پنجشنبه 14 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کيومرث پوراحمد: احساس می‌کنم در حلقه غيرخودی‌ها جايمان داده‌اند، ايلنا

پوراحمد که از نگاه سياسی مديران به سينما و سينمايی‌ها گله‌مند است، نگرانی‌ها پيرامون برخی شبکه‌های خارجی را مادام که درتقابل با آنها برنامه‌های درخوری ساخته نشود، بيهوده خواند.


ايلنا: نشست بررسی فيلم پرانتز باز با حضور کيومرث پوراحمد، ‌طناز طباطبايی و فردين محدث درمحل کافه خبر؛ روز چهارشنبه(۱۳ مرداد) برگزار شد.
کيومرث پوراحمد با ذکر اينکه تعلل در کارهای سينمايی ازسوی مسوولان صورت می‌پذيرد، گفت: زمانی بهروز افخمی پس از اکران فيلم بدون دخترم هرگز که سطح فيلم‌سازی آن بسيار مبتذل است، گفته بود اجازه دهيد يک فيلم در تقابل با اين فيلم بسازيم و ازجمله شرايطی که برای اين فيلم گذاشته بود؛ اين بود که حجاب را در خانه بايد از سر زنان برداريم تا ديگر شباهتی با آن فيلم نداشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در آن زمان مسوولان قبول کردند اما به قدری تعلل کردند تا اينکه فيلم بدون دخترم هرگز در سطح دنيا مطرح شد و ديگر هيچ کاری نتوانستيم بکنيم چراکه اين فيلم چهره‌ای بسيار زشت از ايران و فرهنگ اسلامی به دنيا ارائه کرد.
وی ادامه داد: حال داستان ما داستان فارسی ۱ است که پيش از ۳۵ ميليون نفر مخاطب اين شبکه‌اند و حتی عشاير نيز به آن نگاه می‌کنند و مسوولين نگران هستند که ای وای چه شده است. من مطمئنم تا ۱۰ سال ديگر هم با اين اوضاع می‌گذرد و کاری صورت نمی‌پذيرد.
پوراحمد به سريال پرانتز باز اشاره کرد و گفت: مشکل منتقدان اين است که اين سريال با قصه‌های مجيد مقايسه کنند. بايد خاطرنشان کنم آن زمان که ما ديش ماهواره می‌خريديم؛ جز فشن و دوکانال ديگر چيزی دراختيار نداشتيم ولی الان با شبکه‌های متعددی روبه‌رو هستيم. حال اين سوال مطرح است که اگر الان قصه‌های مجيد ساخته می‌شد؛ بازهم مورد استقبال قرار می‌گرفت؟ يعنی با وجود فارسی ۱ و شبکه‌هايی که آخرين فيلم‌های جهانی را عرضه می‌کنند؛ آيا باز قصه‌های مجيد مثل ۲۰ سال پيش مورد توجه قرار می‌گرفت.
اين کارگردان ادامه داد: البته نقش حمزه شباهت‌های زيادی با نقش مجيد دارد و ساختار اين مجموعه هم شباهت‌های زيادی به ساختار قصه‌های مجيد داشته است.
وی افزود: ۹۰ درصد شوخی‌ها و مزاح‌هايی که در فارسی ۱ و شبکه‌های نظير آن مطرح می‌شود؛ اجازه پرداختن به آنها را نداريم و خودمان با دست خودمان رقابت‌ها را از بين می‌بريم.
وی گفت: از ابتدا خودی و غيرخودی وجود داشته است و متاسفانه اين حلقه روز به روز تنگ‌تر شده تا جايی که امروز من احساس می‌کنم ما را هم در حلقه غيرخودی‌ها جای دادند.
وی از ديگر آفات جامعه خبری ما به آفت بی‌اطلاعاتی خبرنگاران اشاره کرد وگفت: وقتی محمد نوری فوت کرد؛ شش خبرنگار با منزل من تماس گرفتند که می‌خواهيم با کيومرث پوراحمد به‌عنوان تنها کسی که با محمد نوری کار کرده است؛ مصاحبه کنيم درصورتی که من اصلا با وی کار نکرده‌ام البته(بيله ديگ‏‌، بيله چغندر).
وی سپس به انتقاد از مجموعه هفت پرداخت و ادامه داد: متاسفانه همکاران ما در اين مجموعه اجازه حرف زدن و انتقاد را به کارگردانان و اهالی سينما نمی‌دهند ما بايد اول از خودمان شروع کنيم.
وی با ذکر اينکه ۷ سال پيش پرانتز باز را برای شبکه يک ساخته بود، گفت: متاسفانه با شبکه يک به توافق نرسيديم و درنهايت شبکه ۵ پخش آن را برعهده گرفت و برای ما هم هيچ تفاوتی نمی‌کند چراکه همين مجموعه را در استانهای ديگر هم پخش خواهندکرد و درخصوص جابجايی مکرر که در پخش اين مجموعه از شبکه ۵ صورت می‌گيرد؛ بنده می‌گويم به قدری همه چيز سياسی شده که می‌ترسم با اين کار مرا تنبيه سياسی کنند.
وی گفت: اين مجموعه در تابستان ۸۷ قراردادش بسته شد و در بهمن ۸۷ فيلمبرداری‌اش شروع شد و شش ماه بعد به پايان فيلمبرداری سريال رسيد. اين سريال ظرافت‌هايی دارد که مخاطب را جذب می‌کند.
وی تاکيد کرد: اينکه ذائقه مردم عوض شده يا نه برای ما مساله بغرنجی نبود چراکه سريال نقاط قوت زيادی داشت. سريال از موسيقی زرد مليجه که ساخته خلعتبری بود آغاز می‌شد و نکات مثبت ديگر آن هم می‌توانست جذب‌کننده باشد البته در جذب مخاطب؛ زمان پخش مجموعه هم بسيار موثر است و به اعتقاد من زمان متغيير پخش اين مجموعه ضربه‌های سنگينی بر مخاطبان اين مجموعه وارد کرده است.
وی تصريح کرد: اين سريال از ۲۰ فيلم ساخته شده و حدود ۷ تای آن واقعا درخشان است.
کيومرث پوراحمد(کارگردان قصه‌های مجيد) درخصوص ديگر ويژگی‌های اين مجموعه گفت: عمدتا قسمت اول اين مجموعه را سوسياليستی کارکرده‌ام تا به مخاطب بگويم اين مجموعه متفاوت است با اين تفاوت اگر مايل هستيد به اين مجموعه نگاه کنيد.
وی درخصوص سوالی که آيا کار با تلويزيون را ادامه خواهيد داد، گفت: البته بعداز اين با تلويزيون کار خواهم کرد چراکه کار من فرهنگی است و کار فرهنگی تعطيلی بردار نيست.
وی همچنين درخصوص سوالی که دزديدن شدن قسمت‌هايی از فيلم پرانتز باز را مطرح می‌کرد، گفت: اين مقوله هم جزو جوسازی‌هايی بود که ازسوی برخی دوستان صورت گرفت.
وی درباره اقتباس از برخی رمان‌ها در اين مجموعه گفت: هوشنگ مرادی کرمانی سينما را می‌شناسد و رمان‌های خوبی هم می‌نويسد. ما با حفظ دو شخصيت مختلف يعنی هوشنگ مرادی کرمانی در جايگاه رمان‌نويس و من در جايگاه کارگردان به توليد اثر می‌پردازيم و بر سر اقتباس هيچ مشکلی با مرادی کرمانی نداشتم. همچنين می‌شود از قصه اتوبوس شب که يک قصه کوتاه بود ياد کرد که بايد به درازا می‌کشيد و با حبيب هم هيچ مشکلی نداشتم درحالی که دوستی‌های ما عميق‌تر شد.
فريدن محدث(بازيگر پرانتز باز) با ذکر اينکه لهجه‌های مختلفی در اين سريال داريم که خوشبختانه هيچ کدام از اين لهجه‌ها ازسوی مخاطبان مورد اعتراض قرار نگرفت، خاطرنشان کرد: دغدغه‌های جامعه و کيومرث پوراحمد؛ دو سريال مختلف از قصه‌های مختلف مجيد و پرانتز باز ساخته است.
وی همچنين افزود: تکيه کلام‌هايی که در سريال پرانتز باز می‌بينيم هيچ گاه خسته‌کننده يا توهين‌آميز يا اشاعه‌دهنده فرهنگ غلطی درجامعه نيست.
طناز طباطبايی هم گفت: کار کردن با پوراحمد جزو آرزوهای هر هنرمندی است.
وی تصريح کرد: سريال پرانتز باز ريتيمی دارد که نمی‌تواند اجازه دهد مخاطب حين تماشا به کارهای ديگرش نيز بپردازد.
وی به انتقادهای که به اين مجموعه می‌شود اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که من از مخاطبان می‌بينيم استقبال آنهاست مخصوصا وقتی که همه از حال هتل می‌پرسند و اين نشانگر استقبال خوب مخاطبان از اين مجموعه است. من معتقدم هيچ توضيح عقل‌پسندی در نقد اين سريال ارائه نشده و متاسفانه تبليغات منفی حول اين مجموعه زياداست.
وی در پايان گفت: من کارهای زيادی پيش از اين انجام داده‌ام ولی اين کار جزو ماندگارترين کارهای من در طی اين چند سال بود و ماندگارترين هم در آينده خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016