دوشنبه 4 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هنرمندان شناخته شده نبايد به مجوز نياز داشته باشند، ايسنا

عبدالحسين مختاباد گفت: متأسفانه موسيقي اصيل ايراني در دنيا رسانه رسمي ندارد و ما فقط با بهره‌گيري از كنسرت مي‌توانيم آن را به مردم نشان بدهيم، بنابراين اگر جلوي كنسرت موسيقي هنرمندان كشور را بگيريم درواقع آب به آسياب دشمن ريخته‌ايم.

به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خواننده كه صبح امروز ـ سوم مرداد ماه ـ در خانه موسيقي به بهانه‌ي كنسرت روزهاي آينده‌اش در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: موسيقي ناسالم در كشور نياز به مجوز ندارد و كار خود را در سطح وسيع انجام مي‌دهد و اين تنها موسيقي هنري كشور است كه بايد براساس ضوابط اداري كار كند و اين ضوابط تنها جلوي موسيقي هنري را در ايران مي‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي در عين حال گفت:بايد كار به گونه‌اي باشد كه هنرمندان داراي شناسنامه و شناخته شده نياز به اخذ مجوز براي برگزاري كنسرت نداشته باشند، چون آنها پايبندي خود را به فرهنگ و سنت كشور نشان داده‌اند.

مختاباد تاكيد كرد:مديريت فرهنگي كشور كه جريانات فرهنگي را هدايت مي‌كند، بايد در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي قاطعيت داشته باشد و اگر در يك كشور مهندسي فرهنگي مي‌شود، نبايد به حرف عده‌اي اندك كه كار فرهنگي مملكت را قبول ندارند، گوش بدهد. بنابراين اگر وزارت ارشاد يك نامه را امضا مي‌كند بايد مسووليت آن را نيز برعهده بگيرد و از مسووليت‌هاي آن شانه خالي نكند. من نمي‌گويم كه ما علاقه‌مندان موسيقي در كشور اكثريت هستيم، گرچه هيچ آدمي نيست كه بدون موسيقي زندگي كند. اما مسوولين فرهنگي كشور بايد پيام ما را به گوش كساني كه مخالف هستند، برسانند.

وي يادآور شد: مملكت قانون اساسي دارد و وزارت ارشاد نيز بخشي به نام موسيقي دارد و وظيفه آنها هم اين است كه موسيقي ملي را در مملكت رواج دهند.

اين خواننده موسيقي ايراني در ادامه از وزير ارشاد خواست كه اين رفتارها را با يك رفتار درست و منطقي و تصميم دولتي مديريت كند و صورت‌ مسأله را پاك نكنند، چون اين مسأله بايد در كشور حل شود و شرايطي در كشور پيش نيايد كه هنرمندان گوشه‌نشين شوند.

مختاباد در ادامه با اشاره به موسيقي‌هاي پخش شده در صدا و سيما گفت:متأسفانه در تلويزيون نيز كم‌كم موسيقي‌زدايي مي‌شود و در اعياد، مداحي‌هايي پخش مي‌شود كه نه به لحاظ شعر و نه آوا و موسيقي استاندارد نيستند و موسيقي ملي كشور را حذف كرده‌اند. در شرايطي كه بايد به موسيقي ملي كشور احترام بگذاريم و آن را بزرگ بداريم.

در ادامه‌ي اين نشست خبري كه با حضور فرشيد غريب‌نژاد، سرپرست گروه« چهل دف» و محسن حسيني سرپرست گروه موسيقي «رودكي» برگزار شد، مختاباد درباره‌ي جزييات اين كنسرت كه قرار است با همراهي اين دو گروه در روزهاي 14 و 15 مرداد ماه ساعت 20 در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي برگزار شود،توضيح داد: اين كنسرت شامل آثار كوبه‌اي گروه «چهل‌دف» و ملودي‌هاي گروه رودكي است و شامل موسيقي فولكلور كُرد نيز مي‌شود كه در آن اشعار كردي به زبان فارسي ترجمه شده و براي شنوندگان ملي جذابيت ويژه‌اي دارد.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا گذاشتن شعر فارسي بر ملودي كردي باعث كاهش جذابيت آن نمي‌شود، گفت: پيش از اين نيز اين كار اتفاق افتاده است و زبان موسيقي فولكلور را به زبان ملي تغيير داده‌اند. البته من زبان كُردي نمي‌دانم و اين كار را آقاي غريب‌نژاد كه با زبان و موسيقي كُردي آشناست،‌ انجام داده‌اند و براي من جذابيت ويژه‌اي داشت.

مختاباد با اشاره به‌اينكه اين اجرا با ديگر كنسرت‌هاي او متفاوت است، تأكيد كرد: اين اجرا تا حدودي با نوآوري همراه خواهد بود و از عناصر ريتميك كه مورد علاقه جوانان است، بيشتر بهره گرفته خواهد شد.

اين خواننده موسيقي ايراني در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره اينكه آيا اين نوآوري باعث نمي‌شود كه افرادي كه پيش از اين با صداي شما ارتباط برقرار كرده‌اند، نسبت به اين نوآوري واكنش منفي نشان دهند، توضيح داد: نه صداي من كه همان صدا است، اما ما در جامعه جوان زندگي مي‌كنيم كه آنها در تهديد شنيداري قرار دارند و اگر بتوانيم آنها را جذب كنيم، خدمت بزرگي كرده‌ايم.

وي افزود: موسيقي ايراني پير نيست، بلكه الفبايي دارد و مي‌توان با استفاده از آن هم اشعار حافظ و هم اشعار شاملو را اجرا كرد. بنابراين نبايد هراس داشته باشيم و من نگراني ندارم و كساني نيز كه پيش از اين با صداي من ارتباط برقرار كرده‌اند، حتما خوششان خواهد آمد.

مختاباد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اينكه آيا به موسيقي محلي سرزمين مادري خود نيز كنسرت برگزار مي‌كند، بيان كرد: من پيش از اين نيز كنسرت‌هايي درباره موسيقي محلي مازندراني اجرا كرده‌ام و در آينده نيز قطعا اين كار را انجام خواهم داد و هرگز پايبندي‌ام به موسيقي سرزمين مادري‌ام را از دست نخواهم داد.

به گزارش ايسنا، عطاران مدير برنامه‌هاي كنسرت مختاباد نيز توضيح داد:بخش اول اين كنسرت در دستگاه نوا و بخش دوم آن در دستگاه شور اجرا مي‌شود كه شامل قطعاتي از مختاباد و غريب‌نژاد است.

به گفته‌ي وي؛ سه ماه پيش تصميم به برگزاري اين كنسرت متفاوت گرفتيم و تاكنون جلسات تمرين متعددي براي اين گروه برگزار شده است و موسسه «ققنوس» نيز در اجراي اين كنسرت همكاري ويژه‌اي با ما داشت.

عطاران در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره اينكه هنرمندان مختلفي در چندماه گذشته با لغو كنسرت‌شان در شهرستان‌ها روبه‌رو شده‌اند و آيا شما قصد داريد اين كنسرت را در شهرستان‌ها برگزار كنيد، گفت: مشكل براي برگزاري كنسرت در شهرستان‌ها وجود دارد، اما در تلاش هستيم كه اين مشكلات را حل كنيم. البته علي ترابي سرپرست دفتر موسيقي پس از لغو كنسرت سراج در كرمانشاه گفت كه در آينده هيچ موردي مثل كنسرت سراج پيش نخواهد آمد و ما نيز اميدواريم كه مشكلي پيش نيايد.

محسن حسيني سرپرست گروه «رودكي» نيز درباره سازهاي به‌كار گرفته‌شده در اين كنسرت گفت: در كنار سازهاي كوبه‌اي گروه چهل دف از سازهاي ملوديك، تار، رباب، كمانچه، ني، سنتور و ... استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به نوآوري در اين كنسرت مختاباد گفت: موسيقي ايراني نياز به نوآوري دارد وبايد تلاش براي جذب مخاطب را سرلوحه كار قرار دهد و يك عنصر مهم براي اين كار استفاده از ريتم است. البته درباره ريتم بسيار كار شده است، اما هميشه به اجرا برروي يك ساز مثل تنبك ختم شده است. اما ما تلاش كرديم كه در اين كنسرت عناصر ريتميك را بر روي سازهاي ملوديك نشان دهيم.

او ادامه داد: عنصر ريتم براي جوانان در موسيقي بسيار اهميت دارد و باعث جوان‌گرايي در اجراي اين كنسرت شده است.

فرشيد غريب‌نژاد سرپرست گروه «چهل‌دف» نيز گفت: تعداد نوازندگان گروه چهل دف بيش از 50 نفر است اما براي هماهنگي صدا در اين اجرا حدود 40 نفر از نوازندگان روي سن خواهند آمد و سازهايي مثل دف، دهل، دمام، تنبك و ... استفاده خواهد شد.

به گزارش ايسنا،پيش‌فروش بليت‌هاي كنسرت مختاباد با بليت 30 تا 40 هزار توماني از 5 مرداد ماه از طريق مراكز فروش «ققنوس» و «همايش‌گستر» انجام مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016