دوشنبه 3 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اکران محدود فیلم خارجی تنها راه مقابله با کاهش مخاطب است، مهر

مدیر عامل سابق موسسه تصویر شهر اکران محدود فیلم خارجی را تنها راه نجات سالن‌های سینما و یکی از موثرترین روش‌های مقابله با بحران مخاطب در سینمای ایران دانست.

سیدهادی منبتی مدیر عامل سابق موسسه تصویر شهر به خبرنگار مهر گفت: اکران سال 89 تا امروز اکران موفقی نبوده است، متاسفانه فیلم‌ها نتوانسته مورد توجه مخاطب گسترده قرار بگیرد و بیشتر فیلم‌ها کمتر از انتظار و رقمی که می‌شد برای آنها پیش‌بینی کرد فروش کردند. سلیقه و ذائقه مخاطب رشد داشته و بسیاری از تولیدات سینمای ایران نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطب باشد. از ابتدای سال 89 تا امروز حدود 40 فیلم سینمایی اکران عمومی شده اما تعداد تماشاگری که برای دیدن این فیلم‌ها به سالن سینما رفته نشان دهنده ریزش مخاطب نسبت به سال قبل است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این کارشناس سینما گفت: یکی از راههای نجات سالن‌های سینما از رکود اکران محدود فیلم خارجی است، نمایش عمومی چنین آثاری می‌تواند تماشاگری را که با فیلم‌های سینمایی ضعیف ایرانی ارتباط برقرار نمی‌کند با سالن‌های سینما پیوند بزند، نمایش فیلم خارجی باید در پردیس‌های سینمایی اتفاق بیفتد. نمایش فیلم در این مجموعه‌های چند سالنی امکان انتخاب تماشاگر را بالا می‌برد، فیلم‌های خارجی مناسب و متناسب با ارزش‌های عرفی و اخلاقی جامعه ایرانی کم نیستند و نمایش این آثار می‌تواند به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش بیاید.

مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه تهران ادامه داد: نمایش فیلم‌های خارجی در سینماهای داخلی می‌تواند این انگیزه را در سینماگران داخلی تقویت کند تا در تهیه و تولید فیلم و انتخاب موضوع نوآوری و خلاقیت به خرج بدهند، رقیب خارجی تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها را برای ساخت فیلم‌های جذاب و متفاوت ترغیب می‌کند. سینمای ایران در شرایط فعلی بی‌رقیب است و نبودن رقیب باعث می‌شود سطح تولیدات پائین بیاید.

منبتی با اشاره به خالی بودن سالن‌های سینما در نیمه اول سال 89 گفت: در سال‌های اخیر و با همت شهرداری تهران سالن‌های سینما تجهیز شده‌اند، تعدادی سالن جدید ساخته شده و برنامه برای سالن سازی ادامه دارد، اما همین سالن‌های مطلوب و مجهز خالی از تماشاگر هستند، نمایش محدود فیلم خارجی استفاده از ظرفیت‌های این سالن‌ها در جذب مخاطب است. اگر سالن‌های سینما خالی باشند تامین هزینه‌های آنها برای سینماداران مشکل‌تر از امروز می‌شود.

مدیر عامل سابق موسسه تصویر شهر با تاکید بر مشکلات سینماداران گفت: بهای بلیت با توجه به مشکلات اقتصادی مردم گران است، سینماداران رغبتی به افزایش بهای بلیت برای تامین هزینه سینماها ندارند، آنها حاضرند تعداد روزهای بلیت نیم بها افزایش پیدا کند، باید نهادهای مسئول طوری برنامه‌ریزی کنند که رونق دادن به سالن‌های سینما بدون تحمیل هزینه به مخاطب باشد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: عرضه فیلم‌های سینمایی در زمانی کوتاه از اکران در شبکه نمایش خانگی یکی از دلایل افت فروش فیلم‌های سینمایی است. البته این برنامه راهی برای مبارزه با توزیع فیلم‌ها در شبکه قاچاق بود، هر سیاست‌گذاری و طرحی پیامدهای منفی هم دارد و باید آنها را تحلیل و بررسی کرد. اما از این طریق بخشی از ضرر و زیانی که به تهیه‌کنندگان وارد می‌شد جبران شده است.

منبتی درباره وضعیت سینمای ایران در نیمه دوم سال گفت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش بهای کالاها و خدمات و تحمیل هزینه‌های بیشتر بر خانواده‌ها و طبقه متوسط وضعیت سینماها و سالن‌داری از این که هست نامطلوب‌تر می‌شود، متاسفانه افزایش بهای کالاها و خدمات فرهنگ را از سبد خرید خانواده‌ها حذف می‌کند و افت مخاطب در سینما، تئاتر و سایر حوزه‌های فرهنگی را خواهیم داشت. امیدوارم دولت در برنامه‌هایی ویژه از وضعیت سینماها و تولید فیلم حمایت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016