سه شنبه 3 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


سال پسا اسلاميزم؟ جمعه‌گردی‌های اسماعيل نوری‌علا

اسماعيل نوری‌علا
من، با احتياط تمام، که دلايل‌اش را توضيح خواهم داد، ورود اصلاح‌طلبان دين‌باور را به قلمرو خواستاری حکومتی سکولار برای ايران خوش‌آمد می‌گويم و، بی‌آن‌که وارد بحثی در مورد اين‌که تک‌تک آنان تا چه حد در استقرار حکومت فعلی مذهبی در ايران نقش داشته و مؤثر بوده‌اند، و جايگاه آنان در ايران سکولار آينده کجا خواهد بود، و يا حتی "دليل" و "مشوق" آنان برای پيوستن علنی به اردوگاه سکولارها چيست، نشده و اقدام آنان برای اعلام موضع در راستای برحق‌دانستن خواست حکومت سکولار در ايران را قدمی مؤثر در راه رسيدن به يک مفاهمه‌ی اصولی و يک گفتمان ملی ارزيابی می‌کنم، اما ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهره‌های سینما به سمت تئاتر می‌آیند، مهر

در دو سال گذشته شاهد حضور برخی چهره‌های سینمایی در عرصه تئاتر حرفه‌ای بودیم که این حضور در سال 89 پررنگتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر در تمام دنیا همواره به عنوان بستری مناسب برای تربیت و رشد هنرمندان مختلف به خصوص در عرصه بازیگری است. بسیاری از بازیگران سرشناس سینمای جهان پرورش‌ یافته صحنه‌های تئاتر هستند و همواره در مقاطع مختلف روی صحنه تئاتر نیز حاضر می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در ایران نیز بسیاری از بازیگران و چهره‌های شناخته‌ شده و صاحب‌نام عرصه سینما فعالیت خود را با حضور در صحنه تئاتر آغاز کردند. متأسفانه به دلیل بودجه کم تئاتر و دستمزدهایی که قابل توجه نیست برخی از بازیگران مستعد جذب سینما و حتی تلویزیون شدند و حضور کم ‌رنگتری در صحنه‌های تئاتر دارند.

این دوری باعث ایجاد مرزبندی نامناسبی میان بازیگران و هنرمندان سینما و تئاتر با یکدیگر شده است. البته در دو سال گذشته در عرصه تئاتر شاهد حضور برخی از چهره‌های بازیگری مطرح سینما همچون مهدی هاشمی، اکبر عبدی، شهاب حسینی،‌ فریبرز عرب‌نیا، رضا رویگری، صابر ابر، داریوش فرهنگ، مسعود کرامتی، سیامک انصاری، برزو ارجمند، بهنوش طباطبایی، روناک یونسی و آتنه فقیه‌نصیری بودیم که این حضور در جذب مخاطبان و علاقمندان به هنر به خصوص هنر تئاتر نیز مؤثر بود.

به زعم برخی از کارشناسان و صاحبنظران تئاتر نباید حضور چهره‌های مطرح و شناخته شده سینمایی تنها برای جذب مخاطب باشد زیرا برخی کارگردانها تنها برای فروش بالا از چهره‌های مطرح سینمایی استفاده خواهند کرد و توجه به کیفیت اثر کمتر خواهد شد. باید این نکته را در نظر گرفت که برخی از چهره‌های مطرح بازیگری سینما دارای توانمندیهای بالایی هستند و در سالهای نه چندان دور در صحنه‌های تئاتر نیز حضور داشتند.

حضور برخی چهره‌های مستعد و در عین حال شناخته شده می‌تواند تأثیر مناسبی در جذب مخاطب داشته باشد و این امر خود باعث عمومی‌تر شدن تئاتر در سطح جامعه می‌شود. البته برخی تجربیات نمایشی نشان داده که مخاطب تنها از حضور یک چهره‌ سینمایی در اثری نمایشی لذت نمی‌برد و سطح کیفی کار را نیز مدنظر قرار می‌دهد. پایین بودن سطح کیفی برخی نمایشها در دو سال گذشته باعث شد تا با وجود حضور چهره‌های شناخته شده بازیگری سینما استقبال از آن آثار قابل توجه نباشد.

اما سال 89 سالی است که شاهد حضور پررنگتر و به طور حتم تأثیرگذارتر چهره‌های سینمایی در عرصه تئاتر هستیم. سالی که آتیلا پسیانی نمایش "پرفسور بوبوس" را با حضور چهره‌هایی چون رضا کیانیان، بابک حمیدیان و هانیه توسلی به صحنه می‌برد. همایون غنی‌زاده "کالیگولا" را با حضور چهره‌ای چون رامبد جوان اجرا می‌کند و علی پویان نیز "مرده‌های بی‌‌کفن و دفن" را با بازی رضا رویگری، بیژن امکانیان و امین زندگانی به صحنه می‌برد.

عبدالرضا کاهانی کارگردان جوان و موفق سینما نیز قصد دارد اثری را با حضور مهتاب کرامتی در سال جاری به صحنه ببرد و صحبت‌هایی از حضور دیگر کارگردان‌ها و بازیگران مطرح سینما در عرصه تئاتر نیز به گوش می‌رسد.

شاید حضور کارگردانان و بازیگران مطرح سینما در عرصه تئاتر باعث شود تا مرزبندی نامناسب میان هنرمندان این دو عرصه از میان برداشته شود و تئاتر و سینما با حضور چهره‌های مطرح و مشترک خود روند رو به رشدی در جذب مخاطب و بالا رفتن سطح کیفی آثار داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016