یکشنبه 15 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر حضور گلشیفته فراهانی حاشیه ساز شد، مهر

سینمای ایران در هفته دوم خرداد ماه سال 90 تقریبا روزهای پرخبری داشت اما خبر تکذیب حضور گلشیفته فراهانی در فیلم "شانه دوست" توسط سجادپور و برگزاری نشست مطبوعاتی معاون سینمایی از جمله اخبار مهم هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته سینمای ایران با خبرهایی چون برگزاری شب کانون کارگردانان، خبر رایزنی برای حضور گلشیفته فراهانی در فیلم محسنی نسب و تکذیب آن، نشست مطبوعاتی جواد شمقدری با حضور مدیران زیر مجموعه این معاونت و جمعی از خبرنگاران، فروش 100 میلیونی فیلم "جرم"، یاداشت حامد بهداد به فریبرز عرب نیا، نشست نائب رئیس فیاپف و...روبرو بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




- پیش از این خبرهای مبنی بر نائب رئیسی محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در فیاپف منتشر شده بود. در همین راستا نشست مطبوعاتی برگزار شد. وی در این نشست عنوان کرد اگر سایه سنگین سیاست در حوزه سینما خودش را پهن نکرده بود و در دوره دیگری زندگی می‌کردیم عضویت نه تنها ارزش دارد بلکه برای اخذ چنین کرسی‌‌ای می‌توانست به یک جشن بزرگی برای خانواده سینمای ایران تبدیل شود اما چه کنیم که در چنین موقعیتی به سر می بریم و موضع‌های دیگری اولویت پیدا کرده است.

وی تاکید کرد:زمانی که سینمای ایران جنبه بین المللی پیدا کرد یکی از آرزوهایش عضویت در فیاپف بود اما آن زمان چون امکاناتش را نداشتیم و جشنواره فجر هم نمی توانست امکانات بین المللی داشته باشد همچنین بحث کپی رایت نیز در کشورمان وجود نداشت در نتیجه نمی‌توانستیم در این فدراسیون جهانی عضویت پیدا کنیم. اما ما توانستیم عضو بشویم و چنین مشکلاتی را برای آنها جا بیاندازیم. عضویت در فیاپف با توجه به کرسی که در اختیار داریم می تواند پل ارتباطی باشد که ما را به اهدافمان برساند. وقتی وارد فضای بین المللی می‌شویم تازه متوجه تفاوت‌ها می شویم. فیاپف با بعضی از نهادهای بین‌المللی رسمی چون رسانه‌های ویدئویی بین‌المللی که نهادی بسیار معتبر است در ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محصولات بین المللی فیاپف ایسان است که ما خوشبختانه توانستیم مدتی پیش این بخش را در ایران فعال کنیم. همان طور که می دانید به دلیل مشکلات مالی این موضوع را معلق نگه داشتیم اما خوشبختانه در حال حاضر این بخش را فعال می‌کنیم. خانه سینما درخواست عضویت خود را به فیاپف پنج سال پیش داده است حتی یک سال هم حق عضویت را پرداخت کرده اما خیلی موضوع جدی نبوده است. دوره قبلی هیئت مدیره پیگیر این مسئله شد. در دوره ما دعوتنامه‌ای از فیاپف برای ما ارسال شد و بررسی کردیم و به شدت احساس کردیم عضویت در آن صلاح ایران است.

مدیرعامل خانه سینما افزود: ما در مجمع عمومی فیاپف سالانه شرکت می‌کردیم. من یا نماینده‌هایی از خانه سینما در این مجمع حضوری فعال داشتیم و همچنین تجارب خود را مطرح می‌کردیم .عمده کشورهایی که در فیاپف عضو هستند عضو قانون کپی رایت نیز می‌باشند اما همان طور که می‌دانیم در کشور آنها نیز پدیده سرقت آثار وجود دارد. جالب است بدانید ما این موضوع را مطرح کردیم که با اینکه ما عضو کپی رایت نیستیم اما سه سال پیش قیمت دی‌وی‌دی فیلمها را به شدت پایین آوردیم تا مردم به جای خرید آثار به صورت کاذب به بازار روی بیاورند در نتیجه تیراژ را بالا بردیم. این موضوع برای آنها نیز جالب بود و قرار شد چندین کشور آن را بررسی کنند.

به هر حال در بحث‌ها و مشارکت‌ها مبالغ معوقه‌های سال‌های قبل پرداخت شد. سینمای ایران قدرت و جذابیت خاص خود را در جهان دارد به همین دلیل آنها نیز مایل بودند سینمای ایران کرسی جدی داشته باشد ما نیز کاندیدا شدیم. مقر دائمی این فدراسیون در پاریس است. کشورهایی از آمریکا و چین نایب رئیسان این فدراسیون هستند. رئیس آن نیز یک آرژانتینی به اسم اسکاللا است.

مدیرعامل خانه سینما در پایان درباره اختلاف با معاونت سینمایی گفت: اگر آنها عنوان می‌کنند که اساسنامه ما مشکل دارد و باید توسط معاونت سینمایی دوباره تدوین شود پس یک اختلاف یک طرفه است. این گونه به نظر می‌رسد که اختلاف شخصی نیست و سازمانی است. اگر که آنچه باقی می ماند داوری سیستماتیک است که همان قوه قضائیه است. این موضع در هر مرحله‌ای است باید در قوه قضائیه مطرح شود اما با چندین وکیل صحبت کردیم قوانین را مورد بررسی قرار دادیم. اگر آنها مطمئن بودند که فعالیت خانه سینما مشکل قانونی دارد زودتر از اینها جلوی فعالیت ما را می گرفتند.

- محسن محسنی نسب در گفتگویی با خبرگزاری مهر، عنوان کرد که مدیرتولید وی رایزنیهای با گلشیفته فراهانی برای بازی در "شانه دوست" داشته و حتی وی در این باره تمایل داشته است و ما سعی می کنیم وی در این اثر حضور یابد. این خبر با حاشیه های فاروانی روبرو بود. البته محسنی نسب در این گفتگو عنوان کرده که مدیر اداره کل نظارت ارزشیابی ارشاد آقای سجادپور نیز موافق کردند.

اما پس از انتشار این خبر سجادپور در گفتگویی با یکی از خبرگزاریها عنوان کرد: نقل قول‌هایی از جانب من مبنی بر اجازه کار گلشیفته فراهانی مطرح می‌شود که من آن را تایید نمی‌کنم و بارها هم اعلام کرده‌ام نقل قول‌هایی که از طرف دیگران به نام من مطرح می‌شود، درست نیست، چرا که من همیشه در دسترس هستم و بهتر است با خودم تماس گرفته شود. همچنین مجتبی امینی مدیر تولید این فیلم در این باره به خبرنگار مهر گفت: من به عنوان مدیر تولید پروژه سینمایی"شانه دوست" به کارگردانی محسن محسنی نسب هیچگونه مذاکره‌ای با گلشیفته فراهانی برای حضور در ایران و بازی در این فیلم سینمایی نداشته‌ام.

وی ادامه داد: آقای محسنی‌نسب خود وظیفه پیگیری گرفتن مجوز برای حضور گلشیفته فراهانی را بر عهده داشته‌اند. ایشان مکاتبه‌ای با شورای نظارت و ارزشیابی و آقای سجادپور برای حضور این بازیگر در فیلمشان انجام داده‌اند که هنوز جوابی دریافت نکرده ‌است.

شب کانون کارگردانان

از طرفی معاون سینمایی نیز در نشست خود عنوان کرد، من یک بار در همان ابتدا درباره حضور ایشان در سینمای ایران صحبت کردم حتی در این ارتباط گفتگویی با پدر ایشان نیز داشتم. هر شهروند ایرانی یک شهروند ایرانی است و ما دوست نداریم گرفتار شود. مردم هم با بازیگران و فیلمسازان رابطه خوبی دارند اما در حال حاضر شرایط این بازیگر تغییر پیدا کرده و در کردستان در فیلمی بازی کرده که صحنه‌های نامطلوبی دارد. این موضوع دیگر در حوزه اختیارات ما نیست.

- مراسم چهارمین دوره شب کارگردانان سینمای ایران به همت کانون کارگردانان خانه سینما و به دبیری مازیار میری دوشنبه شب نهم خردادماه در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.
در این مراسم از پنج کارگردان نسل‌های مختلف سینمای ایران، محمد متوسلانی، علیرضا داودنژاد، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و بهرام توکلی تقدیر شد. عبدالحسن برزیده کارگردان سینما با قرائت آیاتی از قرآن کریم مراسم را آغاز کرد.
داریوش فرهنگ کارگردان سینما و تلویزیون اجرای این برنامه را برعهده داشت، وی در ابتدای سخنانش با اشاره به ماهیت صنف کارگردانان گفت: شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران می کوشد با تبادل نظر و گفتگو در این فضای پرسوء تفاهم اتهام‌ها و تنگ نظری‌ها را از بین ببرد، شورای مرکزی با هیئت مدیره خانه سینما و سایر تشکل‌های خانه سینما تبادل نظر و تعامل دارد.

وی ادامه داد: ما از راه تبادل نظر به خود، حرفه‌مان و سینمای ایران اعتبار می‌بخشیم، سینمایی که کارگردان‌ها ستون اصلی آن هستند، اگر زمانی جهانیان ایران را با نفت، فرش، پسته و ... می‌شناختند سال‌ها است ایران با سینمایش در جهان شناخته می‌شود و با فیلم‌هایش برای مردم غرور می‌آورد. شما کارگردان‌ها با فیلم‌هایتان برای مردم غرور آوردید، کمتر جشنواره‌ای در جهان است که سراغی از فیلمسازان ما نگیرد. این موفقیت‌ها به خاطر همت چهره‌های سازنده این سینما است.

این نویسنده و کارگردان در ادامه برنامه‌های شب کارگردانان را اعلام کرد و از حاضران خواست برای این که مجلس کسالت بار نشود کوتاه صحبت کنند. داریوش فرهنگ همچنین از حضار خواست به احترام کارگردان‌های درگذشته سینمای ایران یک دقیقه سکوت کنند.

در این مراسم که با استقبال کارگردان‌ها و اهالی سینما برگزار شد، هوشنگ گلمکانی، مجید مجیدی، محمدمهدی عسگرپور، تهمینه میلانی، عبدالرضا کاهانی، محمدعلی سجادی، احمد امینی، مهدی فخیم‌زاده، رویا تیموریان، مسعود رایگان، جهانگیر کوثری، جعفر پناهی، رضا داودنژاد، مجید قاری‌زاده، مسعود کرامتی، پرویز شهبازی، علیرضا امینی، رامبد جوان، مانی حقیقی، سعید اسدی، کامران قدکچیان، عبدالحسن برزیده، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، همایون اسعدیان، سیروس الوند و... حضور داشتند.

- نشست جواد شمقدری که هم اکنون نزدیک به 20 ماه از حضور وی در پست معاونت سینمایی می گذرد، روز نهم خرداد ماه با حضور وی، علیرضا سجادپور، احمد میرعلایی، شفیع آقا محمدیان، هاشم میرزاخانی، محسن علی اکبری، محمدرضا عباسیان، جمال شورجه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. وی در ابتدا درباره فعالیت های معاونت سینمایی در این چند ماه از جمله تدوین دفترچه سیاست گذاری، انتخاب زمینی برای شهر سینمایی هشتگرد، ایجاد کاخ جشنواره در ولنجک، تولید مشترک با سینمای مصر، نقد برنامه هفت، توضیح نامه وی به ژیل ژاکوب و... اشاره کرد.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران پاسخهایی را ارائه کرد. وی درباره اختلاف با خانه سینما گفت: آنها تغییراتی در اساسنامه خود ایجاد کردند که در وزارت ارشاد تصویب نشده است. خانه سینما به شکل مدیریت جدیدی که طبق مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل پذیرش نیست. موسسات فرهنگی باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند. اساسنامه اولیه خانه سینما به تصویب رسیده اما تغییراتی که در آن ایجاد شده باید بررسی شود.

وی ادامه داد: ما البته در اینکه تشکیلات خانه سینما غیرقانونی است شکی نداریم. ما به دوستان پیشنهاد دادیم این تغییر اساسنامه ثبت شود چون این یک مجموعه غیرقانونی است ما نمی‌توانیم از محل درآمدهای دولتی به آنها کمک کنیم. از سازمان بازرسی کشور استعلام کردیم اگر جواب آنها مثبت بود کمک می‌کنیم و در غیر این صورت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ما منتظر جواب این استعلام هستیم اما تردیدی نداریم که غیرقانونی است.

وی همچنین درباره فیلم بهمن قبادی که هم اکنون در ترکیه در حال ساخت است، گفت: ممکن است فیلمسازی خارج از کشور فیلمی را بسازد اما براساس قواعد و قوانینی که در ایران وجود دارد به تولید آن توجه کند. این چنین آثاری می تواند در ایران به نمایش درآیند و حتی در جشنواره ها نیز دیده شوند. اما باید اول فیلم مورد نظر را که عنوان کردید را ببینیم و بدانیم غیر از گذشته فیلمساز حمایت از فیلم از کجا بوده و چه هدفی را دنبال کرده است. احتمالاً فیلم مناسبی نباشد با توجه به حمایت‌هایی که از آن شده است. شمقدری درباره فیلم مجید مجیدی نیز عنوان کرد:‌ تشکر می‌کنیم که ایشان برای این فیلم پروانه ساخت گرفتند امیدوارم کار خوبی ساخته شود که در شان پیامبر اکرم(ص) باشد.

نشست مطبوعاتی معاونت سینمایی

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره مشکل نمایش برخی فیلم ها عنوان کرد: فیلم‌های سینمایی "سعادت آباد" به کارگردانی مازیار میری و "اسب حیوان نجیبی است" ساخته عبدالرضا کاهانی برای اکران محدود مشکل ندارند. "سعادت آباد" اصلاحیه‌هایی دارد که اگر اعمال شود فیلم روی پرده می‌رود. هر دو فیلم برای نمایش در خارج از ایران هم مشکلی نخواهند داشت. فیلم سینمایی "خیابان‌های آرام" به کارگردانی کمال تبریزی مسیری که همه فیلم‌ها برای دریافت پروانه نمایش طی می‌کنند را برای اکران عمومی باید طی کند. فیلم‌هایی که در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر اکران شدند برای نمایش عمومی مشکلی ندارند اما نمی‌توانم با قطعیت بگویم که فیلم توقیفی نداریم.

- فریبرز عرب نیا طی جلسه ای درباره مبحث بازیگری در برنامه هفت حضور داشت و صحبتهایی در این ارتباط عنوان کرد. گویا چند نفر از اهالی سینما هم مورد نقد و کنایه حرف هایش قرار گرفتند. یکی از این چهره ها حامد بهداد بود که در واکنش به این حرف های عرب نیا یادداشتی را در اختیار روزنامه و خبرگزاریها با این عنوان قرار داد. اینها که گفتید مشخصات "خلیل عقاب" است نه بازیگر سینما / بر این عقیده ام که نقطه ضعف سریال مختار شیوه بازی شماست. البته وی در این نامه خیلی صریح جواب هایی را به عرب نیا داده است که ما اشاره خاصی به متن نامه نمی کنیم.

- فیلم "انتهای خیابان هشتم" ساخته علیرضا امینی پروانه نمایش گرفت و برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه 11 خرداد ماه با حضور عوامل رونمایی شد. در این فیلم صابر ابر، حامد بهداد، ترانه علیدوستی، مهدی ماهانی و... بازی می کنند. این فیلم پیش از این قرار بود در بیست و نهمین جشواره فجر به نمایش در آید که مجوز آن صادر نشد و حتی رایزنیهایی برای اکران نوروزی آن شد که این امر محقق نشد. ساداتیان تهیه کننده فیلم از تلاش برای اکران عمومی "انتهای خیابان هشتم" برای عید فطر خبر داد.

- فیلم سینمایی "جرم" مسعود کیمیایی 100 میلیونی شد. این فیلم پس از 6 روز فروش در 26 سینمای تهران توانست به رقم خوبی دست پیدا کند. البته حدود 6 سینما به صورت تک سانس نسخه دوبله شده این فیلم را نیز نمایش می دهند. در "جرم" جمشید مشایخی، پولاد کیمیایی، داروش ارجمند، مسعود رایگان، بهاره رهنما، حامد بهداد، شبنم درویش و... بازی می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016