پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 آذر» یاز هم تعطیلی؛ مراکزی که امروز در تهران تعطیل هستند، انتخاب
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلایل مخالفت مجلس با تعطیلی پنجشنبه مدارس، مهر

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که برای تعطیلی مدارس ابتدایی در روز پنجشنبه نیازی به مصوبه مجلس نیست اما از سوی دیگر رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که وی و سایر مسئولان این وزارتخانه بدون دلیلی موجه از این طرح دفاع و به اجرای آن پافشاری می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه از جمله طرحهای پرچالش و بحث برانگیز بین وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی است که با گذشت بیش از 6 ماه هنوز مسئولان و صاحبنظران هر دو بخش حتی به یک توافق ضمنی در این باره نرسیده و سخنانشان هنوز با یکدیگر در تضاد و هر از چندگاهی در مقابله است.

به قانون نیاز نداریم

در آخرین اظهار نظرات، سه شنبه شب وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم تقدیر از خبرنگاران، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه " نمایندگان مجلس عنوان می کنند که باید برای تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه آموزش و پرورش لایحه به مجلس بفرستد" به صراحت گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس نیاز به قانون یا لایحه ندارد.

وزیر آموزش و پرورش که خود مدت زمان طولانی بر مسند نمایندگی تکیه می زده، در این باره گفته است:مگر تا کنون برای مشخص کردن زمان فعالیت‌ مدارس و دانشگاهها قانونی داشته ایم که در چه روزی درس بدهند و یا در چه روزی تعطیل باشند.

حاجی بابایی تاکید کرد: اینکه مدارس بخواهند چه روزی درس بدهند و چه روزی تعطیل باشند از اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش است که در این شورا هشت وزیر عضو هستند و مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیز هست؛همچنین در قانون مدیریت خدمات کشوری آمده که جز دانشگاهها و مدارس روز کاری باید 6 روز باشد بنابراین برای تعطیلی مدارس و دانشگاهها نیازی به تصویب قانون نیست.

وزیر بدنبال نشان دادن حق استقلال رای خود است

حسین محمدی کارشناس مسائل آموزشی در این باره می گوید: " این واکنش وزیر پاسخی به تحرکات اخیر مجلس بود که طی آن نمایندگان بارها حاجی بابایی و مسئولان آموزش و پرورش را مورد سئوال قرار داده و خواهان ارائه دلایل موجه برای اجرای این طرح بودند".

وی با بیان اینکه وزیر بدنبال نشان دادن حق استقلال رای خود است، افزود: " در واقع وزیر آموزش و پرورش با این سخنان به صراحت اعلام کرده که مجلس حق دخالت در اجرای این طرح را ندارد و آموزش و پرورش می تواند بدون پاسخ به نمایندگان و هر نهاد دیگری مدارس ابتدایی را در روز پنجشنبه تعطیل کند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




یا مذاکره یا....

اما در مقابل سخنان وزیر آموزش و پرورش، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات عنوان کرد که " تمام تلاشمان را می کنیم که با مذاکره وزارت آموزش و پرورش از اجرای این طرح منصرف شود در غیر این صورت تدابیری جدیدی می اندیشیم".

علی عباسپور افزود: اگرچه شورای عالی آموزش و پرورش در این باره تصمیم گرفته اما مسئولان این وزارتخانه نباید فراموش کنند که این شورا براساس مصوبه مجلس شکل گرفته و اگر مجلس نقطه نظری داشت باید آن را انعکاس و اعمال کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسات متعددی با مسئولان آموزش و پرورش برای بررسی و تبیین ابعاد مختلف این طرح داشته است، گفت: در هیچیک از این جلسات، مسئولان آموزش و پرورش نتوانستند پاسخ قانع کننده ای برای اجرای این طرح داشته باشند و هر بار عنوان می کردند که مشکلات مطرح شده از سوی مجلس را حل می کنند که این خود بیانگر ناپخته بودن طرح است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح نتیجه تصمیم شورای عالی نبوده و نظر شخصی دکتر حاجی بابایی است که مصوب شده و در جلسات اخیر نیز مسئولان آموزش و پرورش تنها بدنبال توجیه طرح بودند که این شایسته و زیبنده آنها نیست که بر طرحی که خود بر مشکلاتش واقفند پافشاری کنند.

وی با برشمردن ابهامات گوناگون طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روز پنجشنبه گفت: یکی از سئوالاتی که مطرح کردیم این بود که در صورت اضافه شدن ساعات درسی دانش آموزان در روزهای شنبه تا چهارشنبه، تکلیف دانش آموزان نوبت عصر و طولانی شدن ساعات درسی آنها تا پس از غروب آفتاب و کشیده شدن به شب چه می شود، که مسئولان آموزش و پرورش گفتند مدارس را یک نوبته می کنیم.

عباسپور ادامه داد: پس از آن پرسیدیم که با توجه به کمبود فضای آموزشی و بالا بودن تعداد مدارس دو نوبته چطور می خواهید مدارس را یک نوبته کنید که گفتند از فضاهای خالی استفاده می کنند و مدرسه می سازند که غیر منطقی بود و پس از آن متوجه شدیم که مدارس راهنمایی و متوسطه را به نوبت عصر منتقل و به جای آن مدارس ابتدایی را به نوبت صبح آورده اند که تصمیم غیر منطقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: پرسیدیم که طولانی شدن ساعات درسی به سلامت جسمی دانش آموزان ضربه می زند چرا که ساعت ناهار آنها به 14 بعد از ظهر می کشد، عنوان کردند که زنگ لقمه می گذاریم، گفتیم زنگ لقمه چه هست؟ خودشان هم نمی دانستند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: پرسیدیم برای پدران و مادران کارمندی که پنج شنبه ها نمی توانند فرزندانشان را نگه دارند، چه برنامه ای دارید، گفتند که کلاس فوق برنامه می گذاریم؟ گفتیم این برنامه چگونه است؟ پاسخهای مبهم و کلی می دادند.

عباسپور با بیان اینکه طرح تعطیلی پنج شنبه ها دهها ساعت مورد کارشناسی قرار گرفته و از ابعاد مختلف بررسی شده است، گفت: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات این بود که آموزش و پرورش از این تصمیم خود صرف نظر کند چرا که به کیفیت آموزش و پرورش که هم اکنون نیز در رتبه جهانی جایگاه خوبی ندارد، ضربه می خورد.

وی افزود: امیدواریم این موضوع با مذاکره حل شود در غیر این صورت باید به گونه دیگری آموزش و پرورش را منصرف کنیم.

با وجود بحث های پیش آمده پیرامون این طرح، باید دید که حرف کدام دستگاه به کرسی می نشیند و با آغاز سال تحصیلی، مدارس در روزهای پنج شنبه تعطیل می شوند یا خیر؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016