شنبه 11 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

10 اثر بیش از دو میلیون و پانصد هزار دلار فروخته شد، مهر

برگزاری این دوره حراج کریستی نشان داد فروش آثار تجسمی ایران در بازارهای خارجی بار دیگر در حال رشد است و در این حراجی 10 اثر ایرانی 2530000 دلار به فروش رسیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجسال است که حراجهای معروف دنیا مانند ساتبی، کریستی و بونامز به دلیل درخواست مشتریهای خود تمایل پیدا کرده‌اند آثار هنرمندان ایرانی را در حراجهایشان عرضه کنند. این حراجها معمولا سالی دو بار در دبی و لندن برگزار می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حراج کریستی نیز ساعت 19 شب سه شنبه هفتم اردیبهشت در هتل جمیرا دبی آغاز به کار کرد. در این حراج همچون دوره‌های قبل آثاری از هنرمندان ایرانی شرکت داشت و یکی از نکات جالب توجه چاپ اثری از فرهاد مشیری با عنوان "قالیچه پرنده" بود که در پشت و روی جلد کاتالوگ قرار گرفته بود.

آثاری که در این دوره عرضه شدند بیشتر متعلق به هنرمندانی از کشورهای عربی، ترکیه و ایران بودند که در نهایت مجموعه‌ای از "محمود سعید" ملقب به "سعدالفارسی" توانست با رقمی حدود دو میلیون و 500 هزار دلار بالاترین رقم فروش را از آن خود کند.

15 میلیون و600 هزار دلار اثر هنری در این حراجی به فروش رفت که از هنرمندان ایرانی پرویز تناولی و افشین پیرهاشمی بالاترین فروش داشتند.

سه اثر از پرویز تناولی عرضه شد که به ترتیب با قیمتهای 850 هزار دلار، 320 هزار دلار و 120 هزار دلار به فروش رفتند و به همین دلیل ارزش آثار پرویز تناولی برای دومین‌بار از مرز یک میلیون دلار عبور کرد. اثر افشین پیرهاشمی نیز با فروش 460 هزار دلار توانست رکورد جدیدی برای این هنرمند ثبت کند.

اما در میان هنرمندان دیگری که آثاری از آنها به فروش رفت می‌توان به ترتیب به اثر فرهاد مشیری با 450 هزار دلار، محمد احصایی با 120 هزار دلار، صداقت جباری با 100 هزار دلار، آیدین آغداشلو با 45 هزار دلار، عباس کیارستمی با 40 هزار دلار و کوروش شیشه گران با 25 هزار دلار اشاره کرد.

حراج کریستی خاورمیانه سالانه دوبار توسط خانه حراج کریستی در دبی برگزار می شود وعمدتا آثاری از هنر معاصر کشورهای خاورمیانه در آن عرضه می‌شود. در این دوره 125 اثر از هنرمندان آسیایی و آفریقایی همچون کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، مراکش، مصر و...عرضه شد.

تا قبل از بحران اقتصاد جهانی آثار هنرمندان ایران در این حراجها با قیمتهای بالایی به فروش می‌رفت. مجمسه پرویز تناولی در حراجی دو سال قبل کریستی به مبلغ دو میلیون و 500 هزار دلار به فروش رفت و آثاری از محمد احصایی و زنده رودی بالاتر از یک میلیون دلار خریداری شدند.

بعد از بحران اقتصاد جهانی افت قیمتها باعث شد تا نه تنها میزان خرید از کارهای ایرانی بلکه قیمت آثار هم کاهش پیدا کند. اکنون به نظر می‌رسد بار دیگر استقبال از آثار ایرانی رو به افزایش گذاشته است و آنها دوباره مورد توجه مجموعه داران و خریداران خارجی قرار گرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016