جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سینما در هفته ای که گذشت: تشکیل صنف واحد تهیه کنندگان، راهیابی دو فیلم ایرانی به برلین

مهر - تشکیل صنف واحد تهیه کنندگان و تصویب طرح سازمان سینمایی از جمله اخبار مهم هفته آخر دی ماه بود که این دو اتفاق این هفته را به یکی از تاریخی ترین هفته های سال 89 سینمای ایران تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرهایی چون تشکیل هیئت رئیسه صنف واحد تهیه کنندگان و تشکیل سازمان سینمایی از جمله اخبار مهم هفته آخر دی ماه سینمای ایران محسوب می شود. اما حضور فیلم "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی و " باد و مه" محمدعلی طالبی از جمله خبرهای جذاب و امیدبخش این هفته بود که نشان از حضور دوباره سینمای ایران در بخش بین الملل دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




- مراسم بزرگداشت پوران درخشنده، جمشید هاشم پور و مهدی فقیه در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود. این از جمله اخبار مهمی بود که اوایل هفته منتشر شد. انتخابهای این دوره شورای سیاستگذاری جشنواره فجر برای مراسم بزرگداشت جای تعجب دارد و برای برخی از اهالی مطبوعات و حتی هنرمندان نیز جالب بود. البته مراسم نکوداشت زنده‌یاد منوچهر حقانی‌پرست و زنده‌یاد محمدرضا اعلامی دو فیلمساز سینمای کشور نیز در این رویداد برپا خواهد شد.

از اخبار جالب توجه این دوره جشنواره فیلم حضور کمال تبریزی با سه فیلم در جشنواره فجر است و این تقریبا در برگزاری این رویداد امری بی سابقه محسوب می شود. شاید تهیه کنندگان و یا بازیگران با آثار متعددی در هر دوره در جشنواره فجر حضور می یابند ولی کمتر اتفاق افتاده که کارگردانی با سه فیلم در جشنواره فجر شرکت کند.

"دونده زمین" و "خیابانهای آرام" از جمله آثاری است که تقریبا حضور آنها قطعی است. اما روز چهارشنبه 29 دی ماه در چندین سایت خبری درباره برطرف شدن مشکلات فیلم "پاداش" این کارگردان منتشر شده که سال گذشته خیر توقیف آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور صریح اعلام کرد.

اما پس از تماس خبرگزاری مهر با مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد معلوم شد که گویا این خبر رفع توقیف تقریبا درست است و به زودی علیرضا سجادپور نظر خود را در این باره اعلام می کند. وی درباره "پاداش" عنوان کرد دوبار اصلاحاتی بر روی این فیلم اعمال شده است و به زودی نتیجه را اعلام می کنیم. البته "پاداش" برای حضور در جشنواره فجر نیز فرم پر کرده است.

فیلم "پاداش" قرار بود در دوره بیست و هفتم و هشتم جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش در آید که همین مشکلات ممیزی باعث شد حضور آن منتفی شود. گویا این بار به دنبال سیاستهای دولت دهم و مسئولین سینمایی مشکلات این فیلم در حال برطرف شدن است.

- جریان "فرزند صبح" پایانی ندارد و هنوز جنجالهای این فیلم ادامه خواهد دارد. نزدیک به هفت سال است که از کلید خوردن این پروژه می گذرد و هنوز امکان و شرایط نمایش آن پدید نیامده است و هنوز کسی باور نمی کند که مقصر اصلی تهیه کننده است یا کارگردان اثر؟

این فیلم قرار بود که در سی امین سالگرد انقلاب به نمایش در آید ولی از ان جریان هم نزدیک به دو سال می گذرد و هنوز کارگردان و تهیه کننده مقصر را دیگری معرفی می کند. محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده این فیلم در گفتگویی اوایل هفته عنوان کرد، این فیلم در 100 دقیقه آماده‌ نمایش شده و روز شنبه 25 دی‌ماه فرم شرکت در بیست‌و نهمین فیلم فجر را پر خواهم کرد. بهروز افخمی که تدوین اولیه را دیده از وقتی که به ایران برگشته هنوز موفق به دیدن ایشان نشده‌ است.
وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرده از ابتدا تا امروز شجاعانه ایستاده‌ام تا نام بهروز افخمی روی فیلم باقی بماند و نمی‌خواهیم بدون نام ایشان کار را اکران کنیم. خواهشم این است که او هرچه زودتر خودش را به فرزند مظلوم صبح برساند تا کارهای نهایی فیلم را چک کند تا کار به جشنواره فجر برسد.

بهروز افخمی نیز که مدتی است از سفر کانادا به ایران بازگشته و مشغول آماده کردن فیلم جدید خود است چند روز بعد از این گفتگو در نامه ای به خانه سینما درخواست کرد مقابل سوء استفاده از نامش را به عنوان کارگردان در آنچه از "فرزند صبح" به نمایش درخواهد آمد بایستند. وی در بخشی از این نامه به طنز عنوان کرده ایشان وانمود کرده‌اند که دارند دنبال من می‌گردند در حالی که می‌دانند اختراعی به نام تلفن از صد و اندی سال پیش به میان آمده و مردم به واسطه آن با هم حرف می‌زنند و می‌دانند که من از حدود دو سال پیش از داخل و خارج کشور تلاش کردم تا با ایشان گفتگو کنم و جلوی ضایع شدن زحمات خودم و گروهی از تواناترین هنرمندان ایران را بگیرم اما موفق نشدم و ایشان حاضر به شنیدن صدای من نشد.

وی در بخش پایانی این نامه تاکید کرده من فیلم فعلی را کارگردانی نکرده‌ام صدای هر فیلم نیمی از تاثیر آن را می‌سازد اما در مورد "فرزند صبح" که صدابرداری مستقیم ندارد تمام تاثیرات صوتی حتی نحوه و لحن اجرای گفتگوها می‌بایست بعد از فیلمبرداری و طی دوبلاژ کارگردانی می‌شد. من هیچ نقشی در انتخاب سازنده موسیقی، صداگذاری و طراحی صوتی نداشته‌ام و مسئولیت تصاویر فیلم را هم به دلیل دستکاری در تدوین و قاب بندی نمی‌پذیرم. لطف بفرمایید و آقایان تهیه‌کننده را ملزم نمایید تا مسئولیت کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرند یا چنان که آداب و سنت‌های سینما اقتضا می‌کند در مقابل عنوان کارگردان از یک نام مستعار استفاده کنند.

- یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران در این هفته تشکیل مجمع عمومی صنف واحد تهیه کنندگان بود که طی آن در اولین جلسه اعضای هیئت مدیره نیز انتخاب شدند. در میان چند انشعاب تهیه کنندگان و تاکید و اخطار خانه سینما مبنی بر اینکه تا اجماع تهیه کنندگان این موضوع به تعویق بیافتد؛ مجمع عمومی روز یکشنبه 26 دی ماه با حضور 82 نفر از اعضای تهیه کنندگان در خانه هنرمندان برگزار شد و طی آن اعضای اصلی این صنف و شورای بازرسی نیز انتخاب شدند.

بر همین اساس در اولین جلسه اعضا که روز سه شنبه 28 دی ماه برگزار شد هیئت رئیسه بدین شرح انتخاب شدند: سید ضیاء هاشمی به عنوان رئیس هیئت مدیره، محمدعلی نجفی به عنوان نایب رئیس و سیدجمال ساداتیان به عنوان سخنگو. همچنین علی اکبر ثقفی به عنوان خزانه دار و مرتضی شایسته به عنوان نماینده تهیه کنندگان در شورای پروانه ساخت معرفی شدند. در جلسه امروز اعضای شورای بررسی اساسنامه صنف واحد تهیه کنندگان هم مشخص شدند. هارون یشایایی، حبیب کاووش، علیرضا رئیسیان، مسعود جعفری جوزانی و مرتضی شایسته اعضای این شورا هستند.

با توجه به تشکیل این صنف و انتخاب هیئت مدیره آن، روز چهارشنبه 29 دی ماه شورای عالی تهیه کنندگان طی بیانیه ای اعلام کرد آماده‌ پذیرش عضویت "اتحادیه 2" هستیم! در این بیانیه تاکید شده است: با انجام تجمع 26 دی‌ماه و شکل‌گیری "اتحادیه 2"، شورای‌ عالی اعلام می‌کند، به عنوان تنها صنف قانونی عضو خانه سینما آمادگی دارد، پذیرای نمایندگان "اتحادیه 2" در جمع شورای‌عالی باشد. بدیهی است ارسال اساسنامه این تشکل و تطبیق آن با اساسنامه شورای‌ عالی و خانه سینما به عنوان روند قانونی رسمیت ‌یافتن این تشکل است. این رشته سر دراز دارد!

- طرح تشکیل سازمان سینمایی تصویب شد. در جلسه شورای عالی اداری عصر دوشنبه 27 دی ماه به ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد طرح تشکیل سازمان سینمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از جمع بندی پیشنهادات و موضوعات مربوطه در خصوص آن تصمیمگیری شد و به تصویب رسید. بسیاری از فیلمسازان و تهیه کنندگان نیز از تصویب این طرح خرسندی خود را اعلام کردند.

- "جدایی نادر از سیمین" آخرین ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین حضور دارد. البته به نقل از بنیاد سینمایی فارابی فیلم "با د ومه" ساخته محمد علی طالبی نیز در این جشنواره به نمایش درمی آید. جشنواره بین المللی فیلم برلین 10 تا 20 فوریه 2011 ( 21 بهمن تا اول اسفند) در پایتخت آلمان برگزار می‌شود. البته فرهادی پیش از این برای "درباره الی" نیز در این رویداد جایزه خرس طلایی را از آن خود کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016