سه شنبه 21 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطرناک‌ترین بیماریهای کتابی!، گل آقا

سیاوش پاکدامن

محققان دانشگاه ملی کتاب پزشکی در آخرین تحقیقات خود شایع‌ترین بیماریهای کتابها را مورد بررسی قرار دارند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد که چهار بیماری ایستائوتریت، سندرم کتابهای خورده شده، خودنمایی سمی اپیدرم و آلزایمروکتابیت مهمترین عوامل مرگ‌ومیر در کتابها می‌باشند. محققان در گزارشی این بیماریها را معرفی کرده‌اند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




1- ایستائوتریت یا پادرد کتابی: پادرد کتابی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کتابهای کتابخانه‌ایست که مدت زیادی در قفسه‌ها ایستاده‌اند. برای جلوگیری از بروز این بیماری باید کتابهای کتابخانه - به خصوص آنها را که تابحال نخوانده‌اید - را هر از چندگاهی از قفسه خارج کنید و روی پا بگیرید و برگهای آن را ورق بزنید، اگر بخوانید که چه بهتر.

2- سندرم کتابهای خورده شده: این بیماران، کتابهایی هستند که به جای خوانده شدن، خورده شده‌اند و بعد از مصرف تقریبا جز چند ورق پاره چیزی از آنها باقی نمانده است. تحقیقات نشان می‌د‌‌‌‌‌هد کتابها راضی هستند که پادرد کتابی بگیرند تا زیر دست و پای خوانندگان بی‌حواس و بی‌احتیاط قرار بگیرند. این بیماری معمولا درمان قطعی ندارد و بسته به میزان خورده‌شدگی ممکن است با چند حلقه چسب و مقداری نخ و سوزن بتوان آن را خواند.

3 - خودنمایی سمی اپیدرم: این اختلال در کتابهایی پیدا می‌شود که از آنها صرفا به عنوان دکور در قفسه دکوریهای خانه استفاده می‌شود و صاحبخانه به کمک آنها، درجه فهم و کمالات خود را به رخ میهمانان می‌کشد. در این اختلال عملکرد، کتابها پس از مدتی احساس می‌کنند وظیفه اصلیشان آراستن ظاهر و داشتن جلدهای زیبا و گل منگلی است، بنابراین روزبه‌روز از کیفیت محتوایشان کاسته شده و ظاهرشان خوش آب و رنگ‌تر میشود. اوج این بیماری زمانی است که کتاب به یک «جلد گالینگور زرکوب گل باقالی با چند صفحه سفید در داخل» تبدیل می‌شود.

4- آلزایمروکتابیت: کتابهایی دچار این بیماری می‌شوند که بعد از خریده شدن به اعماق کتابخانه و یا انبار تبعید شده‌اند و آنقدر خوانده نمی‌شوند که خودشان هم فراموش می‌کنند که برای چه چیزی نوشته شده‌اند. برای پیشگیری از به وجود آمدن این بیماری بهتر است از کتابهایتان فهرستی تهیه کنید و یا هر از چندگاهی نگاهی به آنها بیندازید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016