پنجشنبه 18 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسناد پيداشده در ماشين شاه به‌نمايش درآمدند، ايسنا

يك بخش از اسنادي كه هفته‌ي پيش در صندوق‌عقب ماشين محمدرضا پهلوي پيدا شد، امروز (چهارشنبه، 17 شهريورماه) براي تعدادي از خبرنگاران به‌نمايش درآمد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اسناد در صندوق‌عقب ماشين شاه مخلوع در سه پوشه داخل يك كيف بودند كه پس از باز كردن در صندوق‌عقب با حضور امين‌اموال كاخ نياوران پيدا و به حراست كاخ تحويل داده شدند.

shahcarfinds1.jpg

shahcarfinds2.jpg

سرپرست مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي نياوران در اين‌باره به خبرنگاران توضيح داد: باز كردن در صندوق‌عقب يك ماشين يا برخي مكان‌هاي ديگر پس از گذشت مدت زياد، چيز غريبي نيست. كاخ‌هاي سعد‌آباد و نياوران به‌دليل وسعت و فضاهاي زيادي كه دارند، هنوز به‌طور كامل شناسايي نشده‌اند و به آن‌ها توجهي نشده است. بنابراين چيز غريبي نيست كه پس از گذشت زماني زياد، در صندوق‌عقب يك ماشين باز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عليرضا مقيمي بيان كرد: چون ماشين قديمي است و نمي‌خواستند آسيبي به آن برسد و از سوي ديگر، سوييچ ماشين گم شده بود، تا كنون در صندوق‌عقب آن باز نشده بود؛ ولي با توجه به تجربه‌اي كه در سعدآباد داشتيم و چندي پيش به‌طور اتفاقي يك پناهگاه را در آن‌جا پيدا كرديم، كار جديدي را آغاز و در همه‌ي خودروها را باز و آن‌ها را بررسي كرديم. در اين راستا، با كمك يكي از مهندسان، موفق به اين كار شديم و به‌دنبال آن، زير محفظه‌ي پايين صندوق‌عقب، كيفي حاوي اطلاعات مهمي از دوره‌ي پهلوي پيدا شد. اكنون اسناد به‌دست آمده براي بررسي در اختيار كارشناسان است.

او هم‌چنين درباره‌ي محتويات اسناد به‌دست آمده، اظهار كرد: اجازه دهيد محتويات اسناد را وقتي كارشناسان آن‌ها را بررسي كردند، ارائه كنيم. من در اين‌باره نمي‌توانم اظهار نظري كنم، اهل فن بايد اين اسناد را بررسي كنند.

وي درباره‌ي واكنش‌هاي به‌وجود آمده پس از اعلام خبر كشف اين اسناد در صندوق‌عقب ماشين شاه مخلوع، گفت: موضوع پيدا شدن اسناد چيز عجيبي نيست، ولي برخي افراد با واكنش‌هايي كه نشان مي‌دهند، تصور مي‌كنند چيز عجيبي است.

مقيمي افزود: برخي‌ها نسبت به موضوع انعكاس‌يافته پيش از بررسي ماهيت آن، واكنش‌هايي نشان دادند. من از آن‌ها دعوت مي‌كنم نخست اسناد و ماهيت امر را ببينند و سپس واكنش نشان دهند. البته برخي افراد به‌دليل غرض‌هاي شخصي در اين زمينه واكنش‌هايي نشان دادند. در اين‌باره، بخش حقوقي مجموعه‌ي نياوران براي دفاع از همكاران اين مجموعه، وظيفه‌ي خود مي‌داند از طريق قضايي اين مسأله را پي‌گيري كند.

به گزارش ايسنا، مدير امور پايگاه‌ها نيز كه در كارشناسي اسناد از او كمك گرفته شده است، درباره‌ي اين اسناد توضيح داد: اسناد به‌دست آمده هنوز كاملا شناسايي نشده‌اند؛ ولي به اندازه‌اي كه توانستيم آن‌ها را بررسي كرديم.

پرويز سعادتي بيان كرد: اين اسناد در سه بسته، تقسيم‌بندي مي‌شوند؛ يك فصل از آن‌ها درباره‌ي حوادث آخر انقلاب، بخشي ديگر، گزارشي از خريدهاي نظامي است كه در روزهاي آخر جنگ جهاني دوم تا اواخر دوره‌ي پهلوي توسط برخي درباريان ايران انجام شده و بخش سوم، نامه‌هاي نوشته‌شده براي شاه مخلوع است.

او گفت: تا كنون موفق شده‌ايم، پوشه‌اي را كه در آن نامه‌ها بوده است، گندزدايي و بررسي كنيم. اين نامه‌ها دو بخش هستند، يكي نسخه‌ي اصلي نامه‌ي خداحافظي شاه مخلوع كه اواخر دي‌ماه 1357 براي درباريان نوشته است و ديگري نامه‌ي امراي دربار كه مشكلات شخصي خود را براي شاه مخلوع نوشته بودند.

وي ادامه داد: اسناد خريدهاي نظامي كه در اين كيف بودند، با موضوع‌هاي ديگر سنخيت ندارند. به‌نظر مي‌رسد، در روزهاي آخري كه شاه مخلوع در ايران حكومت مي‌كرد، به‌دنبال تبرئه‌ي خود و پاك‌سازي در سيستم، اقدام به جمع‌آوري اين گزارش كرده كه گزارشي كاملا مفصل از كساني است كه در خريدهاي نظامي در آن ايام واسطه بوده‌ يا دست داشته‌اند.

سعادتي با بيان اين‌كه ديگر اسناد به‌دست آمده توسط كارشناسان در حال گندزدايي و بررسي است، معتقد است: طبيعي است كه تا كنون در صندوق‌عقب يك ماشين قديمي باز نشده باشد.

هم‌چنين بابايي ـ كسي كه صندوق‌عقب ماشين شاه مخلوع را باز كرد ـ به خبرنگاران گفت: اين ماشين براي مدت زيادي در انبار بود و همه‌ي درهاي ماشين باز بود؛ ولي سوييچ آن گم شده بود. ما با دستور مدير مجموعه‌ي نياوران براي بررسي ماشين‌هاي قديمي، از همه‌ي سوييچ‌هايي كه در انبار بود، براي باز كردن در صندوق‌عقب كمك گرفتيم؛ ولي چون باز نشد، با شگرد خود، در صندوق‌عقب را باز كرديم.

او افزود: باز كردن در صندوق‌عقب چند روز كار برد و پس از باز كردن آن و برداشتن محفظه، اين كيف را ديديم و چون امين اموال همراه ما بود، آن را به او تحويل داديم. حراست مجموعه نيز براي بررسي آمد.

امين اموال مجموعه‌ي نياوران هم در سخناني گفت: اين كيف در معرض خاك و آسيب‌هاي زياد نبوده و خوشبختانه در اين مدت، شرايط خوبي داشته است.

شهرزاد پاك‌نيت اظهار كرد: افرادي كه پيش از اين در مجموعه‌ي نياوران بودند، آگاهي زيادي درباره‌ي اين خودرو (رولز رويس) نداشتند، اما شخصي كه اكنون در اين زمينه به ما كمك كرد، متخصص است و خوشبختانه ما توانستيم بدون اين‌كه صدمه‌اي به ماشين وارد شود، در آن را باز كنيم.

به گزارش ايسنا، خودرويي كه به شاه مخلوع تعلق داشته، در سال 1960 ميلادي به‌صورت دست‌ساز ساخته شده است. از اين ماشين فقط دو نمونه در دنيا وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016