سه شنبه 7 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات بهمنی در مجلس: سکه و ارز گران فروخته شد تا پول مسکن مهر جور شود

فارس - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با بهمنی گفت: سیاست فروش سکه و ارز بانک مرکزی برای جمع‌‌آوری نقدینگی ناشی از تزریق 14 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر بوده است.

جعفر قادری در مورد نشست روز قبل کمیسیون جهاد اقتصادی افزود: سؤال نمایندگان در کمیسیون جهاد اقتصادی از آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی این بود که چرا نرخ ارز یک باره افزایش و بعد یکباره کاهش پیدا کرد و این نوسان به خاطر چه بوده است.

وی افزود: این نوسان و عدم اطمینان بازار باعث سفته‌بازی و سوء استفاده عده‌ای می‌شود و مسئولان بانک مرکزی پاسخ دادند، سیاست جذب نقدینگی سرگردان بازار باعث فروش سکه و ارز در بازار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: براساس گزارش بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته 29.5 درصد، در سال 89 حدود 25.5 درصد و در سال 88 حدود 24.5 درصد بوده است و رشد نقدینگی بالا در سال گذشته به خاطر این بود که 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن مهر پرداخت شد.

قادری افزود: براساس گزارش بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشارکت و بقیه خطوط اعتباری بانک مرکزی برای بانک‌های عامل بود که این امر به منزله رشد پایه پولی تلقی می‌شود و با ضریب تکاثر افزایش 4.5 برابری نقدینگی خواهد داشت، بنابراین براثر تزریق این 7 هزار میلیارد تومان حدود 28 هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال گذشته افزایش یافت.

قادری افزود: سیاست بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان از بازار و جلوگیری از بروز تورم بالا بوده‌ است.

قادری در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای پول‌های سرگردان جمع‌آوری شده از دست مردم دارد، گفت: قرار بود این نقدینگی در تولید به کار گرفته شود، اما متاسفانه چنین اقدامی نشده و از طرفی بانک مرکزی اعلام کرد، اختیار افزایش سود سپرده‌های مردمی را ندارد و شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم‌‌گیری می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قرار بود سود سپرده‌های مردمی در بانک ها اضافه شده و به میانگین نرخ تورم سال گذشته و سال جاری برسد، اما شورای پول و اعتبار اجازه افزایش نرخ سود سپرده را نداده است و بانک مرکزی قدرت مانور ندارد.

وی در عین حال تأکید کرد: بانک مرکزی از ابزارهای در دست خود مانند تعیین نرخ ارز سیاست مناسبی اتخاذ نکرده و می‌توانست با تحلیل و دقت بیشتری این سیاست‌ را اجرا کند، اما کم دقتی باعث نوسان شدید و التهاب بازار ارز در کشور شد.

قادری افزود: در جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس آقای بهمنی حضور پیدا کرد و مهمترین محورها در باره مبادلات ارزی، واردات کالا و تکنولوژی و مسائل ارز خارجی بود.

وی گفت: نمایندگان مجلس تأکید داشتند مسائل ارزی که به صورت تهدید جلوه می‌کند باید تبدیل به فرصت شود و درجهت تقویت تولید داخل استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016