پنجشنبه 6 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر بهداشت: ایران بالاخره در یك موضوع دوم دنیا شد!، فارس

وزیر بهداشت گفت: ایران از نظر میزان حوادث تروما دومین كشور دنیاست و سالانه فقط خسارت اقتصادی مرگ و میر قربانیان تصادفی بیش از 5 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود كه هزینه‌های بستری، معلولیت و خسارت‌های روانی را نیز باید به آن ‌اضافه كنیم.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: ایران از نظر میزان تصادفات رانندگی هر سال خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شود، بیش از 70 درصد بستری‌ها در اورژانس‌ها و بخش‌های ICU را بیماران ترومایی كه بیشتر بر اثر تصادفات رانندگی دچار تروما و آسیب شده‌اند تشكیل می‌دهند.

وی ادامه داد: تصادفات و حوادث تروما در كشور علاوه بر مشكلات زیادی كه برای مردم ایجاد می‌كند بار اقتصادی سنگینی را نیز بر جامعه تحمیل می‌كند به طوری كه برآورد حدود 2 سال پیش نشان داد كه فقط خسارت ناشی از مرگ و میر قربانیان تصادفات رانندگی در كشور بیش از 5 هزار میلیارد تومان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزیر بهداشت گفت: البته باید به این میزان، هزینه‌های جنبی دیگر مانند هزینه‌های بستری، درمان، معلولیت‌ها كه گاهی معلولیت دائمی است، همچنین مدت زمانی كه فرد توان كاركردن را از دست می‌دهد و نمی‌تواند كار كند، همچین عوارض روانی كه فرد آسیب دیده و خانواده وی متحمل می‌شود را نیز باید به این میزان خسارت اضافه كرد.

وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش فارس كه رتبه ایران از نظر میزان خسارت های تروما در جهان چیست، گفت: ظاهراً كشور ما رتبه دوم بیشتری میزان حوادث جاده‌ای را در دنیا دارد البته ممكن است به علت كاهش نسبی این میزان طی یكی دو سال اخیر حال سوم شده باشیم.

وی ادامه داد:‌ البته از نظر تعداد میزان مرگ حوادث و بیماری های قلبی تعداد مرگ بیشتری دارد و تصادفات دوم است اما از نظر بار افتصادی و خسارتی كه وارد می شود به علت اینكه بیشتر قربانیان تصادفات جوان هستند، بیشترین بار بیماری را تصادفات در كشور ما به وجود می‌آورد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس كه برای كاهش این خسارتها چه باید كرد،‌گفت: مهمترین عامل بروز تصادفات خطای انسانی است مسائلی مانند سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، با موبایل صحبت كردن، خستگی كه باید رسانه‌های با آموزش به مردم این نوع رفتارها را اصلاح كنند.

وی افزود: اصلاح قوانین هم انجام شده است و پلیس درصدد افزایش جریمه‌هاست. كمیسیون ایمنی راه‌ها هم در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس كه در برنامه توسعه چهارم كاهش 50درصد میزان خسارت‌های ناشی از تصادفات به وزارت بهداشت تكلیف شده بود گفت: نه تكلیف وزارت بهداشت نبود، وزارت بهداشت در كاهش این نوع حوادث نقشی ندارد، وزارت بهداشت فقط مصدومان و مجروجان را توسط اورژانس به مراكز درمانی متنقل می‌كند كه در این زمینه نیز موفق بوده است.

وی ادامه داد: اكنون مجروحان تصادفات در جاده‌ها در كمتر از 8 دقیقه و در شهرها در كمتر از 15دقیقه به مراكز درمانی منتقل می‌شوند و همین امر باعث كاهش نسبی میزان مرگ‌های ناشی از تصادفات در كشور بوده است البته شدت تصادفات نیز طی سال‌های اخیر بیشتر شده است و به طور متوسط برای نجات هر مصدوم تصادفات 3 عمل جراحی انجام می‌شود.

پیش از این موسی زرگر، مشاور وزیر سابق بهداشت در امور تروما به فارس گفته بود: ایران بعد از سیرالئون دومین كشور از نیز میزان حادثه دیدگان تروما و حوادث در دنیاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016