پنجشنبه 20 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

100 میلیارد ریال برای احداث مقبره شمس تبریزی نیاز است، مهر

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: جهت احداث مقبره ای باشکوه برای شمس تبریزی بر سر مزار این عارف نامی 100 میلیارد ریال اعتبار باید اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، موید حسینی صدر عصر چهارشنبه در حاشیه کنگره بین‌المللی شمس تبریزی در خوی در گفتگو با خبرنگاران افزود: آرامگاه شمس تبریزی در خوی باید مکان معنوی و پاکی باشد، چرا که آنجا محل دفن یکی از عارفان و دانشمندان نامی جهان اسلام بوده و مولوی را آنچنان متحول کرد که مثنوی او در دنیا جایگاه بلندی یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با اشاره به شخصیت عرفانی شمس تبریزی بیان داشت: شمس تبریزی رندی عالم‌سوز و شورید ‌ای از شوریدگان عالم، دری نادر در میان خرابه‌های تن خاکی، توانست مولانا را با رقص آسمانی به سخن درآورد و شان آدمی را تا ارتفاع احساسی و معرفت خدا، تا عمق اصالت انسانیت و نزدیکی به قلب خدا به تصویر کشد.

اختصاص یافت 25 ماده برنامه پنجم توسعه به امور فرهنگی

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی از اختصاص 25 ماده برنامه پنجم توسعه از مجموع 200 ماده به برنامه‌های فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در کشور برای نمایندگان و دولت از نقاط قوت بسیار بالایی برخوردار است.

حسینی‌صدر در ادامه خاطر نشان کرد: راه‌ اندازی پل فرهنگی میان بارگاه شمس تبریزی و حافظ شیرازی و خواهر خواندگی شهرهای شیراز و خوی از فعالیت‌های مهم فرهنگی در کشور است.

کنگره بین المللی شمس تبریزی با حضور اندیشمندان، محققان و شمس پژوهان، مولانا و حافظ شناسان ایران و سفیران 15 کشور خارجی و هنرمندان در برنامه های مختلف در شهرستان های خوی و ارومیه از 15 آبان ماه سالجاری به مدت پنج روز آغاز بکار کرده است.

اجرای برنامه ویژه در محل آرامگاه حضرت شمس در خوی از برنامه های روز پایانی کنگره بین المللی شمس تبریزی در ارومیه و خوی خواهد بود که با تلاوت قرآن کریم، خوش آمدگویی رئیس شورای شهرخوی و شعرخوانی ناصحی آغاز می شود.

اعطای نشان بنیاد مولانا به شهرام ناظری

سخنرانی اسین چلبی بیست و سومین نواده مولانا، سخنرانی ناجی باکرجی رئیس موزه ها و تربت مولانا، اعطای نشان وی‍ژه فرهنگی بارگاه مولانا به بارگاه شمس، عطای نشان بنیاد مولانا از ترکیه به استاد شهرام ناظری و کنسرت موسیقی شهرام ناظری در محل بارگاه از دیگر برنامه های ویژه در این روز خواهد بود.

مراسم اختتامیه کنگره بین المللی شمس تبریزی نیز در محل سالن شمس تبریزی مجتمع فرهنگی و هنری خوی نیز با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر فیلارمونیک ارومیه آغاز می شود.

سخنرانی استانداری آذربایجان غربی، سخنرانی استاندار آذربایجان شرقی، اجرای نمایش خط سوم توسط گروه هنری شمس، سخنرانی یکی از میهمانان خارجی، سخنرانی نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی دکتر صفی پور رئیس بنیاد فارس شناسی – شیراز، اجرای سمفونی، سخنرانی دکتر جلالی شمس پژوه و عضو بنیاد شمس، سخنرانی حجت الاسلام ادب و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از جمله برنامه های مراسم اختتامیه این کنگره بین المللی خواهد بود.

همچنین اعطای نشان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به دکتر موحد دیلمقانی، سخنرانی حجت الله ایوبی مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا و رو نمایی از نشان شمس و اهدا آن به جمعی از شاعران از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016