پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کتاب​ها در انتظار تغییر سرنوشت، خبرآنلاین

اعضای هیئت نظارت بر ضوابط چاپ و نشر کتاب اگرچه اوایل سال​جاری معرفی شدند، اما هنوز فعالیت​​هایشان را آغاز نکرد​ه​اند.

به گزارش خبرآنلاین، اوایل امسال هیئتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند؛ هیئتی که قرار بود بر چاپ و نشر کتاب​ها نظارت داشته باشند.

شورای​عالی انقلاب فرهنگی هم اگرچه این هیئت و اعضای آن را تایید کرده​، اما آغاز به کار آن در انتظار ابلاغ دستور از سوی رییس جمهور است.

داستان به روز کردن ضوابط نشر کتاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال گذشته باز می‌گردد. این شورا بعد از تعیین کردن ضوابطی تازه برای نشر، خرداد سال گذشته مصوبه‌ای را برای نظارت بر چاپ و نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد. این مصوبه اهداف و سیاست‌‌های ایجابی و حدود و ضوابط نشر را به طور کامل مشخص کرده است.

بعد از ابلاغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نشر، اعلام شد که دو هیات نظارت بر ضوابط نشر یکی در حوزه بزرگسال و دیگر در حوزه کودک معرفی خواهند شد. این اعضا سرانجام فروردین ماه امسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند تا پس از تصویب شورا، فعالیت‌شان را آغاز کنند.

سیدمهدی خاموشی، هادی صادقی، بهمن دری، حسین کچوئیان، محسن مؤمنی، احمد شاکری و سوسن کشاورز برای هیأت نظارت بر کتاب بزرگسالان انتخاب شدند و محسن چینی‌فروشان، بهمن دری، محمد میرکیانی، امیرحسین فردی و جواد محقق برای هیأت نظارت بر کتاب کودکان .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد​است: «اگر قرار شود که در هیئت‌های نظارت، ما به فلان کتاب یا نحوه ممیزی اثر فلان نویسنده بپردازیم، کاملاً با موضوع ممیزی سطحی برخورد کرده‌ایم و اساساً راه به جایی نخواهیم برد؛ اما اگر محورهای اساسی را به همراه نمونه‌هایی از آن مورد توجه قرار دهیم، ناشران و نویسندگان و پدیدآورندگان نقشه راه خواهند داشت.»

او یکی از مهم‌ترین محورهایی که هیأت‌های نظارت بر کتاب باید در حوزه چاپ و انتشار کتاب به آن بپردارند را اغراض سیاسی که در جامه فرهنگی و در قالب کتاب بروز می‌یابد دانسته است.

البته بعد از اعلام اسامی اعضای تایید شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی محمد میرکیانی اعلام کرد که نمی تواند در این شورا حضور یابد.

ترویج و تبلیغ الحادی و اباحه‌گری، توهین به مقدسات دین مبین اسلام، تبلیغ ادیان منحرف و منسوخ و خرافات و انتشار تصاویری که موجب اشاعه فحشا می‌شود، توهین، تخریب و افترا به تمامی افرادی که حفظ حرمت آن‌ها شرعا و قانونا لازم است، تبلیغ علیه نظام و منافع ملی و ترویج گروه‌های محارب و عناصر ضدانقلاب و برهم‌زننده اساس وحدت میان اقوام و فرق مختلف کشور، تحقیر و تمسخر افتخارات ملی، و توهین و تمسخر زبان، فرهنگ و هویت اقوام و اقلیت‌های دینی و قومی و... از جمله حدود قانونی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه دین، سیاست و فرهنگ عمومی است.

بهمن دری به تازگی گفته است که برای دو هیأت دستور جلساتی بر حسب اولویت‌ها تهیه شده است که براین اساس، به جای پرداختن به مصادیق، به محورها و موضوعات مهم توجه خواهد شد.

او تاکید کرده است که ممیزی کتاب باید به دور از کج‌سلیقگی و صرفاً بر مدار قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال شود.

در وضعیتی که یکی از انتقادات عمده درباره وزارت ارشاد نحوه و روند صدور مجوز به آثار است، باید منتظر ماند و دید آیا با شروع به کار این هیات تغییری در وضعیت صدور مجوز کتاب‌ها اتفاق خواهد افتاد یا نه؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016