پنجشنبه 19 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


ژن ِخودکشی، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
خودکشی در ايران به مرحله‌ی هشدار و بحران رسيده‌است. آن‌چه طی سال‌های اخير بر عوامل شناخته‌شده‌ی بروز و گسترش خودکشی افزوده‌شده، پديده‌ی ژن خودکشی‌ست. پرسش اين است، اگر ژن و عامل وراثت سبب خودکشی شود باز هم قربانی خودکشی "مشمول عذاب خداوندی" خواهد شد؟! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيکر کيوان سپهر در قطعه نام‌آوران آرام گرفت، پارلمان‌نيوز

پارلمان‌نيوز: مراسم تشييع پيکر مرحوم کيوان سپهر، صبح روز پنج شنبه باحضور جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مقابل خانه هنرمندان ايران انجام شد.در اين مراسم که رسانه ملی حضور نداشت، استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، استاد دکتر الهی قمشه ای، سهيل محمودی شاعر و باقرزاده مدير انتشارات توس به سخنرانی پرداختند.

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نيوز»، نخست دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران ضمن تسليت به خانواده روزنامه نگاران کشور، از کيوان سپهر به عنوان روزنامه نگاری متبحر ياد کرد که همواره با دقت و سليقه به انتخاب واژگان دست می زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سپس استاد الهی قمشه ای با يادی از مرگ به عنوان آزادی از گورِ تن و آغاز هستی اخروی به عشق کيوان سپهر نسبت به جلسات و گفتگوهای فرهنگی اشاره کرد و اينکه وی همواره و در همه توليدات فرهنگی و فکری خود مراقبت می کرد تا از زيبائی و حقيقت دور نباشد.

باقرزاده، ناشر پيشکسوت و مدير انتشارات توس نيز از کيوان سپهر به عنوان يکی از باسليقه ترين ناشران در کار تدوين و ويراستاری کتاب ياد کرد. وی بااشاره به کتابی که سپهر در تجليل از زحمت کشان نشر نظير کارگر چاپخانه، ماشينچی، صحاف و مشاغلی نظير اين منتشر کرده بود و نيز عشق وافری که وی نسبت به اساتيدی نظير مرحوم استاد احمد آرام، مرحوم استاد زرياب خوئی و نظاير اين بزرگان داشت و به ويژه پيگيری هائی که برای حل مشکلات جاری زندگی پيشکسوتان عرصه نويسندگی و فرهنگ می کرد از وی به عنوان يک خادم واقعی نشر کشور يادکرد.

در ادامه، سهيل محمودی ضمن يادکردی از عشق کيوان سپهر به آل پيامبر(سلام الله عليهم اجمعين) که در جلسات ابراز می داشت برای شادی روح وی، شعری در منقبت حضرت سيدالشهداء خواند.

در اين مراسم همچنين احمد مسجدجامعی وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامی که از نخستين ساعات درگذشت کيوان سپهر به ابراز همدردی با بازماندگان پرداخته بود، حضور داشت.

در تشييع پيکر کيوان سپهر؛ استاد دکتر حسين الهی قمشه ای، استاد دکتر کاظم معتمدنژاد، استاد دکتر کامران فانی، دکتر يونس شکرخواه، حسن انوشه، سهيل محمودی، حسن کيائيان رئيس اتحاديه ناشران و مدير انتشارات چشمه، باقرزاده مدير انتشارات توس، داوود موسائی مدير انتشارات فرهنگ معاصر، محمد زهرائی مدير انتشارات کارنامه، حسين پايا مدير انتشارات طرح نو، سعيد تقی پور مدير مسئول روزنامه جهان اقتصاد و جمعی از مديران سابق فرهنگی کشور به همراه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حضور داشتند.

پيکر مرحوم کيوان سپهر پس از تشييع از مقابل خانه هنرمندان ايران، در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

خاطرنشان می کند کيوان سپهر؛ روزنامه نگار، ناشر و گرافيست پس از طی دوره نوعی بيماری آرتريت حاد دوساله و سه ماه بستری با تحمل عوارض سنگين و سخت اين بيماری، ظهر روز هفدهم فروردين درگذشت.

عمده فعاليت های او در رشته روزنامه‌نگاری به سال های پيش از انقلاب و روزنامه کيهان و مجله نگين بازمی گردد، ضمن اينکه برای مدتی نيز سردبير بخش اخبار راديو بوده است.

هرچند طی دهه هفتاد و نيمه نخست دهه هشتاد که دوران رونق فعاليت های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در ايران بود، وی با نشريات کتاب هفته و سروش همکاری داشت.

طی همين سال ها بود که سپهر با تاسيس انتشارات «پرواز» به فعاليت های خود در زمينه توليد کتاب وسعت بخشيد و موفق به کسب عنوان ناشر برگزيده در نمايشگاه بين المللی کتاب تهران شد. تاليف دو کتاب «يادوتجليل» و «لوح احترام» نيز در کارنامه فعاليت های وی در حوزه کتاب وجود دارد.

عمده فعاليت های کيوان سپهر پس از انقلاب به مديريت هنری برخی از نمايشگاه ها و جشنواره های ملی و بين المللی فرهنگی اختصاص دارد.

اهالی کتاب و علاقمندان کتابخوانی هنوز هم پوستر معروف «بسم الله الرحمن الرحيم» را که در نخستين دوره نمايشگاه بين المللی قرآن کريم در سال ۱۳۷۲ با استفاده خلاقانه از تکنيک طلاکوب توسط کيوان سپهر منتشر شد به ياد دارند.

همچنين پوستر نخستين دوره هفته کتاب و برخی ديگر از مراسم و مناسبت های ملی مرتبط با کتاب نظير نمايشگاه بين المللی کتاب تهران و کتاب سال جمهوری اسلامی ايران توسط وی و با نام مستعار سهراب پارسی طراحی و منتشر می شد.

کيوان سپهر همواره و به ويژه طی دودهه پايانی عمر خويش به خدمتگذاری به اهالی فرهنگ و هنر کشور مشغول بود و به اين مهم نيز افتخار می کرد.

مجلس ترحيم اين پيشکسوت عرصه روزنامه نگاری و نشر، ساعت ۱۶وپانزده دقيقه تا ۱۷و۴۵دقيقه عصر روز شنبه ۲۱فروردين در مسجدالرضا(ع) واقع در ميدان نيلوفر برپا خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016