دوشنبه 13 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين شب از يادمان محمد نوری سپری شد، ايسنا

تالار «وحدت» شامگاه گذشته ـ ۱۲ تيرماه ـ مملو از جمعيتی بود که برای يادمان هنرمندی که سال‌ها نام وطن را زمزمه کرده بود،آمده بودند.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،آخرين شب از يادمان زنده‌ياد «محمد نوری» با نوای هومن جاويد آغاز و قطعه‌ی «سرزمين خورشيد» توسط اين هنرمند بازخوانی شد.

اجرای اين مراسم را فرزاد جمشيدی برعهده داشت،او در سخنانی مطرح کرد: امروز در پی سالگرد مرگ اين‌جا جمع شده‌ايم، مرگی که تولد دوباره است و صدای صاحبش صدای خاطره‌های دور است. اين دل‌آويزترين صدا، شنبه ـ نهم مرداد ۸۹ ـ در بيمارستان «جم» تهران به خاطره‌ها پيوست.

اين مقدمه‌ای بود برای آنکه «رضا يزدانی» به صحنه بيايد و قطعه‌ی «سفرهای دور» را با کلامی از نادر ابراهيمی بخواند، همان قطعه‌ای که محمد نوری در هنگام اجرای آن با صلابت می‌خواند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




« ما برای آنکه ايران خانه خوبان شود رنج دوران برده‌ايم ....»

همچنين قطعه «اگر تو آمده بودی بهار می‌آمد» با کلام فريدون مشيری اين بار با صدای علی تفرشی خوانده شد.

آهنگسازی اين قطعه را محمد سرير برعهده داشت.

در ادامه مراسم هنگامی که «نگين سرير» کليدهای پيانو را به صدا درآورد ، مانی رهنما قطعه «گريز» را برای حاضران يادآوری کرد.

خشايار اعتمادی هنرمند ديگری بود که در ادامه اين برنامه پا به صحنه گذاشت تا اين بار «آرزوهای» محمد نوری را زمزمه کند. او در حالی که تک نوازی پيانو می‌کرد با همراهی تماشاچيان اينگونه خواند:

«دلم از اون دلای قديمی ... از او دلاست که می خواد که عاشق شد پا روی دنيا بذاره...»

خشيار اعتمادی پس از اجرای اين قطعه در سخنان کوتاهی بيان کرد: به واقع هرچه قديمی‌تر است، قشنگ تر است. من اين کار را از طرف استاد نوری به خانواده‌اش تقديم می‌کنم. اين قطعه ظاهرا سال ۴۷ با تصنيفی از حسين منزوی اجرا شده بود.

به گزارش ايسنا، بار ديگر قطعه« ای وطن» با صدای رضا يزدانی اجرا شد.

سپس قطعه بی‌کلام «عروسی» توسط اعضای ارکستر نواخته شد. به گفته فرزاد جمشيدی اين قطعه را محمد نوری و محمد سرير هر دو باهم ساخته‌اند.

در اين مراسم همچنين از استاد محمدرضا شجريان هم ياد شد و فرزاد جمشيدی با بيان اينکه مدت‌ها دعای ربنا با نوای ايشان شنيده می‌شد از معاون امور هنری درخواست‌ پخش شدن دوباره اين صدای آشنا از رسانه ملی را کرد.

سپس حاضران دقايقی ايستادند و استاد آواز ايران را تشويق کردند.

حميد شاه آبادی ‌ـ معاون هنری ـ داوود گنجه‌ای ،محمد ميرزمانی و محمدعلی کشاورز به صحنه آمدند تا آخرين شب از اين برنامه، جايزه يادمان محمد نوری را به همسرش تقديم کنند.

همسر نوری هم قرار است اين جايزه را به انجمن خيريه سرطانی‌های ايران اهدا کند.

محمد سرير و بهار مشيری (دختر فريدون مشيری) هم نخستين يادبود مراسم بزرگداشت محمد نوری را دريافت کردند.

محمد علی کشاورز ـ بازيگر سينما و تلويزيون ـ نيز زمانی که برای اهدای يادبود به صحنه آمد دقايقی از منش و مرام محمد نوری سخن گفت و از کرامت و شرافت نفسانی او ياد کرد.

او تاکيد کرد: بايد سعی کنيم درست کردار باشيم ،زيرا دروغگو دشمن خدا است.

محمد سرير هم گفت: امشب جای محمد نوری در ميان ما خالی است. بدون ترديد نوری يگانه‌ای است که توانسته در سه نسل ماندگار بماند و تداوم داشته باشد.

اين هنرمند ادامه داد: فکر می‌کردم اين برنامه چگونه برگزار می‌شود؟ تصور کردم بهتر است از خوانندگان محبوب جوانی استفاده کنيم و اين جوانان هر کدام با شيوه های فردی‌شان به اجرا بپردازند و خوشبختانه امشب با انديشه‌ای نو و محکم کارشان را عرضه کردند.

سرير در بخش ديگری از سخنانش درباره قطعه «آواز با عشق» توضيح داد: اين قطعه با کلام فريدون مشيری همراه است و آهنگ آن را من ساخته‌ام. آن زمان با فريدون مشيری صحبت کرده بودم که قطعه‌ای برای نوری بسازيم، او هم قبول کرد که شعری بسرايد.

سپس مانی رهنما و هومن جاويد قطعه «آواز آواز تا هستم می‌خوانم» را با همکاری محمد و نگين سرير اجرا کردند.

قطعات «ايران» و «کهکشان عشق» نيز توسط اين پنج خواننده به صورت گروهی اجرا شد، هومن جاويد قطعه خاطره انگيز «جان مريم» را هم در بخش ديگری از مراسم سر داد.

به گزارش ايسنا‌، مراسم يادمان محمد نوری با حضور محمد رضا فروتن ،‌ ملکه رنجبر ‌، پدرام درخشانی ،‌ فرزاد حسنی‌،سيمين بهبهانی و ... همراه بود.

لوريس هويان نيز رهبری گروه ارکستر را برعهده داشت و رامين بهنا گروه را سرپرستی می‌کرد. مزدا انصاری نيز به عنوان تنظيم کننده همکاری داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016