چهارشنبه 29 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شکايت از عوامل سريال قهوه تلخ در دادگاه ناحيه ۱۹ تهران، مهر

درحالی که عوامل سريال قهوه تلخ در صدد شکستن رکورد فروش سريال نود قسمتی خود هستند فردی مدعی شده که مهران مديری، خشايار الوند و امير مهدی ژوله از نام و مضمون کلی فيلمنامه وی به نام خودشان استفاده کرده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، سيد يزدان ميرزادگی که سابقه فعاليت هنری در بخشهای فيلمنامه نويسی، دستياری کارگردانی و بازيگری در سينما و تلويزيون را در کارنامه کاری خود دارد، سه ماه پيش شکايت نامه ای عليه مهران مديری، خشايار الوند و امير مهدی ژوله طرح کرد مبنی بر اينکه عوامل تهيه و پخش سريال قهوه تلخ از نام و مضمون کلی فيلمنامه وی به نام خودشان استفاده کرده اند. او مدعی است در سال ۸۵ فيلمنامه درام قهوه تلخ را نوشته و در تاريخ ۱۵/۷/۸۵ در بانک فيلمنامه ايران آن را به ثبت رسانده است. در مضمون فيلمنامه وی، فردی قهوه تلخ را نوشيده و به زمان گذشته رفته و دوباره با نوشيدن همان قهوه به زمان حال برمی گردد.
اما مضمون فيلمنامه نوشته شده توسط اميرمهدی ژوله و خشايار الوند با عنوان قهوه تلخ نيز تقريبا همين مضمون را دارد با اين تفاوت که نوشته اين دو نفر فيلمنامه ای طنز برای سريال است درحالی که نوشته ميرزادگی درام سينمايی است. با اينحال ميرزادگی می گويد می توان مضمون يک فيلمنامه را بسط داد و آن را به سريال تبديل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بعد از طرح شکايت ميرزادگی از عوامل سريال قهوه تلخ، علی زارعی، وکيل پايه يک دادگستری و مشاور حقوقی که وکالت پرونده شکايت يزدان ميرزادگی از اين افراد را بر عهده دارد در تاريخ ۲۴ آبانماه امسال نامه ای به بازپرس دادسرای ناحيه ۱۹ تهران نوشت و در بخشهايی از آن ذکر کرد که با استناد به بند ۱ ماده ۲ قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که هر نوشته هنری، مانند فيلمنامه اثر بوده و مورد حمايت اين قانون است و استناد به ماده ۳ قانون مرقوم، حقوق صاحب اثر شامل حق انحصاری نشر است و همچنين طبق ماده ۱۷ اين قانون حتی نام و عنوان و نشان ويژه ای که معرف اثر است از حمايت اين قانون برخوردار است و هيچکس در هر پست و مقامی نمی تواند آنها را برای اثر ديگری از همان نوع و يا مانند آن به ترتيبی که القا شبهه کند به کار برد.
وی در نامه خود اين سوال را مطرح کرد که آيا استفاده از نام اثر موکل و محتوای اثر، آنهم در مهمترين قسمت فيلمنامه يعنی نوشيدن قهوه تلخ و بازگشت به زمان گذشته مصداق کامل نقض قانون حمايت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان نيست؟
با توجه به ثبت اثر از جانب موکل در تنها مرجع ثبت فيلمنامه در ايران و همچنين اطلاع همگان از ثبت اثر و حتی انتشار عنوان اثر به نام موکل در مجله بانی فيلم در کنار نام آقای خشايار الوند و اثر ايشان (ماکسيما) که اکنون ادعای نويسندگی قهوه تلخ را دارند و با توجه به پوسترهای تبليغاتی چاپ شده در سال ۸۶ توسط سازمان سينمايی فجر و سوابق موکل به نويسندگی جملگی حکايت از حقانيت موکل و صحت ادعای وی دارد.
زارعی در اين نامه تقاضای جلوگيری از پخش سريال قهوه تلخ و صدور قرار مجرميت را خواستار شده است. پس از آن موضوع پيگيری شد و عوامل سريال قهوه تلخ به دادسرا فراخوانده شدند. تا اينکه بعد از برگزاری جلسه ای، مهران مديری، ژوله و الوند درخواست ده روز مهلت برای دريافت رضايت از سوی شاکی را اعلام کردند.
يزدان ميرزادگی در تاريخ ۷/۹/۱۳۸۹ تنها رضايت حقوقی خود را درباره اين پرونده اعلام کرد. اما او در گفتگو با خبرنگار مهر می گويد: در اين مدت عوامل سريال قهوه تلخ به صورت شفاهی قول انجام تعهداتی را به من دادند اما تا کنون به هيچيک از آن تعهدات عمل نکرده اند.
ميرزادگی با بيان اينکه فيلمنامه سريال قهوه تلخ ثبت نشده است ادامه ميدهد: اگر نويسندگان قبل از نوشتن هر متنی به بانک فيلمنامه مراجعه کنند ديگر شاهد آن نخواهيم بود که دو نفر يک نام و محتوا را برای اثر خود انتخاب کنند.
علی زارعی، وکيل پرونده قهوه تلخ نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که به دليل تعهدات اخلاقی صحبتی نمی کنم. او عملی نشدن تعهدات شفاهی عوامل سريال قهوه تلخ را هم رد نکرد.
پرونده شکايت از عوامل سريال قهوه تلخ با وجود رضايت کتبی يزدان ميرزادگی هنوز باز است و اين نويسنده قصد دارد تا در صورت عملی نشدن تعهدات عوامل سريال قهوه تلخ، دوباره از مديری، ژوله و الوند شکايت کند.

گزارش: فاطيما کريمی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016