شنبه 25 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرداری تهران برداشتن تعدادی از مجسمه ها را تکذیب کرد، بی بی سی

محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران خبر برداشتن تعدادی از مجسمه های پارک های این شهر به وسیله ماموران شهرداری را تکذیب کرد و این خبرها را "بازی با افکار عمومی" دانست.

آقای ایازی، روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفت که خبر برداشته شدن چهار مجسمه از مجموع مجسمه های سرقت شده، به وسیله ماموران شهرداری "صحت ندارد و نوعی بازی با افکار عمومی است."

پیشتر خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه تعدادی از مجسمه های شهر تهران به دلایلی چون "اجرای پروژه، اصلاح یا آسیب دیدگی" به وسیله سازمان زیبا سازی شهر تهران که از زیر مجموعه های شهرداری تهران است، جمع آوری شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آقای ایازی در ادامه با اشاره به "اثر منفی سرقت این مجسمه ها که در معرض دید عموم قرار داشته اند" گفت که دزدی مجسمه ها میلیون ها تومان به شهر تهران خسارت وارد کرده است.

او در ادامه از بی نتیجه بودن پیگیری های پلیس برای یافتن سارقان مجسمه های شهر خبر داد.

در مدت دو هفته اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر سرقت چندین مجسمه که در میدان ها و پارک های شهر تهران، قرار داده شده بودند.

در این خبر ها آمده بود مجسمه های برنزی "ابن سینا" از پارک بهجت آباد، "شهریار" از مقابل سالن تئاتر شهر، "صنیع خاتم" از پارک ملت، "ستارخان" از خیابان ستارخان، "باقرخان" از خیابان شهرآرا، "شریعتی" از پارک شریعتی، "مادر و فرزند" از شهرک غرب دزدیده شده اند.

سرقت مجسمه در شهر تهران بی سابقه نبوده است و پیشتر نیز چنین دزدی هایی با هدف"سرقت مواد اولیه مصرف شده در مجسمه ها" انجام می شده است.

اما ناپدید شدن این تعداد مجسمه در یک زمان محدود در تهران بی سابقه بوده است.

ابتدا احتمال می رفت سرقت مجسمه ها از زمان تعطیلات نوروزی آغاز شده باشد، اما شهریار ضرابی، سازنده مجسمه های ستارخان و باقرخان، در گفت و گو با خبرگزاری دولتی فارس گفت که این مجسمه ها پیش از عید نوروز دزدیده شده بودند.

هرچه بر تعداد مجسمه های ربوده شده افزوده می شود، این احتمال بیشتر قوت می گیرد که سارقان ناشناس با انگیزه هایی غیراقتصادی دست به سرقت این مجسمه ها می زنند.

در پی افزایش تعداد مجسمه های سرقت شده، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، این سرقت ها را سازمان یافته دانسته و وجود انگیزه هایی جز انگیزه مالی را رد نکرده است.

او پیگیری سرقت مجسمه ها را وظیفه نیروی انتظامی دانست و گفت که بنا نیست شهرداری مسئولیت امنیت را هم به عهده بگیرد.

پیشتر حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که تیمی ویژه در آگاهی تهران بزرگ تشکیل شده تا پرونده سرقت مجسمه‌های تهران را پیگیری کند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی تهران نیز از آغاز رسیدگی به موضوع سرقت مجسمه های پایتخت به عنوان مدعی العموم خبر داده بود.

'تبلیغ برای مجسمه سازی'

تاها بهبهانی، مجسمه ساز ایرانی در گفت و گو با خبرگزاری مهر در ایران ناپدید شدن مجسمه ها را تبلیغی برای مجسمه سازی دانست و گفت: "باید ممنون ناپدیدکنندگان مجسمه ها باشیم، چون برایمان تبلیغ کردند و توجه مردم را به مجسمه ها جلب کردند."

او عکس العمل مردم درمقابل حادثه ناپدید شدن مجسمه ها را "زیبا" توصیف کرد و گفت که ایرانی ها بسیار به هنر علاقمندند.

او گفت که به نظرش مجسمه ها دزدیده نشده اند، بلکه ناپدید شده اند.

مجسمه سازی در ايران پس از انقلاب بيش از ده سال هنری ممنوع و متروک بود و در زمستان ۱۳۶۸ برای نخستين بار به طور رسمی نمايشگاهی از آثار مجسمه سازان معاصر ايران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

پس از آن به رغم مخالفت هايی که وجود داشت با برگزاری دوسالانه های مجسمه سازی و قرار دادن مجسمه درپارک ها و میادین شهرها نفسی تازه در کالبد این هنر دميده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016