شنبه 8 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رامبد جوان: موضوع جنسی بد نیست، مشکل از شماست! ایسنا

هفته گذشته جلسه نقد و بررسي فيلم ورود آقايان ممنوع در حوزه هنري برگزار شد كه حاشيه‌هايي در بر داشت.

خبرنامه دانشجويان ايران، با ارسال گزارشي از حاشيه‌هاي اين جلسه نوشت: بازيگر نقش قطام به الهام‌گيري خود از خواهران روحاني خشن، رسمي و قانونمند مدرسه زبان فرانسوي در دوران كودكيش خبر داد و گفت مادرم هم هر وقت مي خواست ما را تنبيه كند با چشمانش اين كار را مي‌كرد.

اين گزارش در ذيل مي آيد:

حدود ده دقيقه دير كرده بودم. بايد ساعت پنج مي رسيدم و سعي كردم به سرعت خودم را به خيابان سميه برسانم. لحظه ورود، راهنمايي دم درب حوزه هنري ايستاده بود تا كساني كه براي شركت در نقد و بررسي ورود آقايان ممنوع آمده بودند را به سمت تالار انديشه هدايت كند.

بلافاصله بعد از نمايش فيلم مجري برنامه روي سن رفت و از رامبد جوان، ويشكا آسايش، سيد احسان عمادي و حسين معززي نيا كه در سالن بودند در خواست كرد تا براي جلسه نقد حضور پيدا كنند. جلسه همان طور كه پيش بيني مي‌شد با پرسش و پاسخ پيرامون آشنايي‌هاي اوليه و نوع برخورد با فيلمنامه گذشت و رامبد جوان با اشاره به نقش تخصصي كارگردان، دست بردن كارگردان در فيلمنامه را غلط دانست.

در ادامه ويشكا آسايش در جواب به سوالي از دعوت شدن به دفتر منيژه حكمت براي صحبت در مورد فيلم اشاره كرد. در تكميل حرفهاي آسايش، جوان هم به روند دست به دست شدن فيلمنامه‌ گريزي زد و گفت فيلمنامه را خانم حكمت خريداري مي‌كند و سرتيپي هم تهيه‌كنندگي كار را به عهده مي‌گيرد.

بازيگر نقش قطام در سريال امام علي(ع) به الهام‌گيري خود از خواهران روحاني خشن، رسمي و قانونمند مدرسه زبان فرانسوي در دوران كودكيش خبر داد و گفت مادرم هم هر وقت مي خواست ما را تنبيه كند با چشمانش اين كار را مي كرد. وي افزود كه من از سه چهار سالگي با مقررات خشك و سخت و خشن بزرگ شده ام.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نكته جالب اين نشست هم يك معضل هميشگي در جلسات نقد بود كه رسم شده منتقدي كه براي نقد فيلم‌ها دعوت مي شوند تنها به تمجيد و تعريف از فيلم مي پردازند و اين جلسه هم از آن بي نصيب نبود و منتقدان دعوت شده تنها به نكات مثبت اين فيلم اذعان كردند كه اين موضوع فلسفه نقد و حرمت آن را زير سوال مي برد.

معززي با بررسي كارهاي قبلي قاسم خاني و جوان به عجيب غريب نبودن سوژه اشاره كرد. عمادي هم كه ديگر منتقد حاضر در جلسه بود به استفاده قاسمخاني از الگوي رايج فيلمنامه نويسي كه مدل سه پرده اي است، اشاره كرد.

همچنين رامبد جوان علت حذف سكانس هاي كيسه هوا كه مي توانست كمك زيادي به فيلم بكند را شخص خانم منيژه حكمت دانست.

اما جلسه زماني حالت جنجالي به خود گرفت كه بلندگو به ميان تماشاگران آمد و در همان سوال اول تماشاگري به غير اخلاقي بودن فيلم اشاره كرد و حدود 70درصد فيلم را شوخي هاي پيرامون مسائل جنسي و ارجاعات جنسي در ذهن دانست كه گويا مي خواهد به هر قيمتي مخاطبان را بخنداند و از رامبد جوان علت آن را جويا شد كه رامبد جوان ابتدا از جمع پرسيد كه آيا چنين چيزي را قبول دارند و پس از اينكه با جواب مثبت اكثر حضار رو به رو شد گفت مگر موضوع جنسي بد است؟!

وي در ادامه افزود با ديدن فيلم احساس سخيف بودن به مخاطب دست نمي دهد و اگر اينطور شود مشكل از شماست! معمولا شوخي در دنيا با سه باور مهم سياست، جنسي و مذهب صورت مي گيرد. ما در راه رفتن هم با مسائل جنسي همراهيم.

شوخي هاي فيلم اصلا به حريم خانواده آسيب نمي زند و كودكان اصلا متوجه اين شوخي ها نمي شوند درغير اين صورت نه خودم و نه پيمان ورود به مسائل خصوصي و حريم ديگران را نمي پسنديم.

معززي نيا هم كه اصل موضوع را منكر شد و در پاسخ به اين سوال گفت تعبيرتان(ارجاعات جنسي فيلم) را نمي پسندم و اساس كمدي هم تقابل زن و مرد و زنانگي و مردانگي است. تنها سه چهار درصد فيلم شوخي جنسي است و تازه ما در تاريخ ادبيات خودمان هم اينگونه شوخي ها را داريم و شوخي هاي اين فيلم در مقابل فيلمهاي سعيد سهيلي هيچ است.

همچنين اين مخاطب قصد پرسشي در مورد خانم حكمت را داشت كه به وي اجازه پرسش را ندادند. با عدم حضور تهيه كنندگان كار اين سوال كه علت حمايت فردي همچون منيژه حكمت از اين فيلم كه نمودي ضد زنانه دارد چيست و چرا تاكنون جوامع فمنيستي كه براي هر مسئله اي به كف خيابان‌ها مي‌ريزند در مقابل اهانت هاي صريح به اين گروه هيچ‌گونه اعتراضي نكردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016