17 آبان ماه ـ در بيمارستان «پارسيان» از دنيا رفت.

او با نوشتن فيلمنامه و دستياري كارگردان فيلم «مرگ در باران »(ساموئل خاچيكيان در سال 1353بود.) فعاليتش را آغاز كرد.

قويدل كه فيلم «بار هستي» را آماده نمايش دارد، فيلم‌هايي چون «رخساره»، «بندر مه آلود»، «گالان»، «دل نمك»،«ترن»، «سردار جنگل»، «ميرزا كوچك خان»، «برنج خونين» و «خونبارش» را كارگرداني كرده است.

قويدل همچنين دستياري ساموئل خاچكيان در فيلم‌هاي«مرگ در باران»،«اضطراب»، «كوسه‌ جنوب» را در كارنامه‌ي هنريش دارد.

عباس شباويز كه مدت‌ها از سرطان رنج مي‌برد هم صبح جمعه يكي از روزهاي آبان ماه از دنيا رفت.

شباويز سال 45 استوديو «آريانا فيلم» را تاسيس كرد كه با پايه‌گذاري‌ اين شركت سنگ‌بناي ساخت فيلم‌هاي متفاوتي در سينماي ايران هم‌چون «قيصر» و «خداحافظ رفيق» را بنا نهاد و شرايط ورود جواناني چون«مسعود كيميايي»، «عباس كيارستمي» و «امير نادري» را به سينماي ايران فراهم كرد.

و محسن آراسته‌نيا بازيگر،علي خدابخشي عضو خانه سينما، مسعود جلالي‌نژاد مستند‌ساز تلويزيون، احمد احمد‌پور پيرسرايي عضو انجمن صدابرداران سينمايي ايران، غلامرضا خضوعي تدوينگر سينما، شهين‌دخت بهزادي طراح صحنه سينما، محمدرضا فرحي كرمانشاهاني مدير فيلمبرداري نيز در سال 88 از هنرمندان عرصه‌ي تئاتر و سينماي ايران بودند كه از دنيا رفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016