پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر: داروهاي دست‌ساز معتادان را به دارو وابسته مي‌كند، ایسنا

مديركل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضعف مراكز درماني در حوزه روان‌درماني معتادان، گفت: با وجود تاكيد وزير بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر بر نوشتن پروتكل‌هاي درماني معتادان، راه‌اندازي اين دوره‌هاي آموزشي با ضعف روبرو شد.

سعيد صفاتيان در گفت‌وگو با خبرنگار آسيب‌هاي اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تعريف مقوله‌ اعتياد، گفت: اعتياد يك بيماري رواني اجتماعي و شخصيتي است كه در حوزه درمان بايد به همه ابعاد آن توجه كرد. دارودرماني بايد تنها 20 درصد پروتكل درماني را در اختيار داشته باشد و 80 درصد بقيه شامل روان‌درماني و روان‌كاوي فرد معتاد باشد.

وي با اشاره به اينكه مراكز خصوصي براي روان‌درماني فرد معتاد وجود ندارد، گفت: در كشور دو هزار مركز درمان با متادون وجوددارد اگرچه در اين مراكز به پزشك‌ها آموزش درماني داده شده است اما در حوزه روان‌درماني معتادان و درمان روانگردان ضعيف هستيم.

صفاتيان تاكيد كرد: اگر بتوانيم يك مركز درماني ايجاد كنيم كه دارودرماني و روان‌درماني را با هم داشته باشد يك روش تاثيرگذار خواهد بود. اما در حال حاضر به خاطر نبودن پروتكل درماني آن جاي اين دو خالي است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بيمه درماني معتادان به جمع‌بندي‌هاي نهايي نرسيده است

مديرعامل موسسه دانش‌ اعتياد و روان‌شناسي با بيان اينكه بيمه درماني معتادان در جلسات وزارت بهداشت و وزارت رفاه با سازمان بهزيستي هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده است،‌ خاطرنشان كرد: بيمه درماني معتادان تا قبل از سال 89 فقط مصوب جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است. اما حدود هشت ماه قبل با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخد، تبصره ماده 15 اين قانون، دولت را به بيمه معتادين مكلف كرده است.

صفاتيان اظهاركرد: در جلسات وزارتخانه‌هاي بهداشت و رفاه هنوز ميزان هزينه بيمه اين افراد جمع‌بندي نشده است.

وي با اشاره به فعاليت بخش خصوصي درمراكز دارودرماني خاطرنشان كرد: هفت درصد بخش درمان كشور در اختيار بخش خصوصي، 15 درصد در اختيار سازمان‌هاي مردم‌نهاد و 15 درصد در اختيار سيستم‌هاي دولتي است.

صفاتيان با اشاره به هزينه‌بردار بودن سيستم‌هاي دولتي گفت: يكي از توسعه يافته‌ترين بخش‌هاي خصوصي در حوزه درمان اعتياد است.

وي با تاكيد بر مديريت بر سوء مصرف مواد مخدر گفت: با وجود تاكيد وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، شربت ترياك به عنوان يكي از راه‌هاي مديريت بر سوء مصرف مواد مخدر هنوز به صورت آزمايشي است و هماهنگي مربوط به آن اتفاق نيفتاده است.

وي تاكيد كرد: با وجود برنامه‌ريزي‌هاي سال 88 انتظار داشتيم در سال 1390 حداقل بيشتر از 300 مركز از شربت ترياك استفاده كنند.

مديركل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تبليغات داروهاي درمان اعتياد به صورت پودر، شربت، كپسول و آمپول گفت: برخي از اين داروها كه در مجلات و ماهواره تبليغ مي‌شوند اگرچه از مجوز سازمان غذا و داروي آمريكا را دارند اما هيچ‌كدام مورد تاييد وزارت بهداشت و منابع علمي دنيا نيستند.

صفاتيان در خاتمه خاطرنشان كرد: اين داروهاي دست‌ساز كه داراي مجوز هاي خارجي هستند، معتادان را به دارو وابسته و در وي احساس تنفر نسبت به درمان ايجاد مي‌كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016